https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. System park and ride także dla autokarów turystycznych

Grzegorz Skowron
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Urzędnicy uzgodnili z przewodnikami turystycznymi i firmami przewozowymi zasady organizacji ruchu autobusów dowożących turystów do ścisłego centrum Krakowa, na Kazimierz i Zabłocie. Największą zmianą w stosunku do poprzedniego sezonu będzie objęcie systemem park and ride autokarów turystycznych.

Z parkingu do tramwaju

Rozwiązanie wzorowane będzie na podobnym systemie, który już funkcjonuje w mieście i cieszy się sporym zainteresowaniem, a dotyczy samochodów osobowych. Kierowca może zostawić swoje auto na parkingu, wykupić bilet za postój i z nim wsiąść do tramwaju lub autobusu MPK.

W przypadku autokarów turystycznych bilet parkingowy będzie znacznie droższy, ale w zamian podróżować miejską komunikacją - już bez kupowania osobnych biletów - będzie mogła cała grupa. - Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, czy na #taki bilet parkingowy turyści dojadą tylko do centrum, czy też będzie on uprawniał do jazdy na całej sieci - mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego. To firmy turystyczne mają wskazać, które rozwiązanie jest dla nich lepsze i z którego będę chętniej korzystać.

Wyznaczono już miejsce, gdzie będą zatrzymywać się autobusy i gdzie będzie się można przesiąść do komunikacji miejskiej. To parking przy stadionie Wisły - tylko od strony Błoń, bo tam jest blisko do przystanku tramwajowego.

Jeśli nie będzie komplikacji, system park and ride dla autokarów turystycznych może być uruchomiony już podczas najbliższych wakacji. Potrzebna jest do tego uchwała Rady Miasta, urzędnicy deklarują szybkie jej przygotowanie.

Potrzebny monitoring

Nowością będą też dwa miejsca postojowe dla autokarów przy ul. Pawiej. To rozwiązanie branża turystyczna pochwala szczególnie, bo od lat narzekała, że nie ma możliwości odebrania turystów przyjeżdżających do Krakowa pociągiem. Wkrótce autobus będzie mógł zatrzymać się nie dłużej niż na 10 minut przy Pawiej i zabrać taką grupę. Ta zmiana wiąże się z wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego na kolejnym odcinku ul. Pawiej - do ul. Kurniki.

Wokół Plant - tak jak w poprzednich latach - będzie kilka miejsc, w których dozwolony będzie postój do 10 minut. To pl. Matejki, ul. Kopernika i Wielopole. Nadal głównym parkingiem do wysadzania turystów będzie plac pod Wawelem, przy #ul. Powiśle - tam też wolno będzie się kierowcom zatrzymać tylko na 10 minut.

Dla jadących zwiedzać Kazimierz będą miejsca przy al. Daszyńskiego i ul. Dajwór. Po drugiej stronie Wisły chwilowy postój przewidziano przy pl. Bohaterów Getta.

- Docelowo wszystkie te miejsca zostaną objęte monitoringiem. Po to, by dyscyplinować kierowców, by postój nie trwał dłużej niż 10 minut - zapowiada dyrektor Franek. Np. przy ul. Dajwór ostatnio jeden autokar stał całą noc i nie było żądnej reakcji służb miejskich. - Kamery w tym miejscu będą montowane na końcu, bo na razie nie ma tam technicznych możliwości - zaznacza Łukasz Franek. Jako pierwsze będą monitorowane miejsca postojowe dla autokarów przy Pawiej.

Turyści o tym nie wiedzą

Mimo przychylności władz miasta, branża turystyczna nie ma złudzeń - w tym roku autokary zakorkują miasto. Dodatkowym problem jest remont ul. Krakowskiej, który utrudnia dojazd na Kazimierz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Kraków ma to na co zasłużył - zapraszamy do gościnnego Wrocławia
d
deres
Ale niegospodarny tan Kraków - straci turystów

Turyści do hotelu będą dojeżdżali z bagażami z parkingów tramwajami . Ale cyrk - już widzę turystów z Niemiec, Japonii :-(((((
G
Gość
czemu nie ma takiego parkingu dla autobusów na parkingu u Majchra pod biurem?
B
Buuuu
Ku.......... co jest z obcinaniem tekstu ? Cenzura ? Może redakcja nie chce komentarzy ? Proszę bardzo , komuna wróciła
B
Buuuu
Parkingi przesiadkowe (Park
B
Buuuu
Parkingi przesiadkowe (Park
B
Buuuu
Oho ! Zaczyna się propaganda sukcesu
Po skandalicznej reorganizacji ZIKiT ,która doprowadziła jedynie do zwiększenia ilości stanowisk dyrektorskich , kompromitacji Majchrowskiego przy mianowaniu na samodzielne stanowisko dyrektorskie osoby po wyroku skazującym na więzienie , niezrozumiałej karuzeli na stanowiskach ,niezrozumiałej oczywiście racjonalnie bo układowo wiadomo kogo Majchrowski chciał i za co wyróżnić przyszła pora na propagandę . Chodzi o pokazanie ,że nowe jednostki coś robią .

Jednego tylko nie rozumiem , czy Franek będąc wicedyrektorem w ZIKiT nie mógł wprowadzić tych prostych i znanych rozwiązań . Piszę prostych znanych , bo planowanych już co do zasady w latach 80 ubiegłego wieku .W części wprowadzonych na początku lat 90 ubiegłego wieku .Projekt krótkich postojów autokarów w wyznaczonych miejscach jest też z tego okresu i parking dla autokarów miał być zlokalizowany przy ul.Ks.Józefa skąd autokary miały wjeżdżać na krótko do centrum i zabierać lub wysadzać turystów . Wówczas napotkał na przeszkody natury technicznej ,gdyż nie było telefonów komórkowych ani innych środków łączności do komunikowania się autokar wycieczka. Później o 20 lat taki parking powstał wzdłuż Al.3 Maja lecz został zlikwidowany ,żeby zmusić kierowców autokarów do płatnego parkowania na gminnym terenie .
Parkingi przesiadkowe (Park
S
Skandal
Popierd... tych urzednikow. Jeszcze mi pod Parkiem jordana i Bloniami gdzie chodze na spacer potrzeba smrodzacych dieslem autokarow i tego zlomu. Co za idiotyczny pomysl. Zrobcie parking gdzies w polach a nie zeby ludzi wkurzac tam gdzie chodza odpoczac i pobiegac. Nie dla balchosmrodowych autokarow na Blonich! Blonia wolne od autokarow!
H
Huop
heh , tramwajem "wygodniej"? takim wiedeńczykiem?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska