Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto planuje aż 70 punktów do wypożyczania aut na prąd

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Miasto rozpoczyna poszukiwania firmy, która stworzy sieć wypożyczalni z terminalami do ładowania pojazdów i będzie nią zarządzać.

Władze Krakowa planują uruchomić wypożyczalnie samochodów elektrycznych. Zapowiadają, że w mieście zostanie zlokalizowanych nawet 70 terminali z pojazdami na prąd - wewnątrz II obwodnicy maksymalnie 40, a poza nią 30 stacji. Urzędnicy w czerwcu rozpoczną tzw. konsultacje techniczne w tej sprawie, czyli rozmowy z firmami motoryzacyjnymi, które mają wyjaśnić, jak wypożyczalnie i auta powinny funkcjonować i ile będą kosztować.

- Wypożyczalnie mają zapewnić mieszkańcom możliwość samodzielnego wypożyczenia i zwrotu samochodu elektrycznego. Terminale będą się znajdować w specjalnie oznakowanych miejscach - mówi Jan Machowski z biura prasowego magistratu. - Zwrot pojazdu odbywać się będzie w tym samym lub dowolnie wybranym miejscu, wyposażonym w terminal.

Możliwe ma być również pozostawienie samochodu na dowolnym, zwykłym parkingu lub w wyznaczonym miejscu postojowym, w przypadku gdy poziom baterii umożliwi przejechanie kolejnemu użytkownikowi minimum 50 km.

Każdy punkt ma posiadać od 2 do 5 znakowanych miejsc postojowych i zostanie wyposażony w terminal dający możliwość jednoczesnego ładowania minimum trzech pojazdów.

Na początku planowane jest uruchomienie wypożyczalni na co najmniej 100 samochodów w trzech klasach: 35 samochodów miejskich - dwuosobowych, 50 samochodów miejskich czteroosobowych i 15 małych pojazdów dostawczych.

Punkty z elektrycznymi pojazdami mają pojawić się głównie przy pętlach komunikacji miejskiej, stacjach wypożyczalni miejskiego roweru i przy parkingach dla samochodów spalinowych.

- Wypożyczalnia stanowić będzie uzupełnienie funkcjonującej na terenie miasta komunikacji zbiorowej oraz miejskiej wypożyczalni rowerów. Pojazdy elektryczne będą mogły jeździć po buspasach, w strefie ograniczonego ruchu z wyłączeniem ulic wewnątrz I obwodnicy, zatrzymywać się w strefie płatnego parkowania bez opłaty, a także za darmo korzystać z miejskich parkingów - wylicza Jan Machowski.

Gmina do 6 czerwca czeka na zgłoszenia firm z branży motoryzacyjnej, które mają doświadczenie w takich projektach. Następnie podejmie z nimi rozmowy, w których ma ustalić zasady działania wypożyczalni, lokalizację jej punktów, możliwy cennik, jeśli chodzi o wypożyczanie i co najważniejsze koszty budowy stacji, zakupu aut i utrzymania całego systemu.

Rozmowy z zainteresowanymi firmami potrwają do 30 czerwca. Po nich urzędnicy obiecują ogłosić „szacowany termin” realizacji inwestycji i zaczną przygotowywać przetarg na wyłonienie firmy, która system zbuduje i będzie nim zarządzać. Pytanie, czy sfinansuje ona całość, czy miasto się dołoży?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska