https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ul. Królowej Jadwigi w wiecznym remoncie

Bartosz Dybała
Ulica Królowej Jadwigi
Ulica Królowej Jadwigi Andrzej Banaś
Przebudowa ulicy Królowej Jadwigi pochłonie kolejne tysiące złotych, bo trzeba aktualizować projekt.

Ulica Królowej Jadwigi od ponad 15 lat nie może się doczekać kompleksowego remontu. Droga prowadzi m.in. z centrum miasta na lotnisko. Jest też główną trasą na ciągle rozbudowującą się Wolę Justowską. Codziennie ulicę - już i tak w wielu miejscach nierówną i dziurawą - rozjeżdżają setki samochodów. Tymczasem nic nie wskazuje na to, że udręka kierowców i mieszkańców szybko się skończy.

Jak udało nam się ustalić, dokumentacja projektowa piątego etapu remontu się zdezaktualizowała. Trzeba więc wydać ponad 52 tys. zł, żeby ją odświeżyć. A to oznacza, że koszt opracowania całości wzrósł do blisko 450 tys. zł.

Urzędnicy dali ciała?

Zgodnie z planem, podczas piątego etapu ulica Królowej Jadwigi zostanie przebudowana na odcinku od ulicy Jesionowej do ulicy Robla. Dodatkowo trzeba będzie zrobić kanalizację opadową. Zanim jednak robotnicy zaczną prace w terenie, znów trzeba będzie zająć się projektowaniem, które ma potrwać do maja przyszłego roku. Dlaczego dotychczasowe prace projektowe trwały tak długo? Urzędnicy tłumaczą to tym, że część działek, po których przebiega droga, ma nieuregulowany stan prawny. Podzielono je, bo niektóre mają kilku właścicieli , których należało odszukać. Skończyło się na tym, że strony postępowania złożyły skargę do wojewody, a ten uchylił decyzję urzędników o podziale działek. Trzeba było więc robić to ponownie. W tym czasie część map, opinii oraz uzgodnień się zdezaktualizowała.„W związku z powyższym w roku bieżącym nie uzyskano wymaganych decyzji i nie ma możliwości robót budowlanych” - brzmi odpowiedź ZIKiT-u.

- Przecież od początku wiadomo było, żeczęściowo droga przebiega po prywatnych dzia-łkach. Tłumaczenia urzędników są niejasne. Moim zdaniem po prostu dali ciała i dlatego cała procedura tak się przedłuża - nie kryje oburzenia Andrzej Hawranek, szef klubu PO w radzie miasta.

Urzędnicy przypominają z kolei, że cały czas trwają również prace projektowe nad szóstym etapem, który będzie polegał na przebudowie drogi od ulicy Robla do ulicy Tan-dosa. Na tym odcinku trzeba będzie również wykonać kanalizację opadową. Prace budowlane w ramach szóstego etapu rozpoczną się dopiero w 2019 roku. „Na ten moment nie możemy określić terminu zakończenia prac projektowych” - informują krótko urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Szacunkowy koszt piątego i szóstego etapu (wliczając pieniądze wydane na opracowanie dokumentacji etc.) to ponad 49 mln zł! Wszystkie prace mają się zakończyć dopiero w 2020 r. Jednak trzeba zaznaczyć, że szósty etap nie jest nawet ujęty w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta!

Tymczasem mieszkańcy Woli Justowskiej tracą cierpliwość. - Cały Kraków stoi w jednym wielkim korku, przez co ruch na Królowej Jadwigi też jest większy. Szczerze wątpię, żeby była w stanie, bez szybkiego remontu, wytrzymać taką liczbę samochodów dziennie i się nie rozlecieć - przyznaje pan Łukasz. Jego zdaniem asfalt pęka nawet na już wyremontowanych odcinkach! Przypomnijmy bowiem, że ZIKiT w zeszłym roku odnowił fragment jezdni m.in. na odcinku od ul. Piastowskiej do ul. Pod Sikornikiem.

Mieszkańcy obawiają się, że ruch na ulicy Królowej Jadwigi w najbliższych latach jeszcze się wzmoży. Zwłaszcza, że jeden z deweloperów planuje wybudować na Woli Justowskiej około 200 domów. Nowa inwestycja spowoduje komunikacyjny paraliż, gdy wąskimi ulicami nowi mieszkańcy wyjadą na już korkująca się drogę.

Problem z pieniędzmi

Andrzej Hawranek, który od 16 lat monitoruje i zajmuje się inwestycją przyznaje, że początkowo był problem z wygospodarowaniem pieniędzy. - Nie chodzi bowiem tylko o zmianę nawierzchni, ale też budowę odwodnienia i kanalizacji - dodaje.

Według niego przez kilka lat nie było również woli ze strony urzędników, aby w ogóle zrealizować remont. W końcu prace ruszyły w 2002 r., ale jego zdaniem, aby usprawnić ruch na lotnisko i rozładować korki, sama przebudowa ulicy Królowej Jadwigi nie wystarczy. - Dopóki nie powstanie planowana od lat Trasa Ba-licka, z dojazdem samochodem do Balic niewiele się zmieni. Ulica Królowej Jadwigi nie będzie szersza, podobnie jak księcia Józefa czy Mydlnicka. Jednak do budowy trasy nikt się nie kwapi - dodaje Hawranek.

Nowa droga jest uwzględniona w Wieloletniej Prognozie Finansowej z realizacją w latach 2026 - 2029, ale na dobrą sprawę nie wiadomo, czy w ogóle kiedyś powstanie.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jml13060
Dwie uwagi. 1. Ulicą Królowej Jadwigi poruszają się nie tylko samochody osobowe ale i ciężarowe. Jeżdżą zbyt szybko i zbyt głośno. Ciężarowe niszczą jezdnię najbardziej. W domu czuć drgania podłogi. Przydałby się stacjonarny fotoradar, bo bardzo trudno przejść przez jezdnię nie narażając zdrowia i życia. Dobrym pomysłem jest budowa P&R na granicy miasta i przesadzenie kierowców i pasażerów do autobusów. 2. Przydałaby się linia tramwajowa (metro po powierzchni albo na słupach) Balice-Centrum-Zabłocie i jeszcze dalej na południe.
K
Krakus
Przy takim natężeniu ruchu każda droga się rozleci. Trzeba wykonać parkingi na Olszanicy i Mydlnikach i ograniczyć wjazd na ul. Kr. Jadiwgi i Balicką, a problem sam się rozwiąże. Duże natężenie ruchu jest tylko w godz. dojazdów i powrotów do pracy - tego problemu nie rozwiąże żadna droga tylko wypchnięcie ludzi z samochodów do komunikacji publicznej która jest w tym przypadku dość dobrze rozwiązana połączeniem kolejowym z Balicami.
a
as
To jedna z tych krakowskich ulic, gdzie nawierzchnia naprawdę wola o pomstę do nieba. Nie dość, ze straszne koleiny i dziury to jeszcze jest naprawdę wasko - i ulica i chodnik. Niefajnym dodatkiem sa rowerzysci, którrych ze względu na dojazd do Lasku Wolskiego jest tam mnóstwo... A wyprzedzać nie ma jak... Niech cos z tym zrobią w końcu,przecież to jedna z najważniejszych dróg dojazdowych do Balic!!! Wstyd
B
Bocian
To czemu u licha nie idą specustawą? Przecież są narzędzia do tego, by nie przejmować się nieuregulowanym stanem prawnym. Ktoś coś przespał i teraz kosztuje to kolejne złotówki? Ile razy w tym mieście trzeba projektować, by w końcu wybudować? Proszę prześledzić:
ul. 29 Listopada - projektowana (czy to w formie koncepcji czy innych działań) już chyba 3 raz,
ul. Iwaszki - w zależności od tego jak sprawę widzi Pan radny Jaśkowiec, to opracowują studium, koncepcję, znowu studium o innych parametrach...i tak chyba już od dwóch kadencji,
Nowa Huta Przyszłości - czy tylko mi się zdaje, czy też mamy tam już odpowiednio: konkurs architektoniczny, koncepcję architektoniczno-budowalną, koncepcję na uzbrojenie i komunikację, ponowną koncepcję (jak czytam ostatnio, jakaś zagraniczna firma tym razem wygrała?), pewnie jakieś studium wykonalności, badania geologiczne niezwiązane z samą NHP, i pewnie jeszcze wiele więcej. Po to powołano spółkę, by kreatywnie wydawać pieniądze?
Przykładów możnaby mnożyć, tak w małej skali jak i w skali odpowiadającej potężnym inwestycjom. Trasa Balicka (czy potrzebna czy nie), też chyba się zdeaktualizuje, bo od starań o decyzje środowiskową minęło już ponad dwa lata prawda?

Wybrane dla Ciebie

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

Zakopane wymieni oświetlenie uliczne. Przy okazji zostanie sprawdzony stan latarni

XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

NASZ PATRONAT
XIII Murapol Cup. Do Krakowa przyjadą Liverpool, RB Lipsk i Dynamo Kijów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska