https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowski szybki tramwaj na pięciu nowych trasach

Piotr Rąpalski
Do 2014 roku system sterowania ruchem  powinien już w pełni działać
Do 2014 roku system sterowania ruchem powinien już w pełni działać infografika Elżbieta Rzyczniak
Krakowskie tramwaje mają przyspieszyć. Na najważniejszych trasach zaplanowano zainstalowanie systemu sterowania ruchem, który spowoduje, że sygnalizacja świetlna nie będzie spowalniać pojazdów. System działa już na linii tramwaju z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa. Czas przejazdu zmniejszył się z tam z 42 do 36 minut, czyli o około 15 procent. Podobnie może być na pozostałych trasach. Wszystko ma być gotowe do roku 2014, ale w niektórych miejscach tramwaje przyspieszą wcześniej.

System sterowania ruchem wykrywa nadjeżdżający tramwaj i włącza dla niego zielone światło. Nie musi powodować to jednak korków na drogach. Kiedy tramwaju nie ma komputer, "widząc" wzrastające natężenie ruchu, wcześniej puszcza samochody.
- Szybciej zatem pojadą też autobusy. Komunikacja miejska jest priorytetem w transporcie Krakowa, dlatego wprowadzamy takie rozwiązanie - mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Zależnie od trasy czas podróży może skrócić się o 10 do 15 proc. ZIKiT wybrał już wykonawcę do wprowadzenia sterowania na trasie od Bronowic do ronda Czyżyńskiego. W przyszłym roku zostanie zainstalowana odpowiednia sygnalizacja. Później rok zajmie kalibrowanie sprzętu. Musi tyle trwać, aby komputer "nauczył się miasta". W 2014 roku zamiast 36 minut podróżować tą trasą będziemy mogli ok. 4 minuty krócej. Koszt inwestycji to 11 mln zł.

Tymczasem system zamontowano już na trasie tramwaju do Małego Płaszowa - trwa jego kalibracja. Zostanie zakończona z nowym rokiem - zapewnia Pyclik. Tramwaj, który trasę z ronda Grzegórzeckiego do Małego Płaszowa pokonuje dziś w 9 minut, będzie jechał 8 minut. Może to niewielka pociecha, ale kiedy powstanie system na linii od Bronowic - przejazd z tamtejszej pętli do Małego Płaszowa z 29 minut będzie trwać ok. 25,5 minuty. System został wybudowany równocześnie z linią , koszt jej powstania to ok. 140 mln zł.

Szybsza będzie też budowana właśnie linia na Ruczaj. Tramwaj do pętli przy ul. Czerwone Maki pojedzie już w listopadzie, a system zadziała w przyszłym roku. Od ulicy Stradom zamiast 21 minut pojedziemy ok. 17. Koszt systemu to 10 mln zł. Trwa też przetarg na przebudowę linii do Nowej Huty w ciągu ulic Mogilskiej i al. Jana Pawła II. System tam zacznie działać za dwa lata. Wtedy z Bronowic na pl. Centralny dojedziemy w 34 minuty zamiast 39.

W 2014 roku szybciej pojedziemy z Bronowic do Nowej Huty, na Mały Płaszów i Ruczaj. - Ale tramwaje do innych miejsc w Krakowie również przyspieszą, gdy wjadą w strefę zarządzaną przez system - zaznacza Michał Pyclik.

***

Co na to krakusi?

Andrzej Żbik, emeryt
Wolałbym, aby urzędnicy przestali likwidować kursy w czasie wakacji, zamiast przyspieszać tramwaje o kilka minut. Ten system jeśli już, to powinien bardziej skupić się na rozładowywaniu korków.

Elżbieta Kisielewska, pracownik AGH
Takie skrócenie czasu może się przydać, bo czasem brakuje mi minuty, aby dojechać gdzieś na bilecie 15-minutowym i muszę kupować droższy. Martwią tylko te wydatki.

Stanisława Karcz, pracuje w bankowości
Zawsze się spieszę i liczy się każda minuta. Ale 10 milionów to trochę dużo. Jednakże na co miasto ma wydawać pieniądze, jeśli nie na komunikację. Ważna jest dla życia mieszkańców i rozwoju Krakowa.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj za darmo

Skandaliczna obsługa kibiców - Wisła Kraków przeprasza - przeczytaj!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aga
Oby tak dalej. Pozdrawiam
A
Aneta
Zapraszam na stronke: robertwojtas.jimdo.com
g
gaga
Kiedy tramwaju nie ma komputer, "widząc" wzrastające natężenie ruchu, wcześniej puszcza samochody.
k
kitabik
"Stradom - Ruczaj: zamiast 21 min - około 17 min"

Ale przyspieszenie!! Obecnie ten odcinek przejeżdża w ok. 15 min. a czasem (gdy jedzie spóźniony i nadgania), to i w 12 min. się wyrobi.
j
jj
naprawdę sterownik szwankuje a nie przypadkiem akcelerator kwantowy?
p
podpisana
Jakoś nie zauważyłam działania tego systemu wokół Plant. Światła są albo wyłączone albo tramwaje i tak czekają długie minuty na podjazd do przystanku. Jeżeli tak to ma wyglądać w całym mieście to dziękuję bardzo.
g
gf
tez to zauwazylem, maja jakis blad w sterowaniu i wszyscy stoja przez dluga chwile
r
rafał
q*** śmiać sie czy płakać z imbecyli ze zikit-u
k
krakus
najlepsze jest na grafice - kolor żółty - system działa wokół Plant - śmiech na sali. Światła wyłączone pod Dworcem, Bagatelą, Piłsudskiego. Pewnie system doszedł do wniosku, że nie warto ich włączać bo będą korki :-))))
Kiedy panowie z ZIKITu przestaną ładować nam wieeeeeeeeelki KIT ?
M
Maciej Ochałek
Często jeżdżę na rowerze przez Rondo Mogilskie i obserwuję często momenty zastoju trwające czasem nawet ponad minutę, podczas których tramwaje, ludzie i rowery stoją z wszystkich stron bo wszyscy mają czerwone światło. Ktoś chcący w tym czasie legalnie przejść z przystanku na przystanek (np. żeby przesiąść się z 5 na 50), nie ma szans, o innych tracących czas nie wspominając. Czy tak działa inteligentny system sterowania ruchem? Wprowadzenie migającego żółtego światła i reguły prawej ręki lub all-way-stop (kto pierwszy przyjechał ten pierwszy odjeżdża) dla tramwajów zwiększyłoby przepustowość.
L
LOL
"System działa już na linii tramwaju z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa. Czas przejazdu zmniejszył się z tam z 42 do 36 minut, czyli o około 15 procent". Na papierze, owszem działa. W rzeczywistością te wyliczenia nie mają nic wspólnego.
M
Ma
KPINA!!!!
T
Tiger Krk
Jakby policzyć wszystkie mln wyrzucane przez miasto w błoto byłaby niezła sumka na metro. Bawcie się dalej za nasze pieniądze. Powodzenia.
M
Maria
To jest nic innego tylko odwrócenie uwagi od podniesienia cen biletów
M
Marek
Dlaczego nie ma tramwaju szybkiego na Bieżanów raptem 3 skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (Wlotowa, Prokocim Nowy, Teligi na tym skrzyżowaniu tramwaje nie potrzebne są w ogóle światła ale po co niech stoi)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska