Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: coraz bliżej do budowy tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej. Będą duże utrudnienia [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Jeszcze zimą może się rozpocząć budowa tunelu w ciągu ul. Opolskiej. To będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami dla kierowców.
Jeszcze zimą może się rozpocząć budowa tunelu w ciągu ul. Opolskiej. To będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami dla kierowców. Andrzej Banaś/ ZIM Kraków
Trwają prace związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstają m.in. estakady w rejonie ul. Opolskiej. Prowadzone są już też przygotowania do budowy tunelu samochodowego w ciągu tej ulicy. Plan jest taki, by prace rozpoczęły się jeszcze zimą. To będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami dla kierowców.

FLESZ - Mandaty za nieodśnieżony samochód i nie tylko

od 16 lat

- Budowa tunelu w ciągu ulicy Opolskiej zajmie co najmniej pół roku. Plan jest taki, by prace rozpoczęły się jeszcze zimą tego roku. Będzie się to wiązało z nowymi ograniczeniami ruchu - przyznaje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Kraków. Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej: trwa wy...

Budowa tunelu może się rozpocząć nawet w lutym. Szczegóły, w tym daty, zostaną podane przed przystąpieniem do prac. Wiele zależeć będzie od warunków atmosferycznych, które mają wpływ na postęp robót. Plany są takie, by podczas budowy tunelu zachować przejezdność dla samochodów, ale ruch w obu kierunkach w rejonie placu budowy odbywałby się po jednym pasie w każdym z kierunków.

Obecnie z powodu realizacji inwestycji, od 17 stycznia (od godz. 7) pojawią się kilkudniowe utrudnienia w ruchu na skrzyżowaniu ul. Banacha i al. 29 Listopada. Ma to związek z budową kanalizacji deszczowej. Roboty będą prowadzone etapowo. Najpierw zajęty będzie pas środkowy ul. Banacha przy skrzyżowaniu z al. 29 Listopada. Dla osób wjeżdżących i wyjeżdżających zachowane będą pasy po ok. 3 m. W kolejnym etapie zajęty częściowo będzie fragment jezdni północnej ul. Banacha oraz fragment pasa do skrętu w prawo z al. 29 Listopada do ul. Banacha. Całość prac potrwa ok. 4 dni.

Trasa do Górki Narodowej w sumie będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Zaplanowano trzy parkingi park&ride: przy pętli końcowej "Górka Narodowa", przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Przy ul. Opolskiej zaplanowano aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstają tam dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem o długości ok. 100 metrów w ciągu ul. Opolskiej.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej miała się zakończyć w grudniu 2022 r. Teraz w urzędzie przyznają, że trzeba liczyć się z finalizacją prac w 2023 r.

- Obserwując postęp prac można się spodziewać, że nie uda się całego zadania zrealizować do końca 2022 roku. W związku z inwestycję są duże utrudnienia w ruchu pieszych, samochodów, komunikacji miejskiej. Mieszkańcy chcieliby, aby jak najszybciej się skończyły i żeby wreszcie można było wsiąść do tramwaju na nowej trasie wyczekiwanej od lat – komentuje Łukasz Chornikowski, mieszkający w rejonie budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej.

Wartość kontraktową zadania szacowano na 327 mln zł (w tym ok. 151 mln zł z Unii Europejskiej). Niedawno rząd poinformował, że na inwestycję przekazuje dodatkowo prawie 33 mln zł z funduszy unijnych. Obecnie ZIM podaje, że koszt przedsięwzięcia to ok. 350 mln zł.

Zaawansowanie prac związanych z budową linii tramwajowej do Górki Narodowej - stan na grudzień 2021 r.:

budowa i przebudowa uzbrojenia podziemnego i naziemnego – 75%, w tym:

  • sieci wysokiego napięcia – 100 proc.
  • sieć SN – 75 proc.
  • sieć nN – 35 proc.
  • sieć gazowa – 95 proc.
  • sieć ciepłownicza – 85 proc. (wykonanie kanałów i komór – 95 proc.)
  • wodociąg i kanalizacja – 70 proc.

obiekty inżynierskie:

  • most nad Białuchą – 90 proc.
  • konstrukcje oporowe, tzw. wanny betonowe dla torów – 90 proc.
  • kładka dla pieszych przy ul. Szopkarzy – 80 proc.
  • przepust nad Bibiczanką – 90 proc.
  • estakada nad potokiem Sudoł – 30 proc.

roboty drogowe i torowe:

  • jezdnie nowe (ul. Pachońskiego; Górka Narodowa; fragment Trasy Wolbromskiej) – 20 proc.
  • jezdnie przebudowywane (ul. Opolska; Siewna; Mackiewicza; Pachońskiego) – 10 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska