
Już dziś w większości dużych miast można zrobić szybkie zakupy przez internet. Żywność dostarczana jest błyskawicznie. Coraz częściej dotyczy to również innych towarów. To dlatego powierzchnie magazynowe powstają w Polsce w rekordowym tempie. W tym roku wyprzedzimy Hiszpanię.

- Skoro klienci chcą otrzymać zakupiony towar jak najszybciej, to albo im go dostarczy kurier, albo klient sam sobie towar odbierze blisko domu czy pracy, o dogodnej dla siebie porze. Przy takim rozproszeniu klientów, towaru nie da się jednak wozić wielkimi ciężarówkami z odległych megamagazynów. Magazyny muszą się zbliżać do ludzi – opisuje Tomasz Lubowiecki, prezes 7R.

Przełomowego odkrycia w obszarze szybkości i wygody dokonała dekadę temu krakowska firma InPost. Jej paczkomaty zrewolucjonizowały sposób dostarczania paczek. - Okazało się to superwygodne, najszybsze i bezkonkurencyjnie tanie. Nie czekasz na kuriera w domu, nie musisz biec z awizo na pocztę. Odbierasz, kiedy chcesz – tłumaczył Rafał Brzoska, prezes firmy. InPost zdobył w 2010 r. Światową Nagrodę Pocztową w kategorii „wzrost”. W kolejnym otrzymał dwie, także w najsilniej obsadzonej kategorii „innowacje”, pokonując światowych tuzów. Montował paczkomaty od Anglii po Australię. W Polsce wprowadził usługi, o których klientom wcześniej się nie śniło, np. śledzenie przesyłek przez internet.

Krzysztof Bajołek z Muniakowic pod Słomnikami, absolwent technikum mechanicznego w Miechowie i krakowskiej Akademii Rolniczej, na drugim roku studiów (inżynieria środowiska), jako pierwszy z rodu Bajołków zajął się handlem. W 1991 r., na ostatnim roku studiów, założył w Krakowie wraz z kolegami spółkę Artman., która w kolejnych latach stworzyła powszechnie znane w Polsce i innych krajach marki i sieci sklepów odzieżowych: „House” i „Mohito”, a w 2004 roku zadebiutowała na warszawskiej giełdzie.
W 2008 roku sprzedali biznes za prawie 400 mln zł gdyńskiemu koncernowi LPP. W 2009 r. Bajołek przejął upadającą odzieżową markę „Reporter”. Dwa lata później zmienił ją w „Medicine”. W 2011 r. jako pierwszy w Europie Środkowej otwarł nowoczesny sklep internetowy oferujący towary najważniejszych światowych marek - Answear.com.