Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków Airport zakończył ważną inwestycję

Redakcja
Na krakowskim lotnisku zakończyły się prace inwestycyjne w strefie operacyjnej - poinformował Kraków Airport w komunikacie. Rozbudowano płytę postojową i przebudowano drogi kołowania. Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniosła ok. 20 ha, w tym nawierzchni betonowych ponad 15 ha. Blisko 90% prac zostało zrealizowanych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu pn. „Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej”.

Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Max Bögl Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Max Bögl Stifung&Co. KG (Partner Konsorcjum), natomiast inwestorem zastępczym firma Safege S.A.S.

Prace rozpoczęły się w kwietniu 2013 r. i były prowadzone etapowo, przy zachowaniu ciągłej obsługi ruchu statków powietrznych, bez ograniczania operacji lotniczych. - Realizacja robót na czynnym lotnisku była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich służb operujących na lotnisku, a także dla pracowników portu, którzy na co dzień zarządzają infrastrukturą lotniskową - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.

Dzięki rozbudowie płyty postojowej, port zwiększył dostępną liczbę stanowisk postojowych o pięć, co pozwala na równoczesne stacjonowanie 22 statków powietrznych o kodzie referencyjnym C (np. Boeing 737-800). Cztery dofinansowane miejsca postojowe znajdują się w części północno-wschodniej płyty (w miejscu dawnej wojskowej oczyszczalni ścieków), kolejne przy Budynku Administracyjno-Technicznym. - Technologia zastosowana przy budowie nowej części płyty postojowej pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników nośności nawierzchni. Badania laboratoryjne przeprowadzone we współpracy z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych dowodzą, że można na niej wykonać milion operacji lotniczych – mówi Łukasz Susło, Zastępca Dyrektora Kontraktu Max Bögl Polska Sp. z o.o. Po rozbudowie zmienił się układ płyty postojowej i wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwia obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie. Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów rozbudowy terminalu Kraków Airport będzie mógł także przyjąć więcej dużych statków powietrznych, o kodzie referencyjnym E i D, jak np. Boeing 787 Dreamliner czy Boeing 747.

W ramach modernizacji dróg kołowania wymieniono nawierzchnię betonową dróg Alfa, Bravo, Julliet, Golf i Fokstrot, poszerzono drogę kołowania Charlie, znacząco rozbudowano sieci elektroenergetyczne w strefie operacyjnej oraz oświetlenie nawigacyjne dróg kołowania. W ramach inwestycji przebudowywane drogi kołowania wyposażono w oświetlenie osiowe, sterowane z nowego systemu z indywidualną kontrolą opraw, a także zmieniono źródła świateł krawędziowych na oprawy LED. Ponadto zmodernizowany i rozbudowany został system retencji wód opadowych. Nawierzchnie lotniskowe wyposażono w nowe koryta odwodnieniowe, wybudowano cztery zbiorniki retencyjne o pojemności ok. 650 m3 każdy.

Wszystkie prowadzone prace miały za zadanie podniesienie bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz zwiększenie nośności nawierzchni lotniskowych. - Teraz możemy przyjmować cięższe maszyny - informuje Jan Pamuła. - Dzięki zainstalowaniu nowego oświetlenia krawędziowego, oświetlenia osiowego i poprzeczek zatrzymania poruszanie się statków powietrznych po układzie manewrowym krakowskiego lotniska w warunkach ograniczonej widzialności jest znacznie łatwiejsze i bardziej bezpieczne.

Także w ramach projektu „Port lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej” już w roku 2011 ukończono budowę łącznika płyty postojowej z drogą kołowania. Generalnym wykonawcą tej inwestycji była firma Warbud S.A.

Inwestycje, zrealizowane przez Max Bögl Polska Sp. z o.o. w liczbach:
- łączna powierzchnia nowych nawierzchni betonowych to 156 660 m2 czyli ponad 10 tys. ciężarówek z betonem; ustawione jedna za drugą utworzyłyby kolejkę o długości 130 kilometrów
- podczas prac zużyto 47 680 ton cementu czyli ponad 100 cystern; ustawione jedna za drugą utworzyłyby kolejkę o długości 30 kilometrów
- wykorzystano 55 600 ton grysów dolomitowych (ponad 2220 tirów) oraz 84 300 ton grysów granitowych (ponad 3370 tirów).

Wartość prac zrealizowanych przez firmę Max Bögl Polska Sp. z o.o. to 161,4 mln zł brutto, zaś łączny koszt inwestycji zrealizowanych w ramach projektu unijnego w strefie operacyjnej to 200,84 mln zł brutto. Prace były finansowane ze środków własnych spółki, obligacji oraz funduszy unijnych. Dofinansowanie wyniosło 76,04 mln zł.  

 

Źródło: Gazeta Krakowska/Kraków Airport

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska