https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Będzie mniej tramwajów nocnych. W zamian - mniejsze autobusy

Piotr Rąpalski
W mieście ubędzie nocnych tramwajów. Zastąpią je autobusy.
W mieście ubędzie nocnych tramwajów. Zastąpią je autobusy. fot. Andrzej Wiśniewski
W mieście ubędzie nocnych tramwajów. Zastąpią je autobusy. Miasto oszczędzi trochę pieniędzy, ale czy to nie utrudni życia pasażerom? Co sądzisz o zmianach? Wyraź opinię na forum pod artykułem.

Urzędnicy ograniczą od 2 lutego kursowanie nocnych tramwajów w Krakowie. Nie będą one jeździć w poniedziałkowe, wtorkowe i środowe noce jak do tej pory. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu tłumaczy to tym, że wtedy wykonywane są naprawy torowisk i nie chce zaskakiwać pasażerów wyłączaniem tramwajów z ruchu. Na stałe zastąpią je więc autobusy.

Linie tramwajowe nocne 62 (Czerwone Maki - Kombinat), 64 (Bronowice - os. Piastów) i 69 (Krowodrza Górka - Bieżanów) funkcjonować będą tylko w noce: czwartek/piątek, piątek/sobota, sobota/niedziela i niedziela/poniedziałek. Częstotliwość kursów się nie zmieni.

W pozostałe noce tramwaje zastąpią odpowiednio autobusy 662, 664 i 669.

Dla linii 662 nie będą obsługiwane przystanki: Orzeszkowej, Kordylewskiego, Fabryczna, Kraków Plaza i plac Centralny im. R. Reagana (do zakończenia prac na placu Centralnym funkcjonować będzie przystanek al. Róż). Uruchomione zostaną za to nowe przystanki: Norymberska (w kierunku Kombinatu), Grota-Roweckiego (w kierunku Czerwonych Maków), M1 al. Pokoju, Bieńczycka.

Dla linii 664 nie będą funkcjonować przystanki: Wesele, Cystersów, Muzeum Lotnictwa. Uruchomione zostaną nowe przystanki: rondo Hipokratesa (w kierunku os. Piastów) oraz Bieńczycka.

Dla linii 669 nie będą funkcjonować przystanki: Dworzec Towarowy (w zamian będzie funkcjonować Nowy Kleparz), Prokocim. Przystanek Bratysławska w kierunku Krowodrzy Górki zlokalizowany zostanie na ul. Wybickiego). Linia 669 nie będzie się zatrzymywać na przystanku: Krowodrza Urzędy Skarbowe. Uruchomione zostaną natomiast przystanki: Prądnicka, cmentarz Podgórski.

Czy naprawy torowisk są prowadzone aż tak często, aby rezygnować z bardziej ekologicznych tramwajów? - W większości przypadków udaje się zrealizować prace w jedną noc, ale jest to trudne do przewidzenia. Lepszym rozwiązaniem jest stały podział, dzięki któremu pasażerowie nie będą zaskakiwani nagłą zmianą środka lokomocji - uważa Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.

Ale są też inne argumenty. Dzięki zmianie miasto ma oszczędzać 12 tys. zł tygodniowo na wydatkach na komunikację. Kursowanie autobusów jest tańsze, szczególnie patrząc na ostatnie spadki cen paliwa. Może za to obniżyć się komfort pasażerów. Tramwaje nocne mieszczą ich 210. Autobusy, które je zastąpią, mają mniej miejsc - 170.

- Komfort nie spadnie, bo podróżnych w noce, gdy tramwaje nie będą jeździć, jest mniej - zaznacza Hamarnik. Fakt, że wtedy nie będzie w autobusach weekendowych imprezowiczów, ale może to utrudnić powrót z innych imprez kulturalnych, których jednak sporo odbywa się w mieście w dni powszednie.

ZIKiT zapewnia, że w szczególne dni, np. sylwester czy andrzejki, niezależnie od dnia tygodnia, komunikacja nocna będzie wzmacniana.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
DK
Linii tramwajowej w te okolice nie ma, co najwyżej można piechotą przebyć drogę od szpitala w Prokocimiu (nocą do przyjemnych nie należy). Ostatni autobus 144, przyjeżdża na Rżąkę 23.29 , a w soboty i niedziele 23.15. Niestety, autobusy zatrzymujące się na przystanku "Jerzmanowskiego" , z którego można dojść na osiedle, też nic nie zmieniają, bo ostatni z nich jest o 23.20 , a w soboty i niedziele o 23.13. Dotarcie nocą na to osiedle to horror. Nie mam na myśli tylko okazjonalnych powrotów z imprez, ale dla niektórych mieszkańców są to codzienne powroty z pracy !
K
Kristoff
Co do idiotyzmów to Tobie raczej nie ma czego tłumaczyć bo widać że to będzie orka na ugorze. Powiem tylko jedno jak infrastruktura jest wykorzystywana 24 h na dobę 7 dni w tygodniu to kiedy mądralo prowadzić konserwację i drobne naprawy torowisk i sieci trakcyjnej? Sam pomysł wprowadzenia nocnej komunikacji był absurdalny. Tramwajem raczej nie objedziesz bokiem ekipy naprawczej biorąc jeszcze pod uwagę że w sieci nie będzie prądu ze względu na jej konserwację. Ale komu ja to tłumaczę...........:(
.
mówić polski?
n
nowy
nie trnwaje dostana tylko dajcie autobus nocny z Krowodrzy Górki na Płaszów.
s
ss
Po jakiego grzyba była uruchamiana nocne linie tramwaje. Wygodniej było zwiększyć kursów autobusów nocnych i problemie. Ten ZIKIT to jakieś wielkie bagno i dno
k
krakowski centuś
Ekonomia aż krzyczy, że komunikacja szynowa (czyli tramwajowa) jest znacznie droższa od kołowej. Po drugie - jest bardziej zawodna, a zatem nieefektywna . Po trzecie: gdyby autobusy miały drogę tylko dla siebie (wydzielone pasy, nawet po torowiskach) - tramwaj nie miałby racji bytu. Tramwaj wygrywa jedynie w lobby - bo to ani ekologia (prąd, niestety - nie bierze się z powietrza), ani komfort, ani nawet pojemność (przykład: złom wiedeński ma niemal porównywalną ilość miejsc co autobus). Wniosek: tylko autobusy !
g
gosc
Od przystanku Białucha do Ronda Mogilskiego jest ok. 1,5 km - ZIKIT chce zlikwidowania przystanku Cystersów ? Przed remontem Mogilskiej autobusy się tam zatrzymywały. Komu to przeszkadza? Miała być komunikacja dla mieszkańców ...
w
wa
Zastanawiałem się - od kiedy dowiedziałem się o tych planach - jakie będzie oficjalne wyjaśnienie. To o remontach jest oczywiście idiotyczne i zmyślone.

Co do rozwiązania - to chyba najgorsze co może być, bo wprowadza silny element niestałości i dezorientacji dla pasażerów.
w
wa
Zastanawiałem się - od kiedy dowiedziałem się o tych planach - jakie będzie oficjalne wyjaśnienie. To o remontach jest oczywiście idiotyczne i zmyślone.

Co do rozwiązania - to chyba najgorsze co może być, bo wprowadza silny element niestałości i dezorientacji dla pasażerów.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska