Lotnisko w Krakowie. Liczba pasażerów dużo większa niż przewidywali optymiści. Kraków Airport może osiągnąć drugi najlepszy wynik w historii

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Siatka połączeń, z której można korzystać jeszcze do połowy października, była wyjątkowo bogata. Pasażerowie nie zawiedli, wymierając podróże z Krakowa do wielu światowych kurortów, jak Alicante, Porto, Lizbona, Barcelona, Ateny, Malaga, Dubrownik czy Burgas. Przewoźnicy oferują teraz kolejne połączenia, m.in. do Lyonu i Leeds.
Siatka połączeń, z której można korzystać jeszcze do połowy października, była wyjątkowo bogata. Pasażerowie nie zawiedli, wymierając podróże z Krakowa do wielu światowych kurortów, jak Alicante, Porto, Lizbona, Barcelona, Ateny, Malaga, Dubrownik czy Burgas. Przewoźnicy oferują teraz kolejne połączenia, m.in. do Lyonu i Leeds.
716 702 pasażerów skorzystało we wrześniu tego roku z usług Kraków Airport. To drugi najlepszy wrzesień w historii, aż o 67 procent lepszy niż przed rokiem. Większy ruch panował w Balicach tylko w rekordowym, jak dotąd, dla krakowskiej i małopolskiej turystyki roku 2019. Wówczas przez krakowski port lotniczy przewinęło się o 11 procent osób więcej. Co istotne, Kraków Airport już teraz zrealizował prognozy na rok 2022: w styczniu zakładano, że na koniec 2022 r. obsłuży 5,4 mln podróżnych, a tymczasem na koniec września było ich o ponad 30,5 tys. więcej.

- Wedle naszych ostrożnych przewidywań, całkiem prawdopodobne jest osiągnięcie w tym roku ok. 7 mln obsłużonych pasażerów, co byłoby drugim najlepszym wynikiem w historii. Za niespełna miesiąc przypada Wszystkich Świętych, a w grudniu okres Świąt Bożego Narodzenia, wiele osób sygnalizuje chęć odwiedzenia bliskich po dwuletniej pandemicznej przerwie, co pozwala zakładać, że ożywienie na krakowskim lotnisku, którego jesteśmy świadkami w tym roku, utrzyma się

- komentuje Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

Zastrzega, że żyjemy w czasach, w których liczne niewiadome i zmienne utrudniają tworzenie pewnych i stabilnych prognoz. Nie wiadomo, jak obecny kryzys energetyczny odbije się na dochodach Polaków i reszty Europejczyków, a co za tym idzie - na branży lotniczej i całej turystyce. Nakładają się na to obawy związane bezpośrednio z toczącą się w Ukrainie wojną. Z drugiej strony, wszystkie podmioty zainteresowane rozwojem turystyki i transportu w Krakowie i Małopolsce, publiczne i prywatne, blisko ze sobą współpracują, skutecznie przeciwdziałając skutkom kryzysów. Ma to dobry wpływ na sytuację na krakowskim lotnisku.

Letnia siatka połączeń, z której można korzystać jeszcze do połowy października, była wyjątkowo bogata

Pasażerowie nie zawiedli, wybierając podróże z Krakowa do wielu światowych kurortów, jak Alicante, Porto, Lizbona, Barcelona, Ateny, Malaga, Dubrownik czy Burgas.

- We wrześniu wielu pasażerów przedłużyło sobie wakacje wybierając słoneczne, gorące i atrakcyjne o tej porze roku miejsca. Natomiast liczni turyści zagraniczni odkrywali uroki Krakowa i Małopolski, co na pewno pobudzało wzrost gospodarczy miasta i regionu - podkreśla Radosław Włoszek. Dodaje, że cała branża lotnicza - świadoma wyzwań i zagrożeń, ale też szans - szykuje się do otwarcia sezonu Zima 2022/2023.

Przypomnijmy, że od początku roku wyniki krakowskiego lotniska są co miesiąc lepsze od planowanych i tylko odrobinę słabsze niż w rekordowym dotąd 2019 r., kiedy przez Balice przewinęło się 8,4 mln pasażerów. Jeśli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, w tym roku uda się obsłużyć wspomniane 7 mln osób, co było drugim najlepszym wynikiem w historii (na razie należy on do roku 2018 roku, gdy obsłużono 6 769 369 pasażerów, o 16 proc. , tj. o 934 tysięcy więcej niż w 2017 roku.

Październik jest tradycyjnie atrakcyjnym okresem odpoczynku poza szczytem sezonu wakacyjnego. Równocześnie linie lotnicze otwierają nowe połączenia, np. Wizz Airem można od września polecieć do Lyonu, a od 31 października będzie się można wybrać Krakowa-Balic do brytyjskiego Leads Bradford (poniedziałek, środa, piątek w cenie od 119 zł).

Kraków Airport gospodarzem ACI Customer Experience Global Summit

W połowie września Kraków Airport był gospodarzem jednego z najważniejszych na świecie wydarzeń w branży lotniczej, zarówno dla pracowników, jak i podróżujących – Szczytu Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych, czyli ACI Customer Experience Global Summit. Konferencja okazała się doskonała okazją nie tylko do wymiany doświadczeń czołowych światowych ekspertów, ale i do promocji Krakowa i Małopolski oraz Polski na arenie międzynarodowej.

- Rozmawialiśmy o tym, co czeka w najbliższej przyszłości transport lotniczy, o bezpieczeństwie i obsłudze pasażera na najwyższym poziomie czyli przez Lotniczych. Do Centrum Kongresowego ICE przybyło ponad 400 gości. Oczy międzynarodowej społeczności lotniczej zwrócone były na Kraków, gdzie otwarty dialog między uczestnikami stał się inspiracją i motywacją do działania na rzecz budowania nowoczesnych standardów obsługi klienta w portach regionalnych na całym świecie - mówi Radosław Włoszek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wildlife Photographer Of The Year 2022

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie