https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Czy powstanie nadziemna kolejka typu monorail? Jest propozycja trzech tras

Piotr Tymczak
Komisja Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii Rady Miasta Krakowa na posiedzeniu w najbliższy czwartek (17 marca) ma się zająć koncepcją budowy w Krakowie kolejki nadziemnej typu monorail.
Komisja Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii Rady Miasta Krakowa na posiedzeniu w najbliższy czwartek (17 marca) ma się zająć koncepcją budowy w Krakowie kolejki nadziemnej typu monorail. pixabay/lipeng0820
Komisja Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii Rady Miasta Krakowa na posiedzeniu w najbliższy czwartek (17 marca) ma się zająć koncepcją budowy w Krakowie kolejki nadziemnej typu monorail. Propozycja dotyczy utworzenia trzech tras: plac Centralny - rondo Ofiar Katynia, Dworzec Główny - Rondo Matecznego, Cmentarz Batowicki - ul. Pawia.

FLESZ - Energetyka wiatrowa w Polsce

od 16 lat

- Wprowadzone niedawno zmiany ustawowe pozwalają na budowę kolejek nadziemnych typu monorail. Takie rozwiązanie planowane jest w Rzeszowie. Uważam, że również można byłoby taki środek transportu wprowadzić w Krakowie. To tańsze rozwiązanie od podziemnej komunikacji. Ze względu na koszt, metro w naszym mieście jest nierealne - mówi radny Łukasz Wantuch z prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków".

Na jego wniosek na posiedzeniu Komisji Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii ma odbyć się debata na temat możliwości wprowadzenia kolejki monorail w Krakowie. Radny zaproponował trzy trasy: plac Centralny - rondo Ofiar Katynia, Dworzec Główny - Rondo Matecznego, Cmentarz Batowicki - ul. Pawia.

Dyskusja ma dotyczyć budowy w Krakowie kolejki typu monorail i lekkiego monorail (mniejsze wagony, ale odjeżdżające z przystanków z większą częstotliwością).

- Temat dotyczący sytemu monorail został wprowadzony do obrad na wniosek radnego Wantucha. Do dyskusji zostali zaproszenie specjaliści w dziedzinie transportu z urzędu miasta, Politechniki Krakowskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej oraz przedstawiciele firm produkujących systemy i pojazdy dla miejskiego transportu - informuje radny Łukasz Sęk (Platforma - Koalicja Obywatelska), przewodniczący Komisji Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii. - Moim zdaniem wprowadzenie monorail w Krakowie jest raczej mało realne ze względu na uwarunkowania konserwatorskie - dodaje.

Radny Wantuch przekonuje: - Dwie z zaproponowanych tras dotyczą obszaru poza zabytkowym centrum. Trasa z Dworca Głównego do ronda Matecznego obejmuje Aleje Trzech Wieszczów. Tam jest problem z utworzeniem naziemnej trasy tramwajowej, bowiem trzeba byłoby wyciąć drzewa, na co nie ma zgody, albo byłaby konieczność zwężenia przejazdu dla aut o jeden pas przeciwko czemu protestowaliby kierowcy. Rozwiązaniem jest więc monorail. Kolejka jeździłaby na wysokości 6 metrów, ale nie trzeba byłoby wycinać drzew. Zieleń mogłaby więc osłaniać wagony.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska