Taki obraz ekspansji zagranicznej firm z naszego regionu wynika z najnowszego raportu Małopolskiego Obserwatorium Rozwoju Regionalnego. Według niego wartość eksportu z Małopolski w 2015 roku osiągnęła granicę 8,5 mld euro i było to o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.
Najważniejszym partnerem handlowym województwa małopolskiego pozostają Niemcy. Eksport do tego kraju wyniósł ponad 2 mld euro, co stanowiło 24 proc. wszystkich towarów i usług eksportowanych za granicę.
Dużo sprzedaliśmy także krajom „starej Unii Europejskiej”, eksport w tym kierunku zapewnia 60 proc. całej wartości sprzedaży zagranicznej i wyniósł 5 mld euro. Łącznie aż 52 proc. towarów i usług wytwarzanych w naszym regionie trafia do Niemiec, Czech, Francji, Słowacji i Wielkiej Brytanii.
Małopolski eksport jest silnie skoncentrowany pod względem towarowym - aż 63 proc. jego wartości stanowi 100 produktów. Przedsiębiorcy sprzedają za granicę przede wszystkim przedmioty związane z branżą motoryzacyjną, takie jak: ciągniki drogowe, chłodnice do pojazdów, sprzęt elektryczny i oświetleniowy oraz części do układu zawieszenia samochodów. Na drugim miejscu znajdują się wyroby przemysłu chemicznego - kauczuk i poliamid.
W Małopolsce działa 3,4 tys. firm, które eksportują swoje towary za granicę, daje to czwarty wynik w kraju. Ze swoich podbojów rynków zagranicznych jest zadowolonych aż 61 proc. przedsiębiorców. 64 proc. firm zamierza w najbliższej przyszłości wejść na nowe rynki eksportowe, dlatego m.in. kładą duży nacisk na uatrakcyjnienie swojej oferty.
Większość, bo aż 83 proc. stosuje sprzedaż bezpośrednią, co dobrze świadczy o ich potencjale eksportowym. Optymistyczne jest także to, że 96 proc. przedsiębiorców nawiązuje kontakty z partnerami zagranicznymi samodzielnie, a jedynie 22 proc. korzysta w tym zakresie z pośrednika. Ale niepokój może budzić fakt, że ponad połowa małopolskich eksporterów nie posiada planu czy strategii rozwoju własnej działalności.
WIDEO: Ryszard Petru: Nasza gospodarka funkcjonuje jak za Gierka. To musi się zawalić
Follow https://twitter.com/dziennipolski