https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Prezydent obiecuje zapomniane inwestycje na północy miasta

Piotr Rąpalski
fot. Adam Wojnar
Prezydent tuż przed drugą turą wyborów przedstawił inwestycje tramwajowe i drogowe, które mają zostać wykonane w przyszłej kadencji. Zapewnia, że nie jest to element politycznej gry w kampanii wyborczej. Ostatecznie jednak ugiął się przed protestami mieszkańców i ograniczył budowę trasy Wolbromskiej. Obiecuje też linie tramwajową do Górki Narodowej i rozbudowę al. 29 listopada – inwestycje, których nie udało się zrealizować przez ostatnie lata.

Wielu mieszkańców protestowało przeciwko koncepcji urzędników budowy trasy Wolbromskiej wraz z linią tramwajową do Górki Narodowej. Obawiali się, że tramwaj będzie jeździł tuż pod ich blokami, a trasa, szeroka na cztery pasy ruchu na całej długości, skieruje więcej samochodów do centrum miasta i pod ich bloki. Pod naciskiem i tuż przed wyborami prezydent zmienił te założenia.

Lini tramwajowej na odcinku od ul. Bratysławskiej do ul. gen. Fieldorfa Nila nie będzie towarzyszyć droga. Powstanie tam tylko jezdnia, którą poruszać będą mogły się tylko karetki pogotowia i auta służb technicznych. Stworzone zostaną ponadto chodniki i ścieżki rowerowe.

Na odcinku od Fieldorfa Nila do ul. Opolskiej trasa będzie już miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, ale w obu kierunkach z buspasami. Na skrzyżowaniu linii tramwaju z Opolską ruch samochodów będzie przebiegać tunelem, a nie jak planowano wcześniej estakadą.

Dalej do ul. Pachońskiego trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy, ale od Pachońskiego do granic miasta już po jednym pasie w obie strony. Koszty całości inwestycji (linia tramwaju i droga) szacuje się dalej na 250-300 mln zł, ale urzędnicy liczą, że koszty drogi po zmianach mogą zmniejszyć się nawet o 40 proc. Ponadto linia tramwaju zostanie odsunięta od trzech bloków, gdzie najbardziej protestowali mieszkańcy, bojąc się uciążliwości.

W latach 2017-2018 rozbudowana ma zostać al. 29 listopada, od Opolskiej do granic miasta za ok. 180 mln zł. Powstaną na całej długości dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Ponadto rozbudowana ma zostać ul. Siewna od al. 29 listopada do skrzyżowania Bociana-Jabłonna w latach 2015-2016. Ponadto miasto ma na nowo zlecić opracowanie koncepcji budowy ulicy Iwaszki, jako alternatywy do al. 29 listopada. Koncepcje z roku 2008 oprotestowali mieszkańcy i radni miejscy. Ulica ma mieć jedną jezdnie po jednym pasie w obu kierunkach.

Prezydent zapowiedział też rozbudowę ul. Łokietka na odcinku ul. Kaczorówka i ul. Na Zielonki oraz remont nakładkowy na odcinku do ul. Gaik.

Urzędnicy mają problem z wypowiedzeniem się na temat przyszłości budowy linii tramwaju Meissnera-Mistrzejowice i linii w ciągu ul. Stella-Sawickiego. W sprawie tej pierwszej między 3 grudnia, a 17 grudnia będą toczyć się konsultacje z mieszkańcami. Urzędnicy nie chcą się deklarować, bo nie wiadomo, co z budową metra. A jego przebieg może dublować się z tymi trasami.

Ponadto prezydent obiecał, że już na święta pojedziemy tramwajem od ronda Mogilskiego do Pl. Centralnego. Dziś na tej trasie trwa przebudowa i tramwaje jeżdżą do ronda Czyżyńskiego.

**Prawybory „Gazety Krakowskiej”. Dogrywka. Głosuj w drugiej turze!

Wybieraj prezydentów, burmistrzów i wójtów.
Prawybory „GK”. Dogrywka w najpopularniejszych miastach i miejscowościach:
Kraków | Tarnów | Nowy Sącz | Piwniczna | Mogilany | Zakopane | Wolbrom**

Komentarze 36

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec
Prezydent dzisiaj stwierdził że żartował :-). Ale dziękuje wyborcom za głos.
Z
ZielonaKrowodrzaGórka
Jak widać ta garstka jest większa i mocniejsza niż się wydaje...
N
NH
Panie Rąpalski, jak dawno temu był Pan w Nowej Hucie? Proszę nie wprowadzać w błąd.
Cytuję: "Ponadto prezydent obiecał, że już na święta pojedziemy tramwajem od ronda Mogilskiego do Pl. Centralnego. Dziś na tej trasie trwa przebudowa i tramwaje jeżdżą do ronda Czyżyńskiego."
Otóż, Panie Rąpalski, tramwaje jeżdżą nie tylko do Ronda Czyżyńskiego, ale na odcinku Rondo Czyżyńskie - Plac Centralny jeżdżą trasą Rondo Czyżyńskie - Bieńczycka - Gen.Andersa - Plac Centralny.
g
gosc2
Kraków to generalnie zadupiaste miasto. Przed wojną dziura wielkości Tarnowa.
Slamsy na Ruczaju, zadupia typu Górka Narodowa czy Złocień. Nie mówiąc już o podkrakowskich wioskach - bród, smród i ubóstwo.
Dobrze jednak, że ktoś zauważył nędzę na północy Krakowa.
w
wc
to taka sama prawda jak to że miał już nie kandydować
g
gość
To może jeszcze zrobi remont ulic Ojcowskiej i Katowickiej, które podczas przebudowy ronda Ofiar Katynia służyły jako nieoficjalny objazd, przez co ich nawierzchnia została mocno zniszczona.
Z
ZIKIT
Panie prezydencie, ale rozumiemy że po wyborach wracamy do sprawdzonych metod? No te, ekrany i tablice z życzeniami miłej jazdy od nas, tak?
m
mieszkaniec
Kolejne ekrany łatwo obiecać. A kiedy ktoś w końcu zrobi porządne remonty istniejącej infrastruktury? Niedługo dziury w drogach to już tylko w Krakowie będą, nie mówiąc o krzywych chodnikach czy rozpadających się torowiskach. Ja jednak w niedzielę podziękuję panu.
m
mieszkaniec z Huty
Takiego metra nie będzie, bo w tym mieście metro projektuje konserwator zabytków. W związku z tym musi być w tunelu prawie w całości bo inaczej zasłaniało by przenajświętszą panoramę na Tatry. To niemal że podwaja koszty budowy i czyni inwestycję nierealną. No ale mieszkańcy bloków z Mistrzejowic i Oświecenia będą mogli nadal podziwiać przez pięć dni w roku tą fantastyczną panoramę. Są rzeczy ważne i ważniejsze.
S
Smok
A co z budową metra lub szybkiego tramwaju na Kliny? Trasa jest w studium, ale ile lat trzeba będzie czekać narealizację?
K
Krakus
Ta droga ma służyć wszystkim mieszkańcom Krakowa a nie tylko pobliskich osiedli, więc dlaczego referendum tylko dla nich? To proste że usłyszymy. Droga TAK ale nie koło NAS!
n
nieomylny
"ograniczył budowę trasy Wolbromskiej"
Jakim cudem garstka mieszkańców kilku bloków może zablokować inwestycję tak potrzebną całej dzielnicy?! A nawrt połowie Krakowa. Dziś przebić się na północ to gehenna. Trasa powinna powstać a mieszkańcom należy wskazać dokument o dobre 30 lat starszy nich ich mieszkania, mówiący o planowanej trasie.
Dlatego nie głosowałem na Majchrowskiego w pierwszej turze. Bo ugina się kilku mieszkańcom w tak błahej sprawie.
Ale na Lasotę nie zagłosuję, bo ten to by tam wsadził samą trasę rowerową.
A
Antoni
Motłoch potrzebuje igrzysk!
N
Nikodem
Akurat ma śnieg padać. Czy rowerzyści założyli już opony zimowe? Czy piesi przygotowali już zimowe uśmiechy? Pokażmy w te szare dni naszą przewagę łobuzum w autach. Niech widzą jak dużo tracą, w swych ciepłych samochodach z podgrzewanymi fotelami. My mamy przecież ruch i świeże powietrze. I te rozmowy w oczekiwaniu na tramwaj/autobus.
a
asm.
Czy prędzej czy później trzeba będzie się zmierzyć z budową metra w Krakowie.
Trzeba to wszystko sensownie poukładać. Metro w Krakowie powinno być tzw. lekkim metrem, pociągi powinny poruszać się w tunelu pod Śródmieściem i tam gdzie jest zwarta zabudowa, poza tym na niewysokiej 5 metrowej estakadzie, albo po powierzchni ziemi, tylko z ogrodzonym torowiskiem.

Cały system lekkiego metra powinien być izolowany od innych uczestników ruchu, bezkolizyjny, wagony zautomatyzowane, bezobsługowe, kursujące z wysoką częstotliwością co 1/5 minuty. To powinien być system zbiorczy - metro powinno być tam gdzie nie dotrze SKA w mieście. Na pewno metro w Krakowie nie powinno być przepłacone tak jak metro tzw. ciężkie w Warszawie.

Linii tramwajowej Mistrzejowice - Wieczysta nie należy budować, tylko właśnie lekkie metro. Poza tym torowisko tramwajowe w ul. Ptaszyckiego,między Igołomską a Pl.Centralnym powinno być przebudowane pod metro - na tej ulicy naziemne. Natomiast linia tramwajowa z Mistrzejowic - Stella Sawickiego - al.Pokoju - ma sens jako linia biegnąca prostopadle do planowanej linii metra w ciągu al.Andersa/Bora - Komorowskiego.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska