https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków Airport. Wielkie inwestycje dobiegają końca

Dawid Serafin
Nowy terminal będzie otwarty we wrześniu. Obecnie trwają prace wykończeniowe.
Nowy terminal będzie otwarty we wrześniu. Obecnie trwają prace wykończeniowe. Adam Wojnar
Trwają prace wykończeniowe w nowym terminalu. Pierwsi pasażerowie mają z niego skorzystać we wrześniu. Wcześniej obiekt zostanie przetestowany przez setki osób. Mają oni sprawdzić, czy oznakowanie dla pasażerów nie sprawia trudności i jest jasne.

Wielkie inwestycje na lotnisku w Balicach dobiegają końca. We wrześniu zostanie oddany nowy terminal. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na budowę nowej wieży kontroli lotów. Niebawem również ma ruszyć kolejowe połączenie między centrum Krakowa a lotniskiem. Nic dziwnego, że port lotniczy bije kolejne rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów. W lipcu było to 430 657 pasażerów (najlepszy wynik w historii obiektu). 

Największą zmianą, jaką odczują podróżni, będzie otwarcie nowego terminalu pasażerskiego. Pozwoli on na ich szybszą odprawę. Obiekt będzie liczył trzy poziomy. Znajdzie się tam nowoczesna strefa bezpieczeństwa. Pasażerowie będą mogli także skorzystać z tzw. "rękawów" pozwalających bezpośrednio wejść z budynku do samolotu. Od września ma też działać nowy system odbioru bagażu, który ma skrócić czas oczekiwania na walizki. Władze lotniska zakupiły także najnowocześniejsze skanery do prześwietlania bagażu. 

W najbliższych dniach nowy terminal zostanie przetestowany przez kilkaset osób. Będą oni musieli przejść od początku do końca ścieżką pasażerską. Wszystko po to, by wychwycić przed otwarciem ewentualne nieścisłości w oznakowaniu.

Z końcem lipca została oddana rozbudowana płyta postojowa. W sumie powiększyła się ona o pięć nowych stanowisk. Teraz w jednym czasie mogą na niej przebywać 22 maszyny. Zmienił się również układ samej płyty, co ułatwi obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie. - W dwa lata zbudowaliśmy zupełnie nowy port lotniczy, o dużo większych możliwościach operacyjnych, znacznie wyższym standardzie. Możemy śmiało powiedzieć, że nowy terminal i zmodernizowana strefa operacyjna to zupełnie nowa jakość, europejski, elegancki port średniej wielkości - mówi Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. - Już niedługo będą mogli to sprawdzić nasi pasażerowie, zmianę na lepsze odczują także pracownicy lotniska - dodaje prezes.

Po przerwie spowodowanej remontem linii kolejowej powrócić ma połączenie Kraków Główny - Balice. Czas przejazdu wyniesie 18 minut. Podróżni będą mogli skorzystać z trzech nowych przystanków na trasie. Będą to: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica. Pociągi kursować będą co 30 minut. Odjazdy z Krakowa Głównego będą odbywać się 5 i 35 minut po każdej pełnej godzinie, natomiast odjazdy z Krakowa-Balic: 16 i 46 minut po każdej pełnej godzinie. Pociągi miały wyruszyć na trasę już pierwszego września. Jednak z powodu opóźnień ma to nastąpić dopiero za kilka tygodni. 

Jeszcze w tym roku powinna się rozpocząć budowa nowej wieży kontroli lotów. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wybrała firmę, która ma być odpowiedzialna za inwestycję. Nowa wieża ma mieć 32 metry wysokości i powstanie bliżej pasa startowego. Jej budowa ma ułatwić pracę kontrolerów i zwiększyć bezpieczeństwo. Kosztować będzie 41 mln zł. Budowa potrwa około półtora roku. Obecnie do sterowania ruchem lotniczym używana jest wieża wynajmowana od wojska. Powstała ona w latach 70. ubiegłego wieku. I choć budynek przeszedł gruntowny remont, to komfort pracy kontrolerów nie jest najwyższy. 

W tym roku ma zapaść także decyzja o ewentualnej budowie nowego pasa startowego lub remoncie starego. Obecnie specjalna komisja przygotowuje analizę środowiskową, operacyjną, techniczną i finansową. 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Robert z Plaszowa
Zgadzam sie z moim poprzednikiem odnosnie PS ktory na pewno wypromowalby loty za ocean i do Azj, a o jego remoncie lub nowym pasie dskutuja juz ponad 3 lata. Slyszalem wypowiedz prezesa z wiosny 2014 roku ze do konca roku zostanie podjeta ostateczna decyzja, minal rok ta sama stara spiewka...bo teraz do konca 2015 roku. Prawda jest ze pan prezes J. Pamula szczyci sie co miesiac tylko wynikami, ilu to pazazerow odprawilo krakowskie lotnisko, ale nawet nie wspomni w jakich warunkach sa odprawiani. Wieza kontroli lotow miala byc gotowa na 50 lecie. wszystko jest wielkim klamstwem cokolwiek mowi, nowa czesc terminalu miala byc w czerwcu, pozniej w lipcu, w sierpniu, a teraz we wrzesniu oddana dla pasazerow, a kiedy bedzie nikt nie wie, wszystko jest jego wielka tajemnica, nawet kolej nie bedzie na 1 wrzesnia tak z wielkim hukiem zapowiadano, a kiedy rozpoczecie remontu i zakonczenie obecnego T1 mial byc Grudzien 2015....juz wiadomo ze nie bedzie....przyszly rok...mozliwe ze bedzie to Grudzien 2016. Raptem za 4 lata moze sie udac zakonczenie rozbudowy, ale zaraz trzeba sie starac o nastepna rozbudowe, bo o ta obecna wybrana z konkursowymi planami zaczeto sie starac o budowe w 2007 roku. Osiem lat i konca nie widac.  Wstyd miec takiego prezesa ktory dalej nie widzi niz koniec swojego nosa. Osiem milionow  pasazerow juz za 3-4 lata lotnisko odprawi, a prezes zapewnia dopiero okolo 2030 roku. Nawet gdyby tak bylo to juz powinien rozpoczac starania o nowa rozbudowe, bo 8-9 lat potrwa nastepna  rozbudowa jak obecnie, moze wtedy zmiesci sie w czasie.  Wszystko widzi na dzisiaj, prosciej to widzi bo w miniaturze jak obecny krk nowy terminal.
g
gos47
tylko pas 3200 metrow spowoduje ze lotnisko bedzie swiatowe i moze 10 milionow osiagnac. Loty do chicago, nowego jorku, dubaju, toronto spowodowalyby rozwoj lotniska.

Obecny pas mozna wydluzyc o 700metrow, tylko magazyny trzeba zburzyc, znaczy hale, ale to nie problem.
K
KRK
I gdzie będziemy latać z tego lotniska ???? Prezes Pamuła nie zadbał o loty do Chicago oddał to Pyrzowicom dlaczego nikt nie wie . Zamiast realizować jasną linnię rozbudowy Lotniska bawi się w przedstawianie co miesiąc nic ni eznaczących rekordów obsłużonych pasarzerów. Czy naprawdę tak trudno zainstalować ILS kat IIIC, wydłużyć istniejący pas i dobudować drugi ? rozbudować hangary do odbługi i remontów samolotów zadbać o Cargo i czartety ??? ale nie lepiej mieć niedokończoną linię kolejową 
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska