


Zadanie 1
1. Autor podkreśla szczególne zasługi Tadeusza Różewicza dla rozwoju form poetyckich w literaturze powojennej. PRAWDA
POLECAMY TEŻ: Polscy uczniowie piszą klasówki, a nauczyciele... płaczą. Oto hity szkolnych sprawdzianów!
2. Autor łączy emocjonalną ocenę dorobku Tadeusza Różewicza z racjonalnymi argumentami uzasadniającymi przyznanie poecie tytułu doctora honoris causa. PRAWDA
3. Autor nie komentuje postawy Tadeusza Różewicza wobec doświadczeń wojny. FAŁSZ
Kliknij i przejdź do kolejnego arkusza ---->

Zadanie 2
1. Poeta stworzył wiersz o prostej formie, zbliżony do prozy.
2. Wiersze Tadeusza Różewicza odznaczały się porządkiem składniowym i intonacyjnym.
POLECAMY TEŻ: Polscy uczniowie piszą klasówki, a nauczyciele... płaczą. Oto hity szkolnych sprawdzianów!
Zadanie 3
Wiersz "Chleb" Tadeusza Różewicza świadczy o tym, że pragnienie Adama Mickiewicza spełniło się. Podmiot liryczny porównuje poezję romantycznego wiersza do "chleba", który "sto lat nas karmi", nas - odbiorców literatury polskiej. Symbol "chleba" wykorzystany przez poetę wskazuje na prostotę, zwyczajność. Można zatem wnioskować, że twórczość Adama Mickiewicza - określana jako "proste piosenki" została odebrana także przez czytelnika prostego, zwyczajnego, nie tylko inteligenta.