https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowice: Śląsk z Małopolską stworzą megametropolię?

Sławomir Cichy
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko z Krakowem
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko z Krakowem Marcin Oliva Soto
Kraków od Katowic dzieli tylko 78 kilometrów. Ale jeśli za miasto graniczne aglomeracji górnośląskiej uznać Jaworzno, to do stolicy Małopolski zostaje zaledwie 57 km. Dokładnie tyle, ile z Jaworzna do Gliwic.

Zobacz także: Kraków: będzie więcej parkingów? Dla zachęty miasto zwolni inwestorów z płacenia podatków

Mając w pamięci choćby te odległości, łatwo wyobrazić sobie na południu Polski jeden potężny organizm gospodarczy, kulturalny i naukowy. Przy dochodzeniu do konkretów okazywało się jednak, że wciąż więcej Śląsk i Małopolskę dzieli niż łączy. Dlatego od 20 lat aglomeracja "Krakowice" istnieje tylko w głowach wizjonerów.

Jest jednak szansa, że przynajmniej część wizji uda się zrealizować. Wczoraj w Chrzanowie spotkały się zarządy województw śląskiego i małopolskiego. Powstała pierwsza w Polsce umowa o współpracy między dwoma województwami. Porozumienie podpisali marszałkowie obu województw: Adam Matusiewicz i Marek Sowa.

- Spotkanie jest konsekwencją wspólnego posiedzenia sejmików obu województw, które odbyło się jesienią ubiegłego roku. Wtedy rozmawialiśmy konkretniej o współpracy - powiedział małopolski marszałek Marek Sowa.

Małopolska i Śląskie postawią na wspólny rozwój szkolnictwa wyższego i badań. Ma to podnieść naszą atrakcyjność wobec innych metropolii w Polsce i w Europie. Śląskie na wzór Krakowa chce się stać się miejscem studiowania pierwszego wyboru. Sporo uwagi poświęcono kwestiom transportu. Chodzi przede wszystkim o takie trasy jak Beskidzka Droga Integracyjna.
Ma ona zagwarantować szybkie połączenie Bielska-Białej z Krakowem. Budowa nowej trasy, której koszt szacuje się na 3 mld zł, realizowana będzie w latach 2016-2018. BDI pobiegnie po śladzie istniejącej już drogi krajowej DK 52. Dalej budowana będzie trasa S1 i modernizowana alternatywa dla autostrady A4, jaką jest trasa Katowice-Olkusz-Kraków.

Marszałkowie liczą, że dzięki dofinansowaniu z Unii zmodernizują pasażerski tabor kolejowy do obsługi połączeń międzyregionalnych za ok. 100 mln zł. Małopolska wraz ze Śląskiem planują też opracowanie wspólnej oferty przewozowej na lata 2012-2015. Na liście priorytetów współpracy znalazły się też ochrona środowiska i turystyka. Chodzi zwłaszcza o zagospodarowanie dorzecza Wisły, by skuteczniej chronić mieszkańców obu regionów przez powodziami.

Pierwszy, najtrudniejszy krok za nami

Prof. Marek Szczepański, socjolog Uniwersytetu Śląskiego:
Powinniśmy się cieszyć, że wreszcie udało się przełamać bariery między województwem śląskim a Małopolską. Dotychczas, mimo niewielkiej odległości, różnice mentalne były nie do pokonania. Na razie spotkanie w Chrzanowie ma bardziej wydźwięk symboliczny, na dużym poziomie ogólności, ale nie ma wątpliwości, że przyszłość naszego regionu związana jest ze stworzeniem megaaglomeracji z Małopolską, a w szczególności z aglomeracją krakowską. Nie wolno też zapominać o integracji z Ostrawą, a także spojrzeć dalej na zachód jako na naturalną oś rozwoju Kraków-Katowice-Wrocław.

Warto pamiętać, że pozycja naszej metropolii będzie za kilkanaście lat zależeć w dużej mierze od współpracy samorządów, instytucji naukowych oraz przedsiębiorców.

Uwaga! Nowy konkurs! Wymyśl nazwę dla pociągu i wygraj nagrody!

Chcesz iść za darmo do Parku Wodnego w Krakowie? **Rozdajemy bilety**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

v
v
Szczepańskiemu już dziękujemy. Emerytura, ogródek i dobra poezja.
d
dres
Rozwinąć megalopolis śląsko małopolskie na wschód przez Rzeszów, Przemyśl do Lwowa i stworzyć Karpatię a nie Krakowice
M
Malopolanin
Ten artykuł ma jedną nieścisłość - Jaworzno jest częścią innego okręgu przemysłowego: Jaworznicko-Chrzanowskiego O.P. De facto Sosnowiec, Będzin, czy Dąbrowa są częścią Małopolski, więc jest więcej w integracji niż się zazwyczaj myśli.
g
gorol
Lajkoniki i Hanysy. He he he
E
Ecche
Znowu pójdą miliony na plagiaty i bzdurne pseudoekspertyzy "odkrywające" to, co każdy widzi. Modernizacja taboru, bez wcześniejszej modernizacji trakcji, pozwalającą na osiągnięcie większej przepustowości, jest marnotrastwem pieniędzy podatników.
l
lukluk
Fantastyczny pomysł, który wzmocni Kraków i Silesię :)
m
mic
Nic takiego nie postanie ponieważ lokalne społeczności w tych regionach różnią się w wielu sprawach związanych z historią, kulturą itp.
G
Greg
Proponuję nazwe: Krakozja.
e
erwin
Prędzej powstanie Katów niż Krakowice
k
koj
Dlaczego na Wisłę patrzy się tylko w kategoriach przeciwpowodziowych?
Co z deklaracją o budowie Kanału Śląskiego?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska