Kraków: nie będzie kontrapasa na Łobzowskiej

Piotr Rąpalski
marcin makówka
Rowerzyści od lat liczą na to, że urzędnicy poprowadzą kontrapas na ulicy Łobzowskiej. To ścieżka rowerowa, która pozwoliłaby jeździć pod prąd na tej jednokierunkowej ulicy. Powstałoby wtedy rowerowe połączenie Plant i Alei Trzech Wieszczów.

Zobacz także: Komunikacja Kraków: na Ruczaju na zmiany w komunikacji jeszcze poczekamy

Nic z tego. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, oddając w zeszłym miesiącu siedem nowych kontrapasów w Krakowie, stwierdził, że nie mógł wyznaczyć takowego na Łobzowskiej, bo ze względów bezpieczeństwa nie zgodziła się na to policja. Na skrzyżowaniu ulic Siemiradzkiego i Łobzowskiej jest bowiem przewężenie jezdni. Tymczasem zakład energetyczny rozkopał właśnie sporą część chodnika, który powodował zawężenie. Robotnicy kładą kabel. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby chodnik skrócić i zlikwidować "wąskie gardło" Miejsca dla pieszych i tak zostanie w bród. ZIKiT mówi jednak "nie", a robotnicy po skończeniu prac położą chodnik tak jak był.

Dziś rowerzyści, korzystając z ul. Łobzowskiej, muszą jechać po chodniku. Strasząc przechodniów. Alternatywą jest ulica Karmelicka, ale tam utrudniają ruch samochodom i tramwajom. Co więcej, koła roweru łatwo mogą wpaść w szyny, co grozi wypadkiem.

Część rowerzystów uważa, że i bez likwidowania przewężenie kontrapas można byłoby poprowadzić. - Szerokość jezdni w tym miejscu to 3,5 metra. Nie jest to jednak przeszkodą do dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd ul. Łobzowskiej, gdyż dotyczy lokalnego przewężenia, a nie całej ulicy - pisze krakowski miłośnik ekologicznych jednośladów, Adam Łaczek na swoim blogu. Podaje przykłady gdzie takie rozwiązanie się sprawdza:
- Most na Rudawie w ciągu Alei Focha
- ul. Judyma przy szkole podstawowej nr 97
- ul. Myśliwska przy szkole podstawowej 47

Co na to ZIKiT? - Zawężenie ma na celu uspokojenie ruchu i przejazd jednego pojazdu, a więc poprawę bezpieczeństwa - tłumaczy rzecznik ZIKiT Jacek Bartlewicz. - Obok jest szkoła i szpital położniczy z wjazdem od Łobzowskiej na mało widocznym łuku - dodaje. ZIKiT nie zamierza rozważać pozbycia się przewężenia. A bez tego ruchu rowerowego nie puści.

- Przy okazji wkładania kabla przez Enion można by łatwo cofnąć chodnik o 2-3 metry. I to tylko na odcinku o długości ok. 10 metrów - mówi Magda Maliszczak z ulicy Siemiradzkiego. - Gdyby gmina podjęła współpracę z firmą można by to zrobić taniej. I tak zostałoby sporo miejsca dla pieszych. Co najmniej tyle, co na pozostałym odcinku ulicy. Skrzyżowanie jest dobrze widoczne. Rowerzyści uważają, że dalej byłoby bezpiecznie. - A jeśli nie można pomyśleć o progu zwalniającym dla aut w tym rejonie - sugerują.

Najnowsze wyniki wyborów 2011: PO i PiS

Mieszkania Kraków. Zobacz nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

m
maala

Głupotą się ktoś wykazał -wymyślić żeby próg zwalniający układać koło szpitala

a
arch.

Wymuszać na rowerzystach korzystanie z niebezpiecznej Karmelickiej, gdy jest tak tani i łatwa w realizacji alternatywa. Żenada.

O
Otto

Na zachodzie takich urzędników po prostu by się pozbyli. Tam urząd jest dla mieszkańców, u nas zawsze musi postawić na swoim. Państwu z ZIKiTu przypomina, że PRL się skończył 22 lata temu.

M
M-y

Prawda jest taka, że rowerzyści uważają się za święte krowy, i że wszystko im się należy jak psu buda. Takiego.

w
wojtekka

Przez długi czas nie było problemu, żeby pojazdy budowy poruszały się tym zwężeniem pod prąd. Ile to trwało, rok? I ile było wypadków w tym czasie?

k
kierowca

Paru mniej rowerzystów nie trafi do szpitala

z
z

z

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3