https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zarząd dróg zwiększa zatrudnienie, ale nie ma ludzi do organizacji ruchu

Piotr Tymczak
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Mimo że w ZIKiT przybywa pracowników, to urząd zamierza płacić zewnętrznej firmie za projektowanie zmian w ruchu.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu miał być odciążony przez powołany w zeszłym roku Zarząd Inwestycji Miejskich. A tymczasem w ZIKiT liczba pracowników wzrosła. Do tego ta miejska jednostka szuka zewnętrznej firmy, która będzie projektować bieżące zmiany w stałej organizacji ruchu na krakowskich ulicach.

- To strata publicznych pieniędzy. Jeśli w ZIKiT nie ma osób, które mogą odpowiadać za projektowanie ruchu, a prezydent Krakowa widzi to i nie reaguje, to jest to sytuacja kuriozalna - komentuje radny Michał Drewnicki (PiS).

W zarządzie dróg uważają, że wszystko jest w jak najlepszym porządku. - ZIKiT powinien zlecać prace i je odbierać, a nie realizować - przekonuje Michał Pyclik z ZIKiT.

Radnych to jednak nie przekonuje. - ZIKiT powinien mieć u siebie ludzi, którzy będą projektować bieżące zmiany w organizacji ruchu - mówi radny Grzegorz Stawowy (PO).

Zgadza się z tym, że na zewnątrz można zlecać duże projekty, takie jak np. organizacja ruchu, jaka została opracowana w 2016 r. na Światowe Dni Młodzieży. Zewnętrzna firma opracowywała też zmiany, które jesienią ubiegłego roku wprowadzono w ramach projektu Mobilny Kraków, którego efektem była likwidacja ok. 2,9 tys. miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania.

Urząd jeszcze nie wie, co będzie zmieniał w organizacji ruchu

Zapytaliśmy w ZIKiT, czego ma konkretnie dotyczyć przetarg, jakie zmiany w organizacji ruchu są w tym roku planowane, dlaczego nie mogą zająć się nimi pracownicy zarządu dróg, a tylko zewnętrzna firma.

Nie wiadomo jednak, jakie zmiany ZIKiT chce wprowadzać. Tłumaczą tam, że mieszkańcy, rady dzielnic i różne podmioty składają wnioski (np. o zmianę kierunków ruchów na danej ulicy i zasad parkowania) i dopiero w najbliższych miesiącach wyjaśni się, czy będą takie zgłoszenia i czego konkretnie mogą dotyczyć. „Oznacza to, że ZIKiT w zależności od potrzeb będzie na podstawie umowy ramowej zlecał prace, a dokładnych danych na razie nie jesteśmy w stanie podać” - taką odpowiedź otrzymaliśmy z ZIKiT.

- Dopiero się więc okaże, jakie będą wnioski i ewentualne decyzje ZIKiT o zmianach w organizacji ruchu. Jednym z takich projektów ma być np. zamknięcie wjazdu na Zabłocie dla autokarów turystycznych - wyjaśnia Michał Pyclik. - Lepiej jednak wyłonić jedną firmę do wszystkich prac w roku, niż do każdej zmiany ogłaszać osobny przetarg, co powodowałoby dłuższe oczekiwanie na każdy projekt zmian.

Radni mają jednak wątpliwości.- Czy będzie szybciej? Zależy jaka firma wygra w przetargu. Może się okazać, że ktoś zaproponuje najkorzystniejszą cenę, ale później może sobie nie radzić z projektami - zwraca uwagę radny Dominik Jaśkowiec (PO).

Firmy startujące w przetargu będą oferować swoje propozycje dotyczące kwot za wykonanie prac na odcinkach dróg różnych kategorii. - Zapłacimy tylko za wykonane roboty - zaznacza Michał Pyclik.

Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 16 lutego.

W ZIKiT zaznaczają: jesteśmy od zarządzania, nie projektowania

W przeszłości było jednak tak, że pracownicy ZIKiT sami tworzyli projekty nowej organizacji ruchu. Ostatnio pracownicy ZIKiT przygotowali też zmiany dotyczące kursów tramwajów i autobusów, a to duże zadanie.

