Długo zapowiadany start SKA ograniczony został na razie do trasy Kraków-Wieliczka, gdzie pociągi będą kursować regularnie w półgodzinnych odstępach od godziny 5:08 do 23:38. 36 par pociągów będzie potrzebowało na przejechanie całej trasy zaledwie 21 minut. Koszt? Niewygórowany. Jednogodzinny bilet to wydatek 3 zł, sześciogodzinny 5,60 zł. Bilet miesięczny na dojazd z południowo-wschodnich dzielnic Krakowa do Wieliczki i Centrum Krakowa będzie wynosił 65 zł. Pasażerowie Kolei Małopolskich mogą także kupić bilety zintegrowane z komunikacją miejską w Krakowie: według taryfy normalnej na jedną linię za 107 zł, dwie linie - 121 zł oraz sieciowy w cenie 149 zł. Co ważne, w cenniku stosowane są wszystkie ulgi ustawowe.
Nie bez znaczenia pozostaje tabor, z którego będą korzystać Kolej Małopolskie. Pasażerowie SKA poruszać się będą wygodnymi Acatusami Plus z bydgoskiej Pesy, do których wejdzie od 190 do 290 osób. Wszystkie składy są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoring oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pasażerowie mogą korzystać w nich z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem sieci wi-fi. Ich maksymalna prędkość wynosi 160 km/h.
Na trasie Kraków-Wieliczka się nie skończy. Jesienią przyszłego roku wraz z zakończeniem modernizacji linii kolejowej trasa pociągów Kolei Małopolskich zostanie wydłużona do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.
Kolejne przewidywane połączenia na następne lata to relacje: Tarnów - Kraków - Trzebinia, a docelowo Tarnów - Kraków - Trzebinia - Oświęcim, oraz Skawina - Kraków - Miechów lub Podbory Skawińskie - Kraków - Sędziszów. Wybór tej ostatniej trasy będzie zależał od tego, czy powstanie łącznik kolejowy na krakowskich Krzemionkach.
Koleje Małopolskie to jednoosobowa spółka województwa małopolskiego powołana 1 stycznia tego roku. Obecnie zatrudnia 30 pracowników, a docelowo ma w niej pracować kilkaset osób.
Do końca 2015 r. tabor Kolei Małopolskich powinien liczyć 30 pociągów, a docelowo 50 - tyle według szacunków spółka będzie potrzebowała do wykonywania wszystkich zaplanowanych połączeń. Województwo od 2004 roku jest zobowiązane do organizowania kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, na które co roku przeznacza znaczące środki ze swojego budżetu. W tym roku przeznaczono na ten cel 75,5 mln zł. Dotacja ta będzie dzielona między Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne.
Źródło: Gazeta Krakowska
