https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Od poniedziałku wielkie zmiany w komunikacji miejskiej

Arkadiusz Maciejewski
Andrzej Banas / Gazeta Krakowska/ Dziennik Polski/ Polska Press
Od poniedziałku część tramwajów i autobusów pojedzie dużo częściej. Urzędnicy miejscy planują również m.in. wyznaczenie nowego buspasa na ul. Pilotów.

Największą nowością będzie to, że już od początku przyszłego tygodnia w Krakowie pojawi się trzecia linia tramwajowa (po 50 i 52) kursująca co pięć minut. Z taką częstotliwością, czyli dwa razy częściej niż dotychczas, pojedzie „osiemnastka” z pętli Czerwone Maki do Krowodrzy Górki. - Linia ta cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych, dlatego tramwaje powinny jeździć częściej - podkreśla Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

Na korekcie rozkładów skorzystają też m.in. mieszkańcy Bieżanowa. Popularna „dziewiątka”, kursująca przez rondo Grzegórzeckie do Mistrzejowic pojawiać będzie się na przystankach co 10 a nie jak dotychczas co 20 minut. Z taką samą częstotliwością, również poza godzinami szczytu, pojedzie „dziewiętnastka” z Borku Fałęckiego do Dworca Towarowego.

Wprowadzona zostanie również korekta linii 12. Z Łagiewnik do ronda Grzegórzeckiego tramwaj pojedzie bez zmian a następnie aleją Pokoju, Jana Pawła II, ulicą Ptaszyckiego dotrze do Kopca Wandy. Będzie wsparciem dla często przepełnionych pojazdów linii 22. Ich trasy w dużej części się pokryją. Do tej pory „12” od ronda Grzegórzeckiego jechała przez rondo Mogilskie do pętli przy ul. Wieczystej. Urzędnicy tłumaczą jednak, że na tym ostatnim odcinku korzystało z niej mało pasażerów. I bardziej przyda się ona na al. Pokoju.

Dużo zmian pojawi się także w kursach autobusów miejskich. Po protestach mieszkańców, „501” znów będzie jeździć przez Bieńczyce i Nową Hutę. Zwiększona zostanie częstotliwość kursowania m.in. autobusów nr 503. Pojadą one co 7-8 min w godzinach szczytu po zmienionej trasie: z przystanku „Nowy Bieżanów Południe” do estakady przy Opolskiej bez zmian, następnie al. 29 Listopada, ul. Meiera do Górki Narodowej Wschód.

Korekty w kursowaniu tramwajów i autobusów będą kosztować miasto ponad 2,2 mln zł. O tyle więcej trzeba wydać na transport zbiorowy do końca tego roku.

Dla usprawnienia komunikacji miejskiej wprowadzone mają zostać również zmiany organizacji ruchu na kilku krakowskich ulicach. Np. na ul. Pilotów wyznaczony będzie buspas. - Przygotowujemy jeszcze szczegóły tych korekt. Pojawią się one więc za kilka tygodni - mówi Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Prawdziwa rewolucja ma się rozpocząć w 2017 r. - tramwaje kursujące teraz co 10 i 20 minut mają jeździć co 6 i 12 min. Wszystko zależeć będzie jednak od tego, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na to pieniądze (szacunkowy koszt to ok. 30 mln zł).

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Metro
Tylko z prawdziwego zdarzenia metro może tu pomuc !!!!
D
Dsa
Trzeci pas na alejach powstał w 90-tych latach.
k
krakus
Przecież to kosmetyka , zmiany mają być od stycznia 2017
f
fred
To jaki problem
m
marek
zmiany zmiany zmiany. ilez mozna;/ ja sobie kupilem teraz rower na wyprzedazy w ME i bede nim smigac, bo mam juz dosc.
K
Krakkoi
Chyba były po 80 groszy, potem podniesiono tramwajowe na 1,00 zł, a autobusowe na 1,50 zł, na pospieszne były jeszcze droższe. Studenci mieli lepiej, za tramwaj płacili po 0,50 zł, a za autobus po 0,80 zł.
h
honorka
Znowu musieli coś spieprzyć, co było dobre. Autobus 503 był dobrym połączeniem z Placem Imbramowskim. Teraz trzeba będzie się przesiadać. A pomysłodawca pewnie dostał nagrodę, że utrudnił ludziom życie.
m
m
Nie jestem entuzjastom KMK ale trzeba zauważyć że w ostatnich latach to mamy chyba najwięcej nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych w Polsce, nie licząc pewnie W-wy. To co było jeszcze 10 lat temu a jest teraz to przepaść!
G
Gfdsa
A kiedy podwyżki dla prowadzących dalej będą za 2,200 pracować w święta i po nocach
w
wini
Dziecko drogie, jakbyś zamiast pitolić farmazony znał podstawowe informacje w temacie, wiedziałbyś że wpływy z biletów pokrywają 2/3 kosztów funkcjonowania KM. Nie "nie zarabiają" na biletach, bo trzeba do interesu dokładać ponad 140 000 000 pln rocznie. Oczywiście alternatywą jest "prywatna komunikacja miejska wzoru zakopiańskich busów" czyli syf i totalny paraliż miasta (bo ludzie by się przesiedli do samochodów)
No ale #spiseg oczywiśćie
B
BJ
Z jednej strony dobrze by było mieć sprawną komunikację, nawet kosztem aut. Jednak masz rację, ze nawet stojąc w korku ludzie wolą czyste i bezpieczne wlasne auta.
M
Majchlowski
BUS-PAS w Pilotów ?! ZIKiT chce zakorkować miasto !!!
Zamiast zlikwidować lewoskręt w Wieniawskiego to bus-pas będą robić !!! Matoły !!!
Mózgi zikitowskie - nikt się wam nie przesiądzie na to wasze zapchane, śmierdzące i spóźnione autobusy ! Tym jeździ tylko ten kto ze względów finansowych musi. Pozostali wolą nawet drugi samochód kupić, żeby zdążyć po pracy poodbierać dzieciaki. W życiu z takiego MPK nie skorzystają !
P
Piotrek89
Chciałbym by władze miasta w tym (PI) ZIKIT zapoczątkowały budowy, a nie wyznaczanie BUS PASÓW gdy w PRL chcieli usprawnić Aleje to wybudowali po trzy pasy w każdym kierunku w tym jeden przeznaczono na BUS Pas. Wy nic nie potraficie wybudować??????????? Przecież zwiększając korki by poprawić sprawność komunikacji powodujecie większą śmierć obywateli Krakowa prze samochody które dłużej stoją w korakch i bardziej zanieczyszczają. Skończcie obwodnicę Krakowa to nie będą potrzebne BUS Pasy bo ruch przeniesie się na obwodnice zwłaszcza tranzyt z warszawy. Jako kierowca jestem nawet za tym by nic nie budować i nie remontować byle skończyć obwodnice.
y
yeti
szkoda ze tabor w wiekszosci zabytkowy. i przyszloscia jest metro. to nievtylko wygoda czy oszczednosc czasu aleni prestiz dla miasta. niestety musza chyba wymrzec urzednicy z obecna mentalnoscia zeby to zrozumiano. moze nastepne pokolenia
..................
//////////////////////////////
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska