Kraków. 50 nowych autobusów elektrycznych już wozi pasażerów [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na ulice Krakowa wyjechał 50., ostatni z zamówionych przez MPK SA nowy autobus elektryczny. Został skierowany na linię nr 144 (Rżąka – Azory). MPK Kraków
Na ulice Krakowa wyjechał 50., ostatni z zamówionych przez MPK SA nowy autobus elektryczny. Został skierowany na linię nr 144 (Rżąka – Azory). W MPK Kraków zaznaczają, że to oznacza, iż kontrakt na dostawę tych bezemisyjnych pojazdów przez firmę Solaris zakończył się w przewidzianym przez umowę terminie.

FLESZ - Polska na baterie. Jesteśmy liderem ich eksportu

- Z nowych autobusów mogą korzystać pasażerowie czterech linii – nr 144, 173, 179 (obsługują każdy kurs) oraz nr 503 (obsługują część kursów). Trasa każdej z tych linii przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w tym rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza - informują w MPK Kraków.

Kraków. Premetro w 2033 roku? Dotarliśmy do studium dla bezk...

Po zakończeniu dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie krakowskiego przewoźnika zwiększył się do ok. 14 proc. (W MPK podkreślają, że to więcej niż zakłada ustawa o elektromobilności – od 2022 roku udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze MPK SA powinien wynosić co najmniej 10 proc.).

Zamówienie 50 nowych przegubowych elektryków było możliwe dzięki uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. MPK SA w 2019 roku wzięło udział w naborze wniosków prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Proces oceny wniosków o dofinansowanie trwał plisko 10 miesięcy i formalnie zakończył się 21 listopada 2019 r., kiedy to CUPT ogłosił informację o zakończeniu oceny.

Wniosek o dofinansowanie złożony przez MPK SA znalazł się na 6. pozycji. Krakowskiemu projektowi została przyznana najwyższa kwota dofinansowania wynosząca 109 692 500 zł. W konsekwencji dokonanej przez CUPT oceny wniosków, 31 grudnia 2019 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu, stanowiąca zwieńczenie listopadowego rozstrzygnięcia konkursu.

Dostawca nowych autobusów, czyli firma Solaris, została wyłoniona w postępowaniu przetargowym, który zakończył się w maju 2020 roku. W tym samym miesiącu została podpisana umowa z producentem. Nowe, bezemisyjne pojazdy zastąpiły wycofywane z eksploatacji autobusy przegubowe z silnikami spalinowymi z najniższymi normami emisji spalin w Krakowie, czyli Euro 5.

Nowe elektrobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy dynamicznej informacji pasażerskiej, głosowe zapowiedzi przystanków, monitoring, automat biletowy oraz porty USB do ładowania smartfonów. Każdy z nich może przewozić maksymalnie 141 osób, w tym 43 na miejscach siedzących.

Autobusy posiadają również udogodnienia konstrukcyjne ułatwiające podróż osobom o ograniczonej mobilności.

W układzie napędowym zastosowano rozwiązanie, gdzie osie zostały zintegrowane z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi energią zmagazynowaną w bateriach Solaris High Energy+. Ładowanie energii elektrycznej prowadzone jest poprzez złącze plug-in oraz przez pantograf dachowy zlokalizowany nad pierwszą osią.

Pierwszy nowy autobus elektryczny z tego projektu został dostarczony do Krakowa 26 stycznia br. Po upływie około dwóch miesięcy, 18 marca nowe autobusy zostały oficjalnie zaprezentowane. Tego samego dnia 10 elektryków wyjechało na linię nr 179 (osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód).

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek

Diesle są bardziej niezawodne, wiec niech się nie pozbywają tych autobusów spełniających normę Euro-5. Przyjdzie zima, mogą być problemy z "elektrykami" (bywał śnieg, marznący deszcz, co popsuło stacje ładowania i na linii 124/424 od razu były zakłócenia w ruchu, nim podstawiono Diesle).

Dodaj ogłoszenie