https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kontrowersje wokół budowy metra w Krakowie

Piotr Tymczak
Studium odpowie, gdzie potrzebne są tunele dla tramwajów i metra
Studium odpowie, gdzie potrzebne są tunele dla tramwajów i metra Wojciech Matusik
10 mln zł z kieszeni podatników pójdzie na opracowanie studium bezkolizyjnego transportu. To może mieć sens, jeżeli znajdą się pieniądze na jego budowę. A tych nie ma.

Kontrowersje wywołuje wysoka kwota, jaka ma być przeznaczona na studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Miasto przekaże na nie 5 mln zł, a drugie tyle dołoży Unia Europejska. Umowę na unijne dofinansowanie podpisano w zeszłym tygodniu. Dokument odpowie m.in. czy jest potrzebne w naszym mieście metro. Jest też pytanie co dalej, bowiem miasta nie stać na kosztowną podziemną komunikację. Bez znalezienia funduszy na jej budowę, wydanie milionów na studium będzie marnotrawieniem pieniędzy podatników.

- 10 milionów na takie studium to jest astronomiczna kwota - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody. Jego zdaniem może się okazać, że budowa metra jest nieopłacalna, bowiem analizy wykażą, iż zbyt kosztowne będzie jego utrzymanie. Jest zwolennikiem dobrego systemu tramwajowego z podziemnymi odcinkami np. w centrum.

Innego zdania jest Stanisław Albricht, specjalista od transportu, autor wielu rozwiązań komunikacyjnych dla Krakowa, w tym wstępnej koncepcji dla metra przygotowanej na potrzeby referendum, w którym 55 proc. głosujących krakowian było za jego budową. - 10 milionów to realna kwota na studium. Trzeba wliczać w to kosztowne, głębokie badania geologiczne, analizy tego, jak będą się zachowywały budynki, pod którymi miałby powstać tunele - wyjaśnia Stanisław Albricht. Według niego, skoro przedstawiciele rządu i UE dali pieniądze na studium, to znaczy, że uznali iż jest konieczność budowy w Krakowie metra albo innego szybkiego środka transportu i później znajdą fundusze na wsparcie takiej inwestycji.

Archiwum Narodowe w Krakowie, Południowa Dyrekcja Okręgowych Kolei Państwowych w Krakowie, sygn. 29/741/3350

Tak wyglądał Dworzec Główny bez Galerii Krakowskiej [ARCHIWA...

Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, potwierdza, że w ramach prac nad studium, oprócz kosztownych odwiertów przeprowadzone zostaną także uzgodnienia konserwatorskie, a później wytyczone szczegółowe trasy oraz przystanki. Przyznaje, że pieniędzy na finansowanie przedsięwzięcia miasto zamierza szukać w UE i w funduszach państwa.

Ogłoszenie przetargu na studium przewidziano na koniec 2017 r., a planowany termin odebrania opracowania to koniec 2019 r. Później trzeba będzie pozyskać decyzje środowiskowe i budowlane, szukać pieniędzy na inwestycję, wyłonić wykonawcę, stworzyć projekty. Zdaniem Stanisława Albrichta, jak wszystko poszłoby zgodnie z planem, to budowa metra mogłaby się rozpocząć w 2024 r., a pierwszy tunel pod centrum powstawałby ok. 3 lata.

- W pierwszym etapie, mogłaby to być np. budowa tunelu w centrum miasta, który włączony byłby w istniejącą sieć tramwajową - przyznaje Łukasz Szewczyk.

Na razie powstaną kolejne plany. Podstawą do ich opracowania ma być Studium rozwoju transportu dla Krakowa, jakie na zlecenie miasta (za 762 tys. zł) na początku 2016 r. przedstawiło Biuro Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski&Krych z Poznania. Autorzy zarekomendowali w nim budowę linii metra Nowa Huta - Bronowice. Jako alternatywne rozwiązanie specjaliści z Poznania zaproponowali budowę tunelu tramwajowego od ronda Grzegórzeckiego do rejonu ul. Czarnowiejskiej.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 23

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
TP
Gdzie chcesz wepchać te tramwaje nie ma już na nie miejsca nawet jak się zbuduje dla nich jakieś tuneliki to gdzieś muszą być rampy wyjazdowe a w konsekwencji muszą wjechać w istniejąca sieć. A wysokie koszty utrzymania metra to mantra powtarzana przez tych co nie mają pojęcia o czym piszą. Utrzymanie kawałków tunelików będzie na dłuższą metę jeszcze droższe niż jednorodnych linii metra, Czegoś takiego jak koszty społeczne nikt nie bierze pod uwagę. Im szybciej metro w Krakowie będzie zbudowane tym mniej pieniędzy miasto straci na utrzymywanie niewydolnego już systemu komunikacji i potworne koszty społeczne z tym związane.
s
szkoda kasy
i wtedy też mieć dodatkowe dane do ewentualnego studium
(po którym za 10 lat powstanie 1 nitka metra, na tej samej trasie gdzie obecnie kursują tramwaje i które pewnie można przyspieszyć, a do tych przystanków też trzeba będzie dojechać)
I
Inek .K
Wisla, płynąca przez KRAKÓW TO IDELNA TRASA JEDNEJ LINII METRA. Gdyby komuś zależało na metrze ,to dawno temu można było puścić szybkie tramwaje wodne np, co 15 minut ,
m
miro
Neverending (Albricht) story ...
Tylko szybki tramwaj podziemny. Na metro nie ma u nas tak skupionego potoku podróżnych. A za koszt budowy metra moglibyśmy wybudować wszystkie planowane trasy tramwajowe (nawet tramwaj na Alejach) na wypasie. Poza tym potem utrzymanie kolejnego systemu pochłonie masakryczne koszty - rocznie to około połowy budżetu przeznaczonego na tramwaje i autobusy. Czyli zamiast jednej nitki metra mogłoby wyjechać kolejnych 100 tramwajów i ze 250 autobusów.
K
KRK
To nie pisz Pan w tytule METRO i już nie będzie kontrowersji.
b
brak
Metro w Krakowie powinno być już od 10 lat.
m
metr
stąd potrzeba kilku linii. Nie węża wijącego się pod ziemią i remontów torowisk co kilka miesięcy.
p
poli
Mnie ciekawi, że te gazety ostatnio skręcają w kierunku PiS-u. Pewnie już zaczynają się podlizywać ze względu na ustawę medialną.
A
Ap
Wyplacilibyscie se kase i tyle, nikt nie bedzie mial pretensji.
Od dawna wszyscy wiedza, ze pieniadze gina, to po co te szopki z metrem?
Rownie dobrze moglibyscie zapowiedziec, ze przekopiecie Mierzeje Wislana, albo zbudujecie peron dla statkow kosmicznych. Luz.
M
MLP
A ja jestem ciekawy, dlaczego niemiecki właściciel tytułów GK oraz DP tak sceptycznie podchodzi do wszelkich inwestycji w Krakowie. Paraliż, armagedon, kontrowersje, żeby przypomnieć ostatnią propagandę "na łamach".
G
Gość
Jeżdżę od kilku dni w Krakowie na biletach ponieważ mam urlop i mogę powiedzieć jedno: z 7 połączeń tylko 2 pojazdy dowiozły mnie do celu. W przypadku pozostałych musiałem przejść ostatnie przystanki pieszo bo autobus przyjechał spóźniony 10 minut albo tramwaj wlókł się tak że czas na bilecie został przekroczony.

W oczach turystów pod których jaśnie nam panujący profesor prezydent gród upiększa to zaścianek i totalna kpina z pasażera.

Rosną biurowce I osiedla i to normalne że przepustowość spada więc albo stop nachalnemu lobby deweloperów i inwestycje drogowe albo budujemy dalej ale bez metra to miasto się udusi (chociaż w zimie juz i tak się dusi ale od czego innego).

Pozdrawiam
x
xxxxxx
Spolęczeństwo już sie wypowiedzialo. Metro ma być. Kombinowanie jak zrobić, żeby go nie było nic nie da. Metro zawsze buduje sie na jutro. Srudium wykonalnosci Krakow tworzyl 20 lat temu, gdy Warszawa Budowala metro. Po 20 latach Kraków znów tworzy kolejne studium zamiast buować metro. Za kolejne 20 lat, krakowianie brzydk opowiedziawszy rozleją się (już to zjawisko wystepuje) po okolicznych wioskach bo Kraków pęka w szwach.
D
Dan
W Krakowie
B
Burmistrz Nowej Huty
zabieraja glos roznego rodzaju adwokaci ochrony miejskiego budzetu w dodatku nie majacy pojecia o czym mowia?Kolejnym przykladem jest tu niejaki pan od przyrody ktory przeciwny jest budowie metra ale sugeruje tramwaj w podziemnym tunelu.O co zatem chodzi-o ochrone przyrody czy stan miejskiej kasy?Za chwile dolaczy do niego zapewne z protestami poczatkujacy hydraulik,sprzedawca w kiosku albo sprzataczka miejskich szaletow.Pytanie kto tych ludzi wypuszcza z takimi idiotyzmami na forum publiczne?Jesli miasto nie chce budowy metra to niech wyjdzie jakis urzednik i to powie mieszkancom najlepiej przed wyborami a nie wysluguje sie karierowiczami od przyrody ktorzy stanowczo jej bronia przed metrem ale przed zabudowa kazdego kawalka trawnika w tym miescie juz niekoniecznie
P
Pięć milionów
Ile to znaczy ? Drugie pięć mln.zł, daje KE która bardziej widzi potrzebę budowy metra w Krakowie niż jego władze i niektórzy mieszkańcy. Na dobre rozwiązania komunikacyjne jak tunel dla metra warto wydać każde pieniądze inaczej zostaje codzienny paraliż komunikacyjny na wieczność w Krakowie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska