Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowianie doczekali się szybkiej kolei aglomeracyjnej. Czy stanie się hitem?

Piotr Błoński
Pasażerowie Kolei Małopolskich poruszać się będą komfortowymi acatusami.
Pasażerowie Kolei Małopolskich poruszać się będą komfortowymi acatusami. Anna Kaczmarz - Gazeta Krakowska
Początek działania pociągów w pendolino w Polsce przyćmił nieco start Kolei Małopolskich w naszym regionie. Dzięki Szybkim Kolejom Aglomeracyjnym będziemy mieć realną konkurencję wśród przewoźników, która z kolei może obniżyć koszty przejazdów pasażerskich w Małopolsce.

Długo zapowiadany start SKA ograniczony został na razie do trasy Kraków-Wieliczka, gdzie pociągi będą kursować regularnie w półgodzinnych odstępach od godziny 5:08 do 23:38. 36 par pociągów będzie potrzebowało na przejechanie całej trasy zaledwie 21 minut. Koszt? Niewygórowany. Jednogodzinny bilet to wydatek 3 zł, sześciogodzinny 5,60 zł. Bilet miesięczny na dojazd z południowo-wschodnich dzielnic Krakowa do Wieliczki i Centrum Krakowa będzie wynosił 65 zł. Pasażerowie Kolei Małopolskich mogą także kupić bilety zintegrowane z komunikacją miejską w Krakowie: według taryfy normalnej na jedną linię za 107 zł, dwie linie - 121 zł oraz sieciowy w cenie 149 zł. Co ważne, w cenniku stosowane są wszystkie ulgi ustawowe.

Nie bez znaczenia pozostaje tabor, z którego będą korzystać Kolej Małopolskie. Pasażerowie SKA poruszać się będą wygodnymi Acatusami Plus z bydgoskiej Pesy, do których wejdzie od 190 do 290 osób. Wszystkie składy są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoring oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pasażerowie mogą korzystać w nich z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem sieci wi-fi. Ich maksymalna prędkość wynosi 160 km/h.

Rozkład jazdy SKA

Na trasie Kraków-Wieliczka się nie skończy. Jesienią przyszłego roku wraz z zakończeniem modernizacji linii kolejowej trasa pociągów Kolei Małopolskich zostanie wydłużona do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.

Kolejne przewidywane połączenia na następne lata to relacje: Tarnów - Kraków - Trzebinia, a docelowo Tarnów - Kraków - Trzebinia - Oświęcim, oraz Skawina - Kraków - Miechów lub Podbory Skawińskie - Kraków - Sędziszów. Wybór tej ostatniej trasy będzie zależał od tego, czy powstanie łącznik kolejowy na krakowskich Krzemionkach.

Koleje Małopolskie to jednoosobowa spółka województwa małopolskiego powołana 1 stycznia tego roku. Obecnie zatrudnia 30 pracowników, a docelowo ma w niej pracować kilkaset osób.

Do końca 2015 r. tabor Kolei Małopolskich powinien liczyć 30 pociągów, a docelowo 50 - tyle według szacunków spółka będzie potrzebowała do wykonywania wszystkich zaplanowanych połączeń. Województwo od 2004 roku jest zobowiązane do organizowania kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, na które co roku przeznacza znaczące środki ze swojego budżetu. W tym roku przeznaczono na ten cel 75,5 mln zł. Dotacja ta będzie dzielona między Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne.

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska