Pięć historycznych Jelczy na trasie przez Kraków
31 maja 2025 w Krakowie kursują Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy). – Pięć zabytkowych autobusów – wyłącznie klasyczne perełki - wyjechało na specjalną linię PR. Kursują z pętli przy alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Pierwszy kurs wystartował o godz. 10.30 z alei Przyjaźni, ostatni zaplanowano o godz. 14.30, także z alei Przyjaźni). Zatrzymują się na następujących przystankach: „Rondo Kocmyrzowskie im. Ks. Gorzelanego”, „Wiślicka”, „Narzymskiego”, „Rondo Mogilskie”, „Dworzec Główny Wschód” - podaje MPK w Krakowie.
Dokładna trasa przejazdu: Aleja Przyjaźni – al. Andersa – al. Bora-Komorowskiego – Młyńska – Pilotów – Brodowicza – al. Beliny-Prażmowskiego – Lubomirskiego – tunel św. Rafała Kalinowskiego – Pawia – al. Słowackiego – Nowy Kleparz.
Wydarzenie jest organizowane w ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
- Krakowska perełka jeszcze nie jest gotowa do obsługi pasażerów, ale spokojnie, szansę na przejazd naszym Jelczem PR110 będziecie podczas tego nadchodzącego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej – zapowiada krakowski przewoźnik.
Jelcze kursowały przede wszystkim w Nowej Hucie
Krakowski Jelcz PR110, wyremontowany przez MPK, został zaprezentowany po raz pierwszy w czwartek (29 maja), na terenie zajezdni autobusowej Bieńczyce. Miejsce prezentacji nie zostało wybrane przypadkowo. Jelcze PR110 to pojazdy, które jednoznacznie kojarzą się z czasami PRL i kursami na terenie Nowej Huty.
- Do Krakowa pierwsze autobusy Jelcz PR110 zostały sprowadzone w styczniu 1978 roku. Wzbudziły bardzo duże zainteresowanie, były dobrze odbierane wśród pasażerów i mechaników. Czar prysł jednak dość szybko. Mimo unieruchomienia wielu pojazdów z powodu awarii i braku części, dostawy tych autobusów trwały nadal. Do 1982 roku dostarczono łącznie aż 340 pojazdów tej marki. Natomiast od 1981 roku, gdy nastąpiła dostawa pierwszych autobusów węgierskiej firmy Ikarus, systematycznie wycofywano Jelcze PR110 z ruchu. Ostatnie z nich skreślone zostały z inwentarza w 1988 roku – opisuje krakowskie MPK.
Jelcze PR110 często nazywane są Berlietami. Nazwa wzięła się stąd, że w 1972 roku to właśnie od francuskiej firmy Berliet zakupiona została licencja na budowę dwudrzwiowego autobusu w fabryce Jelcza.
W Krakowie było ich wiele, ale żaden nie przetrwał do czasów współczesnych
Pojazdy przekonstruowano i w 1975 roku powstały pierwsze egzemplarze autobusu z oznaczeniem PR110. Był to pierwszy w Polsce seryjny autobus z fabryki Jelcza z silnikiem umieszczonym z tyłu (WSK Mielec na licencji Leyland), z synchronizowaną skrzynią biegów.
Mimo, że w Krakowie było kiedyś wiele autobusów Jelcz PR110, żaden z nich nie przetrwał do czasów współczesnych. Jednak dzięki wysiłkowi pracowników MPK w Krakowie udało się taki pojazd pozyskać w Rzeszowie, a następnie wyremontować go z najwyższą dbałością o przywrócenie oryginalnego wyglądu. W efekcie po niemal 40 latach od wycofania z ruchu, Jelcz PR110, lub jak niektórzy go nazywają Berliet, znów wyjechał na krakowskie ulice.