- Było tak, że niektóre projekty robiliśmy sami. Jeżeli to są proste rzeczy, narysowanie jednego, dwóch znaków, to będziemy je nadal wykonywać - zapewnia Michał Pyclik. - Większe prace chcemy zlecać na zewnątrz. Tak będzie szybciej i taniej. Nasi inspektorzy nie będą siedzieć za biurkiem i projektować, bowiem z założenia mają zajmować się czymś innym: nadzorować prace, odpowiadać na pisma mieszkańców, jeździć na wizje w terenie - wylicza.

Planowano jednak, że od dużych inwestycji ZIKiT miał odciążyć ZIM, który rozpoczął działalność we wrześniu zeszłego roku. Zarząd dróg miał się zajmować mniejszymi inwestycjami i bieżącymi sprawami. ZIM nie przejął jednak wszystkich inwestycji, a poza tym zmiany nie oznaczają, że ZIKiT został „odchudzony” z etatów. Wręcz przeciwnie. Do ZIM z ZIKiT przeszło trzech pracowników. Liczba zatrudnionych w ZIKiT wzrosła jednak w porównaniu do poprzednich lat (patrz ramka). W styczniu w ZIKiT było zatrudnionych 12 osób więcej niż w podobnym okresie 2017 r.

W ZIKiT tłumaczą pobieżnie i lakonicznie, że wzrost zatrudnienia wynika z nowych obowiązków, nałożonych przez zmiany prawne dotyczące zarządzania transportem i ruchem. „Ponadto konieczne było pozyskanie osób do obsługi zwiększonego zakresu usług publicznych, jakie realizuje ZIKiT, tj. wynikających ze zwiększenia liczby kursów komunikacją miejską, kontynuowania dążeń na rzecz usunięcia reklam w obszarze dróg publicznych, kontrolowania podmiotów prowadzących prace budowlane oddziaływające na stan techniczny i czystość dróg” - informują w ZIKiT.

Radny Grzegorz Stawowy komentuje: - Zazwyczaj w administracji jest tak, że jak się coś robi, żeby było mniej etatów, to jest odwrotnie i tych etatów przybywa. Ta teoria w przypadku ZIKiT potwierdza się po raz kolejny.

ZIKiT:
Liczba pracowników:
18 stycznia 2018 - 478 osób

1 stycznia 2018 - 477

1 stycznia 2017- 466

1 stycznia 2016 - 448

1 stycznia 2015 - 459

1 stycznia 2014 - 463

Cele:

Zarządzanie drogami i ruchem

Odpowiedzialność za oświetlenie ulic, placów i dróg

Organizowanie i zarządzanie lokalnym transportem zbiorowym oraz aglomeracyjnym
Zarządzanie infrastrukturą transportu zbiorowego oraz obiektami i urządzeniami towarzyszącymi

Utrzymanie ścieżek i szlaków rowerowych oraz infrastruktury rowerowej

Okolicznościowe dekoracje miasta

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program, odc. 13

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca i mieszkaniec
Kto w ZIKiT bierze odpowiedzialność za niezgodne z obowiązującymi przepisami oznakowanie ulic?
Wybrane przykłady:
- brak wyznaczonego kontrapasa na drodze gdzie obowiązuje 50 km/h,
- dpuszczalny skręt w lewo dla rowerów przez linię ciągła rozdzielającą pasy ruchu na ul. Bronowickiej,
- za mały odstęp między znakami pionowymi - mniej niż 10 m,
- niezgodnie z przepisami wyznaczonymi miejscami do parkowania - bezpośrednio przed wyznaczonym
przejście dla pieszych,
- światła tamujące ruch np. ul. Wrocławska skręt w prawo w Aleję Kijowska - warunkowa zielona strzałka zamiast pełnego, zielonego światła, samochód samochód skręcający w prawo nie przecina jakiegokolwiek przejścia dla pieszych z zielonym światłem ani nie koliduje z ruchem innych samochodów.
- odnowione przejście przy moście Dębnickim powodujące korki na ul, Kościuszki dla prawoskrętu,
- bezsensowne zwężanie pasów ruchu na Alejach Trzech Wieszczów.
- ......
K
Krakus
Cyganią ci w ZIKIT jak nic tyle razy składałem CV, mam kwalifikacje i doświadczenie a odpowiedzi żadnej,
g
gggg
podobno interesanci czują się tak jakby byli w szkole

wszędzie słychać dzwonienie , to dzwonią jajami znudzeni urzędnicy spacerujący po korytarzach i dumający jakie jeszcze utrudnienia dla mieszkańców wprowadzić i jakie kary

Zlikwidować ZIKiT i zwolnic połowę urzędników w magistracie , łapówkarzy i szkodników wsadzić do więzienia

kto z kandydatów się tego podejmie powinien zostać wybrany na prezydenta .
A
Abaqus
Samochod osobowy 2,8 m szerokosci?!? Ty chyba nawet prawa jazdy nie masz. To autobusy jezdzace po krakowskich ulicacj maja najczesciej 2,55 m szerokosci a ty twierdzisz ze osobowka jest od nich jeszcze znacznie szersza!
j
j;;
Drogi jacku z Sosnowca

Nasza grupa podjęła obywatelskie zobowiązanie na rok 2018
postanowiliśmy dobrowolnie opodatkować się dodatkowo ,aby wesprzeć finansowo pracowników z ZIKiT .

Odkąd został aresztowany największy łapówkarz i molestownik w historii tej jednostki ,który hojną ręka wynagradzał swoja kochankę i zauszników , płace tam są wręcz przeciętne
Czynimy to też z obawy ,żeby nie odeszli z pracy w ZIKiT do sektora prywatnego ,gdzie z uwagi na kompetencje i wiedzę są wręcz rozchwytywani
o
opserfer
Przestan palic w piecu starymi gumiakami i plastikiem a wszystko bedzie dobrze ! Zauwaz, ze problem zlego powietrza w Krakowie pojawia sie tylko zima. W lecie jezdi tyle samo albo nawet wiecej aut I jakos smogu nie ma !!! Auta generauja obecnie mniej niz 3 (slownie: trzy) procent zanieczyszczen powietrza !!!!
J
Jacek z Sosnowca
Zachęcam Was do płacenia podatków w Krakowie. Wasze pieniądze są nam niezbędne, by nieustająco zwiększać zatrudnienie w ZIKiT bowiem zarządzanie przetargami i zleceniami w trybie bezprzetargowym (a te są nam szczególnie bliskie) wymaga coraz większej ilości wykwalifikowanych kadr urzędniczych. Mamy też bardzo ambitne plany związane z powołaniem kolejnych spółek miejskich, które również będą potrzebować środków finansowych, więc im więcej z Was będzie płacić tu podatki, tym więcej spółek utworzymy i tym wyższe będą wynagrodzenia ich zarządów. Z góry dziękuję za Waszą hojność i oddane na mnie w najbliższych wyborach głosy.
g
gniewko_syn_ryba
Czekam na odpowiedzi... ;)
f
fgg
Nie wtajemniczonym powiem ,że nie ma prawnego obowiązku powoływania .....zarządu dróg
Zarządcą dróg ,zgodnie z ustawą jest Prezydent Krakowa
Może ,przekazać część swoich uprawnień powołanemu przez radnych zarządowi dróg.
I krakowscy radni taki zarząd dróg powołali
Ale żaden z inicjatorów powstanie tej jednostki nie przewidział ,ze stanie sie ona przechowalnia i miejscem zatrudnienia znajomków władzy .

Gdyby radni nie powołali zarządu dróg (obecna nazwa ZIKiT) te wszystkie czynności wykonywałby wydział w urzędzie miasta ,
Ale wówczas nie mogło by tam być 11 dyrektorskich etatów w tym dla kochanki skazanego lecz lojalnego pupila czy tez kreta ,który w opozycyjnej partii robił dywersję i współpracował potajemnie z Majchrowskim.

Mówiąc krótko ,ja bym zlikwidował ZIKiT , który i tak już większość zadań przekazał innym instytucjom a zadania z zakresu ,jak to mówią oni zarządzania , mogą wykonywać dyrektorzy istniejących wydziałów ,np. gospodarki komunalnej ,który kiedyś zlikwidowano bo powstał zarząd dróg a później reaktywowano ,no bo gdzie mieli pracować protegowani królika
k
krakus
Kiedy zostaną poszerzone miejsca parkingowe Według nowego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa (z dnia 14 listopada 2017 r.) do szerokości 2.5m i zniknie idiotycznie wyznaczona w strefie 30km/h możliwość jazdy pod prąd na pasach o szerokości 3m znajdujących się pomiędzy parkującymi samochodami, gdzie przy średniej szerokości samochodu osobowego 2.8m i dopuszczalnej szerokości roweru 90 cm pozostawało 30 cm na odstęp" pomiędzy poruszającym się samochodem a rowerem a parkującymi samochodami - czyli 3 razy po 10 cm odstępu.
d
dfw
takie mendy nigdy nie odejdą same od koryta
G
Gość
to się w palę nie mieści, zikitowska banda lenie i nieudaczników. 90% do wyrzucenia na zbity pysk natychmiast, Kraków odetchnie od idiotycznych pomysłów
f
fdn
Tak,tak

już od lat na forum są druzgocące opinie na temat rządów Majchrowskiego i związanych z nim radnych PO

tylko jak przychodzi do wyborów to wyjeżdżacie na grile a do wyborów idzie elektorat Majchrowskiego
czyli emerytowani z PZPR , renciści robotnicy z czasów komuny z N.Huty , pracownicy urzędu miejskich spółek i zarządów z rodzinami , wiedzących ,że jak Majchrowski przegra to będzie po nich i połowa idzie na zieloną trawkę a reszta instytucji do likwidacji
ZIKiT znika z powierzchni ziemi i gdzie znajdą pracę zatrudnieni tam po znajomości nieudacznicy

Następnie w firmach zaprzyjaźnionych z obecna władzą ,które kosza wszystkie zlecenia publiczne ,prezesi rozpuszczą plotę ,żeby pracownicy z rodzinami głosowali na Majchrowskiego bo inaczej straca kontrakty a pracownicy pójdą na bezrobocie.

I wreszcie karni kibole ,którzy z wdzięczności za wybudowanie im za kolosalne publiczne pieniądze stadionów do walki z innymi kibolami ,będą zawsze głosowali na Majchrowskiego .

To wszystko razem wzięte kolejny już raz będzie przerabiane propagandowo i zapewni kolejny raz Majchrowskiemu prezydencki fotel.

Ludzie nie rozumieją ,że wybierając Majchrowskiego wraz z nim wybierają całą otaczającą go sitwę w tym kanalie ,które nigdy nie powinni znaleźć w gronie urzędników a cieszą się wyjątkowymi względami Majchrowskiego ,do tego stopnia ,że dopiero aresztowanie uwolniło Kraków od nich .

Sitwa walczy o życie i trzeba naprawdę dużej mobilizacji społeczeństwa ,żeby rozbić ten patologiczny krakowski układ ,który zniszczył Kraków za rządów Majchrowskiego .

Ciemny lud mówi ,że Majchrowski zrobił to czy tamto ,tylko nie rozumieją ,że Majchrowski nikomu łaski nie robi bo wydaje przecież ............ich pieniądze
u
uwolnić Kraków z okupacji
tylko solidarne zjednoczenie prawdziwych Krakowian w wyborach może pomóc
k
krakuska
cel zikitu i majchra -; zagazować ludzi spalinami z samochodow - patrz szlak , helclów - ;
drugi cel - lepsze zycie dla swoich i wieksze premie - przecież pociotkowie muszą tez sie wyzywić;
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska