https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków będzie mieć nową nitkę Szybkiego Tramwaju

Piotr Ogórek
Andrzej Banas / Polska Press
W poniedziałek władze Krakowa podpisały umowę na budowę kolejnej nitki Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Inwestycja ma kosztować 326 mln zł. Prace budowlane ruszą w przyszłym roku i potrwają do końca 2020. Miasto stara się o dofinansowanie unijne dla inwestycji w wysokości ponad 150 mln zł.

- Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej jest jedną z największych inwestycji, którą miasto zrealizuje w najbliższych latach. Nowa trasa tramwajowa skomunikuje północną część Krakowa z centrum miasta i poszerzy ofertę transportu zbiorowego dla mieszkańców – mówił prezydent Jacek Majchrowski.

Przetarg na to zadanie wygrało konsorcjum firm INTERCOR i TOR-KRAK. Realizacja inwestycji zajmie 42 miesiące, nowe torowisko zostanie oddane do użytku już w 2020 roku. Miasto zapłaci za budowę przeszło 326 mln zł.

Tramwaj na Górkę Narodową jest szczególnie oczekiwany przez mieszkańców północnego Krakowa, którzy liczą na lepsze skomunikowanie z centrum miasta. Jak pokazał przykład innych dużych osiedli – Kurdwanowa i Ruczaju, szybki tramwaj jest najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym na takich trasach.

Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał za zadanie wykonanie projektu inwestycji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, budowę nowego odcinka linii tramwajowej wraz z układem drogowym oraz przeprowadzenie prób i testów na wybudowanej infrastrukturze. Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały, ul. Pachońskiego, ul. Bociana do Górki Narodowej.

Kraków dziś i przed laty. Jak się zmienił? [PORÓWNAJ ZDJĘCIA]

Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową (przebudową) przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej. W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa z budynkiem dworcowym, który będzie harmonijnie połączony z zadaszeniem nad peronami autobusowymi, dojściem do budynku oraz strefą wejściową od strony peronów, a także budowa trzech parkingów w systemie „P&R”: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

W ramach inwestycji zostanie także uruchomiony obszarowy system sterowania ruchem, który będzie odpowiadał za to, aby tramwaj miał pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Ponadto inwestycja zakłada wykorzystanie najnowocześniejszych technik budowy torowisk, a mianowicie tzw. torowiska zielonego z wykorzystaniem mat wibroizolacyjnych, które przyczynią się do zniwelowania drgań wywołanych przejazdem pojazdu szynowego, w tym do wyciszenia hałasu.

Kraków będzie mieć nową nitkę Szybkiego Tramwaju

Warto także zwrócić uwagę na przystosowanie infrastruktury dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Dotyczy to zarówno ciągów pieszych i przejść, jak również miejsc na parkingach „Park and Ride” przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych czy toalet publicznych w budynku dworcowym. Ponadto nawierzchnia peronów, ramp oraz przejść będzie dostosowana do poruszania się osób niewidomych i niedowidzących przez zastosowanie żółtych płyt z wypustkami przy krawędzi peronów oraz krawężnikach oddzielających torowisko od reszty chodnika.

Budowa nowej linii to dobre wieści również dla kierowców. W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Rozbudowa układu drogowego to także budowa nowych obiektów inżynierskich, np. tunelu w ciągu ul. Opolskiej, estakady nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą KST (na wysokości ul. Szopkarzy i Danka), mostów na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka oraz tunelu pod linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale też rowerzyści i piesi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
w.k.
...a zamiast windy drabina .
P
Pawel Krak
A co z wiecznie zakorkowana pollanki, co kogo obchodzi górka narodowa, tam nie jest jeszcze tragicznie. Bezczelność urzędników!
s
saad
Bez sensu. Zamiast odkładać na metro, to takie rozwiązania niczym ze sklepu wszystko po 4 zł
t
torowy
fajnie -będzie szybki tramwaj jechał przez pola za miastem-a dzieci będa pytać:"mamo a dlaczego ten pociąg jest taki krótki?"
K
Krak3
Jaja sobie robicie? A gdzie ta pierwsza? Złom na stalowych kółkach jeżdżący 10/godz? To jest parodia. To są prezenty czerwonego Preziowi za nasze pieniądze dla mafii szynowej MPK! Ile te szyny wytrzymają bez remontu? 3-4lata tak jak po remoncie odcinka DO Kr Górki? Teraz ograniczenia do 10km/godz!Kpina za nasze pieniądze. I tony wody wylewanej na ten złom w ziemi. Kto za płaci? Śmiało, kto? Mafią szynowa się śmieje...
e
egocen
brak zrozumienia...
j
jedno ale
a z trolejbusami ten kłopot jest ;)
M
Max
Mieszkańcy północnego Krakowa to od wielu lat czekają ale na tramwaj do Mistrzejowic przez Prądnik Czerwony ... niech się z tego najpierw wywiążą ! Obiecanki cacanki.
k
krakus
Z Kuźnicy Kołłątajowskiej do Ronda Mogilskiego jest niecałe 3.5km w linii prostej. Po co w ogóle taki tramwaj?
Z
Zdumiony
Nie wiem dlaczego autor nazywa tramwaj na Górkę Narodową "szybkim". Lepszym przymiotnikiem byłby "krajoznawczy". Przecież jak on zajedzie w 20 minut te pięć kilometrów z Kuźnicy Kołłątajowskiej na Rondo Mogilskie, co będzie skukowało średnią 15km/h jak u niedzielnego rowerzysty to będzie niesamowity sukces!
S
Smigol
Choć nie cierpię zikit tych nierobów majchera
To muszę przyznać że trasa linia nr 50 od skrzyżowania wielicka kamieńskiego do Krowodrza Górka w 25 minut to całkiem dobry wynik o godzinie 15/28 na miejscu 15/53
t
trolejbusy
Jestem księdzem wiec przyklęknij czytajac ten post. Otoz miałem w nocy objawienie w ktorym Archanioł Gabriel nawiedził mnie mowiac ze jedynym panaceum na problemy komunikacyjne Krakowa jest budowa linii trolejbusowych a to dlatego ze sa one ekonomiczne w budowie i utrzymaniu oraz ekologiczne. Budowa torowisk wiąże sie z ogromnymi nakładami srodkow finansowych a pozniej tworzy to problemy bo kiedy na torowisku zepsuje sie tramwaj to stoi cala komunikacja. Jezeli natomiast zepsuje sie trolejbus to wysiadają z niego ludzie i spychają go na bok a linia znow sie udrażnia.
Trolejbusy mozna puścić po każdej ulicy bo aby puścić taka linie to wystarczy powiesic druty na słupach i juz linia trolejbusowa hula. A tak ci biedni ludzie z Górki Narodowej beda czekać na tramwaj jeszcze ze trzy lata a potem bedzie im sie pod oknami tłukł.
G
Grzegorz
Lepiej by się zabrali za szlifowanie istniejących torów i utrzymywaniem ich w jako takim stanie a nie nowe nitki o które znowu nie będzie miał kto dbać.
f
foto
Z przodu szybki, z tyłu szybki, z boku szybki.
A tak poważnie to popieram poprzednika.
To jest po prostu tramwaj
j
jesiotr 2. świeżości
Jak wygląda szybki tramwaj to proponuję zobaczyć w Poznaniu. A u nas linia robi zakręt i 2 kilometry jedzie wzdłuż centrum a nie w jego kierunku!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska