- To jeden z ważniejszych projektów, nie rzucam słów na wiatr - ta inwestycja jest i będzie priorytetem – mówi Paweł Olszewski. - Obecnie na jej terenie prowadzone są prace archeologiczne, mamy dla niej także źródła finansowania – o to wszyscy mogą być spokojni. Pod koniec września GDDKiA będzie mogła ogłaszać przetarg w systemie zaprojektój i zbuduj na wykonanie trasy. Droga będzie gotowa w 2021 roku – zapewnił wiceminister.
Przypomnijmy, odcinek drogi ekspresowej S7 o łącznej długości 55,5 km ma przebiegać od Krakowa (od węzła Rybitwy) przez Zastów, Widomą, Szczepanowica, aż do Moczydła (granica z województwem świętokrzyskim). To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Małopolsce. Szacunkowy koszt inwestycji to aż 3,1 mld zł.
W trakcie wizyty w Krakowie wiceminister potwierdził także, że jutro o godzinie 9 w Urzędzie Gminy Poronin podpisane zostanie porozumienie w sprawie „ Budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 z drogą wojewódzką nr 961 w Poroninie”, pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez GDDKiA a Województwem Małopolskim.
- To oczekiwana i ważna decyzja, jest kompromis, jest wola realizacji, są zabezpieczone środki, jest podpisany program inwestycyjny na tą budowę – mówił Olszewski. Nie zdradził, co dokładnie znajdzie się w porozumieniu jednak podkreślił, że na budowę zabezpieczonych zostało 46 mln zł.
WIDEO: "Znajdą się pieniądze na budowę małopolskiej S7"
Autor: Marcin Karkosza/Gazeta Krakowska
Wiceminister odniósł się także do wyczekiwanej budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko, która znajduje się na liście rezerwowej zaplanowanych inwestycji kolejowych (Krajowy Program Kolejowy).
- Ostateczna decyzja będzie należała do rady ministrów, ja bezpośrednio za kolej nie odpowiadam – powiedział Olszewski. - Pierwotna wartość tego projektu to 6 mld zł, teraz mówi się, że może kosztować nawet 9 mld zł, wiec najistotniejsze będą źródła finansowania. Jest zbyt wcześnie aby o tym mówić, sprawą zajmie się rada ministrów. Na jutrzejszym posiedzeniu rady ministrów temat nie będzie poruszany ale decyzji można się spodziewać do dwóch tygodni – zapewnił.
Wiceminister zapytany o możliwość budowy dodatkowej kładki dla pieszych w Libertowie, w ciągu Zakopianki. - Inwestycji jest tutaj dość dużo. W miejscowości Gaj już realizowana jest jedna inwestycja, a jutro podpisujemy porozumienie w Poroninie.
Co odnośnie wyczekiwanej od 20 lat północnej obwodnicy Krakowa? - To sprawa dość złożona i nie do końca leżąca w naszej gestii, dzisiaj ruch powinien zostać wykonany najpierw przez marszałka województwa i dopiero wtedy moglibyśmy się do tego odnieść. Sądzę, że warto koncentrować się na rzeczach ważnych czyli S7 do granic województwa, a inne tematy będą pojawiały się w ramach bieżących relacji, choć jak otworzymy wschodnią obwodnicę, to naturalnie zmniejszy się zapotrzebowanie na północną obwodnicę w sposób naturalny zmniejszy się, bo duża część ruchu zostanie przejęta przez nową drogę.
