https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kamery pilnujące buspasów, urzędnicy pilnujący kontrolerów. Mamy nowe Centrum Zarządzania Ruchem (CZR)

Piotr Rąpalski
Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) będące częścią Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie rozpoczyna funkcjonowanie. Oznacza to pełny nadzór nad Komunikacją Miejską w Krakowie, buspasami, kontrolą biletów, parkingami P+R oraz miejskimi rowerami. Na razie jest mało szczegółów, ale kamery mają przypilnować by nieuprawnieni kierowcy nie wjeżdżali na buspasy, a urzędnicy komunikację miejską w tym kontrolerów biletów.

CZR w Krakowie - co to jest?

Budowa CZR rozpoczęła się na początku roku, w oparciu o dotychczas funkcjonującą dyspozytornię. Aktualnie zakończone zostały ostatnie prace tj. kalibracja platformy zarządzającej kontrolą nad buspasami. Była to ostatnia ważna pozycja z listy do wykonania, aby działać w pełnym zakresie.

"W CZR dzięki funkcjonującemu podglądowi nasi pracownicy mogą zobaczyć wszystkie pojazdy Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Dodatkowo został uruchomiony system kamerowy na wybranych buspasach, który pozwoli na bezpośrednie i automatyczne kontrolowanie pojazdów, które się po nim poruszają. W pierwszych dniach będą zbierane informacje, gdzie potencjalnie jest najwięcej wykroczeń. Po zebraniu tych danych, wspólnie z policją podjęte zostaną działania prewencyjne. Kamery pozwolą na automatyczną weryfikację kursujących pojazdów KMK w nawet 90%. System będzie w przyszłości rozbudowywany o kolejne kamery." - piszą urzędnicy miejscy.

Czym zajmie się centrum zarządzania?

Dyspozytornia wyposażona jest dodatkowo w systemy nadzorcze dla systemu park-e-bike, gdzie pracownicy mają bezpośredni podgląd, co dzieje się z wypożyczanymi rowerami. System ten także informuje o aktualnym położeniu kontrolera biletów.

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie prowadzi szereg działań związanych z infrastrukturą w terenie. Nie są to drogi, a znaki z Systemu Informacji Miejskiej, stojaki rowerowe, stacje naprawy rowerów, pompki. Dyspozytor przez 24h na dobę będzie przyjmował telefony od mieszkańców i przyjmował zgłoszenia dotyczące ewentualnych awarii czy uszkodzeń.

Wszystkie te działania były wypracowywane wewnętrznymi siłami Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Informatycy wypracowali najlepsze systemowe rozwiązania, tak aby jak najbardziej efektywnie była wykonywana praca. Wszystkie pozostałe działania, których nie można zrobić w ramach wewnętrznych zadań tj. zakup kamer na buspasy wraz z systemem, platformą zarządzającą i licencją kosztowały w sumie 454 tys. zł.

W następnych miesiącach baza zostanie poszerzona o kolejne dane. W przyszłości chcemy formować analizy ruchu za pośrednictwem systemów z liczników rowerowych, a także systemu Teleram, który zlicza cały ruch z ulic, które obserwujemy.

Polacy piją i palą coraz mniej

od 16 lat
Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
grzeg
Wykonałem ZA DARMO i oddaję ZA DARMO swoje własne skromne badanie: przez sporo czasu obserwowałem ruch na ulicach Grzegórzeckiej i następnie Wielopole.

Wynik: nieprzerwany ściśnięty strumień samochodów i jednocześnie od czasu do czasu pojedynczy rowerzysta na wyodrębnionych pasach.

Tak to wygląda w realnym, a nie urzędniczym świecie.

Wybrane dla Ciebie

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

NASZ PATRONAT
XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska