Od kiedy większość prywatnych przewoźników przeniosła się na parking pod estakadą przy ulicy Wita Stwosza (wcześniej wysadzali i odbierali pasażerów m.in. z przystanków przy ulicach Ogrodowej i Worcella), zmniejszyła się przepustowość ronda, zlokalizowanego najbliżej dworca autobusowego. Korki są większe niż wcześniej. Przede wszystkim długo trzeba czekać przy wyjeździe z tunelu.
Po zmianach spółka Małopolskie Dworce Autobusowe zleciła analizę sytuacji i zaproponowanie rozwiązań, które miałyby rozładować tworzące się tam zatory. W ostatnich dniach poznaliśmy wyniki. Potrzebę zmian widzą wszyscy: busiarze, urzędnicy i przedstawiciele MDA.
Przypomnijmy, że teraz busy jadące od Alej Trzech Wieszczów, aby wjechać na parking, muszą przedostać się przez rondo turbinowe przy MDA. Podobnie jest z wyjazdem. Aby pojechać w stronę Alej, muszą nawrócić, dlatego m.in. tworzą się korki. W analizie zleconej przez MDA jest propozycja zmiany. Chodzi o to, aby obecny wjazd zamienić na jednokierunkowy wyjazd i na odwrót, dzięki czemu busy mogłyby ominąć wspomniane rondo turbinowe.
Z takim pomysłem już wcześniej wystąpili sami przewoźnicy. Pojawiło się jednak pytanie, co z tymi busami, które na parking dojeżdżają od strony ronda Mogilskiego? Pasażerowie obawiają się, że po wprowadzeniu zmian będą musiały nadkładać drogi.
Dariusz Tarnawski, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych, uspokaja. - Bus jadący w stronę ronda Mogilskiego będzie musiał wyjechać na drogę w kierunku Alej i zawrócić na rondzie, które znajduje się wyżej niż turbinowe - przyznaje Tarnawski.
Odległość między dolnym a górnym rondem jest niewielka, nie ma więc obawy, że czas przejazdu się wydłuży. - Ponadto, przewoźników jadących taką trasą jest może dwóch - dodaje.
Twierdzi też, że początkowo był pomysł, aby wjazd od strony Alej był jednocześnie wyjazdem, ale nie udało się go przeforsować w ZIKiT.
Jak się dowiadujemy, zmiany proponowane przez busiarzy zostały wstępnie zaakceptowane przez Inżynierię Ruchu.
- Zostali zobligowani do złożenia oficjalnego projektu organizacji ruchu - twierdzi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Z analizy zleconej przez MDA wynika też, że inną przyczyną korków w tym miejscu są... pasażerowie. „Są zmuszeni do korzystania z trzech przejść dla pieszych w obrębie ronda, aby dostać się na plac postojowy” - czytamy w dokumencie. „Przyjmując założenia na poziomie 7 osób wsiadających i 7 wysiadających na 1 pojazd, generuje to 192 osoby w godzinie szczytu dodatkowo na przejściu dla dla pieszych w jednym kierunku”.
Urzędnicy z ZIKiT-u nie planują jednak zmian w organizacji ruchu pieszych, np. przeniesienia któregoś z przejść.
Dariusz Tarnawski twierdzi, że projekt zmian proponowanych przez busiarzy jest na ukończeniu.
- Mamy nadzieję, że już na początku listopada uda nam się zmienić organizację ruchu - twierdzi prezes.
"Co Ty wiesz o Krakowie" - odcinek specjalny. Czy miejscy radni znają Kraków? cz.2
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki CO TY WIESZ O KRAKOWIE