18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Kraków ma problem z komunikacją nocną. Co radzicie?

Arkadiusz Maciejowski
Piaski Wielkie, Bronowice Wielkie, Kliny, czy Rżąka to tylko część krakowskich osiedli całkowicie odciętych od komunikacji nocnej. Przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy osób nie ma jak dotrzeć po północy do swoich mieszkań. Urzędnicy miejscy na razie nie planują zwiększenia liczby nocnych linii, tłumacząc się brakiem funduszy. Pomoc w szukaniu pieniędzy zaoferowali krakowscy radni.

Sprawdź nasz serwis o MPK Kraków i bądź na bieżąco!

Krakowska nocna komunikacja miejska wypada fatalnie na tle innych miast. W mniejszym, liczącym 550 tys. mieszkańców, Poznaniu pasażerowie mają do dyspozycji aż 21 linii autobusowych. W 750-tysięcznym Krakowie nocnych linii jest tylko 11.

- U nas autobusy wyjeżdżają z centrum miasta i tworzą gwieździstą sieć, tzn. rozjeżdżają się w 21 różnych kierunków, co pozwala na obsłużenie niemal każdego zakątka miasta - przyznaje Iwona Gajdzińska z poznańskiego MPK.

W stolicy Wielkopolski kursuje również tramwajowa linia nocna. W Krakowie takie rozwiązanie wzbudza jednak kontrowersje. Według urzędników tramwaje są zbyt głośne, aby mogły kursować nocą.
- Rzeczywiście, na niektórych trasach, gdzie tory tramwajowe zlokalizowane są blisko bloków, tramwaj jest złym rozwiązaniem. Tam jednak, gdzie najbliższe mieszkania są odpowiednio oddalone od torowiska, nocny tramwaj doskonale się sprawdza - dodaje Gajdzińska.

Ponad dwa razy więcej linii nocnych niż w Krakowie jest we Wrocławiu (630 tys. mieszkańców). Tam autobusy po zmroku kursują aż na 24 trasach. W Warszawie (1,7 mln mieszkańców) - na 41.
Krakowscy pasażerowie walkę o dodatkowe linie nocne rozpoczęli na portalu społecznościowym Facebook. Założyli swój profil o nazwie "Linie nocne w Krakowie co 30 minut cały tydzień".

- To skandal, abym musiała płacić ciągle za taksówki, aby wrócić po północy do domu, bo miasto nie umie zapewnić mi i setkom innych mieszkańców Bielan żadnej komunikacji - denerwuje się Maria Jarosz.
Nocne autobusy nie docierają także na os. Złocień czy do Miasteczka Studenckiego AGH. Na wielkie osiedla, np. Kurdwanów "nocne" dojeżdżają zazwyczaj tylko raz na godzinę lub jeszcze rzadziej. - Wcisnąć się wtedy do autobusu graniczy z cudem i wiele osób zostaje na przystankach, mnie ostatnio nie udało się wsiąść do linii 614, na pl. Wolnica - przyznaje Michał Grzywacz, mieszkaniec Prokocimia.
Pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu twierdzą jednak, że na razie nie ma szans na zwiększenie liczby kursów lub stworzenie dodatkowych linii. - Najwcześniej po wakacjach - ucina rzecznik Jacek Bartlewicz.

Interesów pasażerów zamierzają bronić radni miejscy. - Podczas najbliższej komisji infrastruktury poruszymy tę kwestię i będziemy szukać rozwiązań - zapewnia radny Wojciech Wojtowicz, przewodniczący komisji. - Na mapie Krakowa nie powinno być tak wielu miejsc, gdzie nocą nie da się dotrzeć do domów komunikacją miejską - dodaje.

Według Stanisława Jurgi, specjalisty ds. infrastruktury torowej, uruchomienie tramwajów nocnych znacznie poprawiłoby komunikację miejską. - Kilkadziesiąt lat temu kursowały po Krakowie tramwaje nocne. Teraz można wrócić do tego pomysłu, szczególnie w weekendy. Nie wszędzie będzie to możliwe ze względu na hałas, ale np. na trasie do Kurdwanowa mamy nowe torowiska, dzięki którym tramwaje poruszają się cicho - twierdzi Jurga.

A Wy co o tym sądzicie? Czekamy na opinie.

Zabłyśnij w naszym konkursie! **Zostań Miss Lata Małopolski 2011! Czekają atrakcyjne nagrody!**

Kochasz góry?**Wybierz najlepsze schronisko Małopolski**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail

Zapisz się do newslettera!

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

R
Ryt

Nocna komunikacja od zawsze i zawsze będzie nie rentowna, i zawsze miasto musi do tego dopłacać z własnej kieszeni...

M
Miwicz [Krk]

+ linia autobusowa na rybitwy !!!

m
mówię

zlikwidowac urzad prezydenta i zikit wtedy beda pieniądze na autobusy

z
znawca

nie uruchamiać linii tramwajowych bo to drogie rozwiązanie lecz uruchomić kilka dodatkowych linii i zwiększyć f obecnych do 30 min

s
s.

Jak to, siostrzeniec pana posła, córka pana prezesa, brat księdza proboszcza, ciocia pani przewodniczącej, mają tramwajami jeździć?! Przecież to nie do pomyślenia! Takie rozwiązania to dla plebsu, a nie dla PRACOWNIKA ZIKiT!!!

s
s.

jakby przyciąć kilkanaście etatów darmozjadów z ZIKiT.

M
Miwicz [Krk]

Jestem jak najbardziej za nocnymi tramwajami. Proponowałbym linie Krowodrza Górka - Kurdwanów [np. nr. 70] ale jadącą tak trochę nietypowo: z Krowodrzy Pawią - skręt na Basztową - pod Filharmonią w stronę Pl. Wszystkich Świętych - następnie pod Wawel - potem ze Stradomskiej w Dietla - w Starowiślną - i dalej jak tramwaj nr. 50. Mogłaby też powstać nocna linia tramwajowa [np. nr. 71] z Bronowic Małych do Borku Fałęckiego: Bronowicka - Królewska - Karmelicka - Podwale - Franciszkańska - Św. Gertrudy - Stradomska - Dietla - Monte Cassino - Kapelanka - Brożka - Wadowicką i Zakopiańską do Borku.
Oczywiście przydałby się autobus nocny na Bielany, jadący np. z Dworca Gł. Zachód - Alejami do Nowego Kleparza - Długą - Dunajewskiego - Podwalem - Piłsudskiego - powrót na Aleje - Skręt w stronę Salwatora w Kościuszki - i Księcia Józefa do Bielan.
Zwiększył bym też częstotliwość istniejących linii, tak żeby kursowały co 30 minut począwszy od 23:30.

k
krakowianib

Wybudować jeszcze jeden miejski stadion!!!!!!!!!!!

a
agn

za nocny nikt nigdy nie płacił

f
frt

przeważnie studenci mają miesięczny, więc skąd podejrzenia, że nie płacą? Czyżby typowa polska zawiść, tylko po to by dojechać komuś innemu. Najlepiej jakby cały autobus był tylko dla ciebie, nie?

m
miętowy

To niech dopuszczą prywatnego nocnego przewoźnika, który będzie obsługiwać Kraków między 23 a 4 rano i po sprawie. Nie wszystko musi obsługiwać MPK i ZiKiT

k
krakus

tylko pantofle!

K
Kazik

a brak tramwajów nie wynika z hałasu, tylko z potrzeb spawania i szlifowania torów w nocy. Jak nawet na świeżo oddanych skrzyżowaniach (Rondo Kocmyrzowskie, skrzyżowanie pod dworcem) zaledwie po roku pojawia się raz w tygodniu ekipa od napraw torowiska to którędy tramwaje miałyby jeździć?
Dziennikarzom polecam własne śledztwa, a nie słuchanie w ciemno rzecznika ZIKiTu, który ściemnianie i mydlenie oczy opanował do perfekcji.

z
zzz

Kibole nie będą przecież na prywatnym stadionie się bawić.

Dzieki Majchrowski i radni, dzięki!

C
Cowy

Komunikacja nocna nie może służyć do darmowego rozwożenia podpitych akademików (na mieszkanie).
Wystarczy pojechać po północy 608 od Basztowej w stronę Huty lub zapytać kierowcy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3