https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto planuje aż 70 punktów do wypożyczania aut na prąd

Piotr Rąpalski
Miasto rozpoczyna poszukiwania firmy, która stworzy sieć wypożyczalni z terminalami do ładowania pojazdów i będzie nią zarządzać.

Władze Krakowa planują uruchomić wypożyczalnie samochodów elektrycznych. Zapowiadają, że w mieście zostanie zlokalizowanych nawet 70 terminali z pojazdami na prąd - wewnątrz II obwodnicy maksymalnie 40, a poza nią 30 stacji. Urzędnicy w czerwcu rozpoczną tzw. konsultacje techniczne w tej sprawie, czyli rozmowy z firmami motoryzacyjnymi, które mają wyjaśnić, jak wypożyczalnie i auta powinny funkcjonować i ile będą kosztować.

- Wypożyczalnie mają zapewnić mieszkańcom możliwość samodzielnego wypożyczenia i zwrotu samochodu elektrycznego. Terminale będą się znajdować w specjalnie oznakowanych miejscach - mówi Jan Machowski z biura prasowego magistratu. - Zwrot pojazdu odbywać się będzie w tym samym lub dowolnie wybranym miejscu, wyposażonym w terminal.

Możliwe ma być również pozostawienie samochodu na dowolnym, zwykłym parkingu lub w wyznaczonym miejscu postojowym, w przypadku gdy poziom baterii umożliwi przejechanie kolejnemu użytkownikowi minimum 50 km.

Każdy punkt ma posiadać od 2 do 5 znakowanych miejsc postojowych i zostanie wyposażony w terminal dający możliwość jednoczesnego ładowania minimum trzech pojazdów.

Na początku planowane jest uruchomienie wypożyczalni na co najmniej 100 samochodów w trzech klasach: 35 samochodów miejskich - dwuosobowych, 50 samochodów miejskich czteroosobowych i 15 małych pojazdów dostawczych.

Punkty z elektrycznymi pojazdami mają pojawić się głównie przy pętlach komunikacji miejskiej, stacjach wypożyczalni miejskiego roweru i przy parkingach dla samochodów spalinowych.

- Wypożyczalnia stanowić będzie uzupełnienie funkcjonującej na terenie miasta komunikacji zbiorowej oraz miejskiej wypożyczalni rowerów. Pojazdy elektryczne będą mogły jeździć po buspasach, w strefie ograniczonego ruchu z wyłączeniem ulic wewnątrz I obwodnicy, zatrzymywać się w strefie płatnego parkowania bez opłaty, a także za darmo korzystać z miejskich parkingów - wylicza Jan Machowski.

Gmina do 6 czerwca czeka na zgłoszenia firm z branży motoryzacyjnej, które mają doświadczenie w takich projektach. Następnie podejmie z nimi rozmowy, w których ma ustalić zasady działania wypożyczalni, lokalizację jej punktów, możliwy cennik, jeśli chodzi o wypożyczanie i co najważniejsze koszty budowy stacji, zakupu aut i utrzymania całego systemu.

Rozmowy z zainteresowanymi firmami potrwają do 30 czerwca. Po nich urzędnicy obiecują ogłosić „szacowany termin” realizacji inwestycji i zaczną przygotowywać przetarg na wyłonienie firmy, która system zbuduje i będzie nim zarządzać. Pytanie, czy sfinansuje ona całość, czy miasto się dołoży?

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakus
Zafundujemy drogie zabawki dla bogaczy z podkrakowskich gmin !
Szarego człowieka nie będzie stać na takie ekstrawagancje !
Znowu urzędasy zrabują nam kilkaset miejsc parkingowych !
M
Marcin
Niby dlaczego elektryczny samochód ma jeździć buspasami? On mniej przeszkadza w przejeździe autobusowi niż samochód spalinowy? Może i jest bardziej ekologiczny, ale miejsca zajmuje przecież tyle samo.
k
kktr
Jak mają się za to zabrać jak wypożyczalnie miejskich rowerów to lepiej niech zostawią temat w spokoju...dzis w radio, mowili, że rowery powinny być dostępne na początku, uwaga uwaga, sierpnia !
k
kuba
za to twoja wypowiedz nawiązuje do tematu, brawo!
x
x
twoja opinia naprawdę nikogo nie obchodzi
m
majorka
powiedzcież mi co to za moda na te paskudne fryzury dla facetów, lans a'la zagłoba? patrzeć na to nie można, doszło do tego że prawie każdy już tak wygląda. Niektórym to pasuje ale nie wszystkim....
P
Popis
Ten Pan na zdjęciu ciągnie druta? I to w biały dzień? Pod magistratem?
k
krk
w innym artykule piszą o planach zmniejszaniu ruchu samochodowego w centrum wiec po co by mieli jeszcze wypożyczać samochody? samochody elektryczne tak samo zajmują przestrzeń jak te z silnikiem spalinowym. niech zaczną od wypożyczalni rowerów może, bo mamy czerwiec i nadal nie działa
A
Alan
Z wypożyczalniami rowerów nie dali rady i już myślą nad kolejnym interesem. Zapewne powołają nowego Prezesa, nowe biuro, całą spółkę która to wszytko pięknie ogarnie! Tu niby chcemy wypchnąć ruch z Centrum bo jest zakorkowany a w jego miejsce damy pojazdy elektryczne, ekologiczne - jak to pięknie brzmi, na pewno ludzie to kupią, bo przecież chodzi o ekologie! Przystosujmy miasto dla rowerów, bo w tym jest przyszłość. Ludzie się przesiądą na rowery tylko stwórzmy im warunki do tego, ścieżki rowerowe, monitorowane parkingi, przechowalnie rowerów itp. Nie wystarczy tylko wsadzić rury byle gdzie i powiedzieć że mamy ileś set nowych stojaków na rowery i infrastrukturę mamy załatwioną.
l
lol
Z uruchomieniem rowerów nie mogą sobie poradzić, a oni chcą samochody?
HAHAHA
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska