Kraków. Radni PiS proponują budowę parkingów lokalnych od 2022 roku. Będzie na to więcej pieniędzy niż na chodniki?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Klub miejskich radnych Prawa i Sprawiedliwości przygotował projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu budowy parkingów lokalnych w Krakowie.
Klub miejskich radnych Prawa i Sprawiedliwości przygotował projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu budowy parkingów lokalnych w Krakowie. Osakr Nowak
Udostępnij:
Klub miejskich radnych Prawa i Sprawiedliwości przygotował projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu budowy parkingów lokalnych w Krakowie. Radni z innych klubów mają jednak wątpliwości.

FLESZ - Te modele aut importujemy najczęściej

Proponowany program ma być odpowiedzią na coraz większy problem dotyczący braku miejsc postojowych dla samochodów w Krakowie. Chodzi o budowę niewielkich, naziemnych parkingów osiedlowych czy też poszerzanie o kilka miejsc już istniejących.

- W najnowszych badaniach brak miejsc parkingowych został wskazany jako jeden z dwóch głównych problemów w Krakowie. Program ma przeciwdziałać takim negatywnym zjawiskom poprzez działania oddolne. Mieszkańcy sami będą mogli składać wnioski o budowę parkingów. Będą mogły to robić także stowarzyszenia, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe - przekonuje radny PiS Krzysztof Sułowski, inicjator projektu uchwały.

W rejonie Hali Targowej ma powstać plac Grzegórzecki. Jest plan dużych zmian w ruchu w tym rejonie.

Kraków. Przygotowują rewolucję komunikacyjną na Grzegórzkach...

Proponowany przez radnych PiS program zakłada znaczące dofinansowanie (80 proc.) z funduszy miejskich lokalnych inicjatyw mieszkańców dotyczących budowy parkingów na terenach będących własnością gminy Kraków lub Skarbu Państwa.

Wnioskodawcy wnosiliby wkład własny wynoszący 20 proc. wartości projektu wpłacając pieniądze, ale też może to być wkład rzeczowy (np. materiały budowlane, przekazanie własności nieruchomości na rzecz miasta pod budowę parkingu, wykonanie danej usługi na rzecz budowy parkingu np. prac budowlanych przez firmę wnioskodawcy albo zaprzyjaźnioną). Byłaby też możliwość uwzględnienia wkładu własnego jako pracy społecznej (czynności i roboty wykonane na rzecz realizacji projektu samodzielnie przez mieszkańców).

Plan jest taki, by projekt miasto realizowało od 2022 r. i pilotażowo przeznaczyło na niego 5 mln zł (zadania mogłyby też być współfinansowane ze środków rad dzielnic).

- Chcielibyśmy, by program zaczął obowiązywać od przyszłego roku, a wcześniej, w tym roku przeprowadzono konsultacje z mieszkańcami i dzielnicami dotyczące tego projektu - wyjaśnia Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Radni PiS zaznaczają też, że propozycję dotyczącą budowy parkingów lokalnych opracowano w oparciu o realizowany kilkanaście lat temu w Krakowie - z dobrymi efektami - program lokalnych inicjatyw inwestycyjnych, w ramach którego zbudowano (zwłaszcza w dzielnicach peryferyjnych) wiele dróg, chodników, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

W środę (17 listopada) projektem uchwały ws. programu parkingów lokalnych zajęli się miejscy radni. - Idea budowy parkingów jest słuszna. Mam jednak wątpliwości, dlaczego proporcje finansowania określono na 20 i 80 procent. Nawiązuje się do budowy dróg lokalnych, ale ten program służył ogółowi społeczności - zwracał uwagę Adam Migdał z prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków".

Andrzej Hawranek, szef klubu Koalicji Obywatelskiej (PO, Nowoczesna) w RMK, skomentował: - Zaczynam dochodzić do wniosku, że program będzie skierowany do nielicznej, a na pewno wybranej grupy mieszkańców. Problemy parkingowe są wszędzie, a program będzie skierowany do mieszkańców na osiedlach. A co z osobami, które nie mieszkają w blokach, a w domach jednorodzinnych albo kamienicach? Nie bardzo potrafię sobie wyobrazić, jak mogą brać udział w takim programie. Mamy program budowy chodników, na który przeznaczamy rocznie kwotę 2 mln zł. Jeżeli na parkingi przeznaczalibyśmy 5 mln zł, to wydaje się to nierównością. Trzeba byłoby obniżyć kwotę na parkingi, albo zdecydowanie podnieść na chodniki, bo moim zdaniem program budowy chodników jest ważniejszy.

Radny Krzysztof Sułowski wyjaśnił: - To jest program adresowany do wszystkich mieszkańców Krakowa. Nikogo nie chcemy wykluczać. Ten program pojawił się dlatego, że miasto nie ma dużych sukcesów w zakresie tworzenia miejsc postojowych.

Przypomnijmy, że do Krakowa każdego dnia wjeżdża ok. 200 tys. samochodów. Krakowscy kierowcy stoją w coraz większych korkach, a przyjezdni często osiedlowe ulice i place (poza strefą parkowania) traktują jako nieformalne parkingi par&ride (zostaw auto i przesiądź się na komunikację zbiorową). To powoduje, że krakowianie nie mają gdzie zaparkować w okolicy swojego miejsca zamieszkania.

W planach miasta jest budowa parkingów P&R: Bronowice (ok. 220 miejsc ma powstać w ramach węzła przesiadkowego w rejonie skrzyżowania ulic Balickiej, Armii Krajowej i Złoty Róg, w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego przystanku kolejowego Kraków-Bronowice) oraz "Suche Stawy" (na 94 auta, przy ul. Ptaszyckiego w rejonie Hali Hutnika). Trzy P&R mają też zostać wybudowane w ramach realizowanej obecnie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Obiekty wyznaczono przy pętli Krowodrza Górka (na ok.110 miejsc postojowych), przy ul. Pachońskiego (w rejonie ul. Szopkarzy, ok. 94 miejsca), przy pętli Górka Narodowa (parking dwupoziomowy na ok. 240 miejsc).

Potrzebne są jednak także mniejsze parkingi, osiedlowe, służące mieszkańcom danego rejonu.

- Od bieżącego roku w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa znajduje się Program budowy miejsc postojowych. Jest to zadanie wieloletnie, wzorowane na innych, realizowanych już programach – np. modernizacji dróg czy budowy chodników - informuje Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. - W przyszłym roku na Program budowy miejsc postojowych miasto zarezerwowało w WPF nieco ponad 400 tys. zł. Z tych środków opracowane zostaną projekty. Intencją miasta jest realizacja programu w perspektywie wieloletniej. Efektem jego wdrożenia ma być oddawanie do eksploatacji kilku parkingów rocznie. Z uwagi na problemy ze znalezieniem wolnych terenów – będą to na ogół parkingi małe – do kilkudziesięciu miejsc postojowych - dodaje.

W ZDMK zaznaczają, że jeszcze w tym roku zlecone zostaną prace projektowe dla kilku wytypowanych lokalizacji, aby w roku przyszłym uzyskać dokumentację z pozwoleniami na budowę dla pierwszych 3-5 parkingów. - Jakie to będą projekty – tego dowiemy się w najbliższych tygodniach – trwa szacowanie ryzyka związanego z uzyskiwaniem decyzji administracyjnych dla kilkunastu zadań. Działania te pozwolą na zlecenie budowy i oddanie do eksploatacji pierwszych parkingów w 2023 roku - wyjaśnia Michał Pyclik.

Aby uruchomienie inwestycji było możliwe, ZDMK będzie wnioskował o zabezpieczenie w budżecie Krakowa co roku (począwszy od 2023 r.) puli od 3 do 5 mln zł na ten cel.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
oni już naobiecywali
baranki z pisu zapomniały dodać że będą płatne.
Przejdź na stronę główną Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie