https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miliardy dla Małopolski. Gdzie trafią unijne pieniądze? [MAPA]

Piotr Rąpalski
Na czerwono i niebiesko inwestycje, na które władze wojewódzkie chcą dać pieniądze z przyznanej nam puli środków europejskich. Na zielono te, które musi sfinansować Warszawa. Na razie pewna jest tylko budowa S7. O resztę ważnych dróg trzeba będzie zabiegać
Na czerwono i niebiesko inwestycje, na które władze wojewódzkie chcą dać pieniądze z przyznanej nam puli środków europejskich. Na zielono te, które musi sfinansować Warszawa. Na razie pewna jest tylko budowa S7. O resztę ważnych dróg trzeba będzie zabiegać infografika sławomir skuta
Blisko 2,9 mld zł funduszy unijnych trafi do Małopolski w latach 2014-20. Decyzje o tym, jak zostaną rozdzielone, będą zapadać później, ale wiadomo, że liczyć się będą przede wszystkim duże przedsięwzięcia, które wpłyną na rozwój całego regionu.

Oto lista "kół zamachowych" - projektów, które zdaniem marszałka Małopolski Marka Sowy powinny zostać zrealizowane w najbliższych latach:

  • Zagospodarowanie otoczenia zbiornika w Dobczycach - ma tam powstać sporej wielkości ośrodek turystyczny, mający przyciągać głównie miłośników żeglarstwa.
  • Szybka Kolej Aglomeracyjna - planowane są pierwsze trzy trasy: Balice - Kraków - Wieliczka, Trzebinia - Kraków - Tarnów i Sędziszów - Kraków - Podbory Skawińskie. Pasażerowie będą także korzystać ze zintegrowanego biletu pozwalającego poruszać się komunikacją miejską w miastach na trasie kolejki i z położonych tam parkingów.
  • Nowa Huta Przyszłości - uzbrojenie okolic krakowskiego kombinatu w drogi i kanalizację. Na tym terenie ma powstać nowe centrum biznesowe i technologiczne.
  • Rewitalizacja Krynicy-Zdroju - centrum miasta ma zyskać nowy blask. Projekt zakłada m.in. budowę sali koncertowej na 1200 miejsc, przebudowę Muzeum Nikifora i budowę Muzeum Jana Kiepury.
  • Park Pojednania Narodów w Oświęcimiu - rewitalizacja terenów między miastem, dawnym obozem koncentracyjnym a Sołą. W ten sposób połączone mają zostać dwie rzeczywistości: miasta współczesnego, tętniącego życiem i pomnika Zagłady.
  • Zakład Przyrodoleczniczy w Szczawnicy - modernizacja starego obiektu z lat 70. Projekt zakłada rozwój ośrodka rehabilitacji ruchowej i dróg oddechowych. Po modernizacji budynek ma odzyskać świetność i zwiększyć liczbę miejsc.
  • Rewitalizacja Szpitala im. J. Babińskiego w Krakowie, budowa Szpitala - Centrum Psychiatrycznego w Tarnowie i rozbudowa ośrodka psychiatrii w Nowym Sączu. To początek budowy sieci placówek psychiatrycznych w województwie. Ma ich powstać łącznie 16.
  • Uniwersyteckie Centrum Onkologii w Krakowie - rozbudowa bazy medycznej Centrum Onkologii i Kliniki Onkologii Collegium Medicum UJ. Inwestycja ma skrócić na czas oczekiwania na łóżko. Nowe Centrum zajmie się także badaniami laboratoryjnymi nad nowymi lekami.
  • Kampus weterynarii na Bielanach - krakowski wydział to pierwszy w południowej Polsce ośrodek kształcący weterynarzy. Przyszli lekarze zwierząt zyskają na Bielanach 11 nowoczesnych laboratoriów i cztery sale zabiegowe. Będą się tam uczyć, centrum ma się też zajmować badaniami naukowymi.

Zła wiadomość jest taka, że z puli unijnych pieniędzy, jakimi będą dysponować władze wojewódzkie, nie można dofinansować budowy najbardziej kluczowych dla regionu dróg (na naszej mapie w kolorze zielonym): trasy S7 na odcinku z Krakowa do północnej granicy województwa oraz Lubień-Rabka, drogi ekspresowej Brzesko-Nowy Sącz, Beskidzkiej Drogi Integracyjnej czy północnej obwodnicy Krakowa. Wszystkie te trasy są zaliczane do dróg krajowych i pieniądze na nie muszą pochodzić z budżetu centralnego. W tej chwili pewna jest budowa S7. Pozostałe trzy drogi to melodia przyszłości - nie ma ich na razie w planie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. O przyznanie na nie pieniędzy władzom wojewódzkim pozostaje zabiegać w Warszawie.

Współpraca D. Serafin

Napisz:
[email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Max
Potrzebujemy bardzo wiele szpitali psychiatrycznych gdyż wraca do łask komunistyczne metoda zamykania opozycji w psychiatryku. Jeżeli na razie nie można jeszcze zamykać do więzień to szpitale psychiatryczne jeszcze lepiej zmienią niepoprawne politycznie poglądy.
W
WACEK
SOWA A GDZIE BSZYBKA KOLEJ TRZEBINIA-OŚWIĘCIM ZAPOMNIAŁEŚ MATOLE
W
WACEK
SOWA A GDZIE BSZYBKA KOLEJ TRZEBINIA-OŚWIĘCIM ZAPOMNIAŁEŚ MATOLE
A
Anka
Jak to gdzie? Głupie pytanie. Przecież czytamy ostatnio gdzie trafiają - do spółek, które się potem sprzedaje kolegom z PO :)))))) lub ich żonom.
M
MIK
a adresy prywatnych kieszeni?
S
Sanderski
Bo w tym kraju można szybko zwariować i potrzebne nowe szpitale
C
Chrzanowianin
Redakcja zapomniała chyba o zachodniej obwodnicy Chrzanowa ;)
J
Józef
A gdzie są inwestycje w powiecie dąbrowskim? Czy ten powiat nie należy do małopolski?
J
Jozue
Na co pojda? Na wsparcie prywatnych interesow czlonkow rodzin zarzadu wojewodztwa.
j
jawny szyderca
a wy nie powinniście udawać zdziwionych -trzeba było myśleć 1918 jak stolicę w Wiedniu zamieniliście na gubernialne ruskie miasto. Teraz już po ptokach....
G
Gość
Sra...li muszki będzie wiosna , będzie lepiej trawka rosła .....to cały komentarz !!
K
Kuraś
Biorąc pod uwagę ilość środków dla Polski w nowej perspektywie unijnej to Marszałek Sowa nie ma się czym chwalić.Gdyby to była kwota rzędu co najmniej 4 mld,to było by już coś,a tak to sama Warszawa konsumuje więcej niż cały nasz Region.Chyba,że Kraków otrzymuje fundusze z innej puli.
e
ekoista
Unia Europejska -zastrzega - pieniądze mają pójść w latach 2014 -2020 na ochronę środowiska i inwestycje z tym związane (dlatego duże środki na transport szynowy ,kolej ,metro ,tramwaje ) a nie na drogi (autostrady ,ekspresówki ) .Także duże możliwości na projekty innowacyjne w gospodarce. Czy dobrze wykorzystamy szansę na rozwój ?
o
obi
wypowiadają się ślepi, którym tablice (może i bzdurne) przypominają, że dzięki środkom z UE i własnym Małopolska oraz Kraków zmieniły się i zmieniają na korzyść od ponad 10 lat. Martwi oczywiście nierozwiązanie problemów drogowych planowanych i odraczanych przez GDDKiA. A gdzie finansowanie nowych tras tramwajowych i zakupy taborowe w Krakowie?
B
Bzura
Same bzdurne tablice unijne zabiorą /w błoto/ parę milionów.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska