https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miliardy na małopolską kolej

Arkadiusz Maciejowski
Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej w Krakowie zostanie przebudowany. Powstaną na nim dodatkowe tory
Wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej w Krakowie zostanie przebudowany. Powstaną na nim dodatkowe tory fot. Anna Kaczmarz
Inwestycje. Pieniądze przeznaczone zostaną m.in. na budowę dodatkowych torów dla pociągów aglomeracyjnych.

Kolejarze ze spółki PKP PLK chwalą się, że otrzymają ponad 13 mld złotych dofinansowania z nowego unijnego programu CEF „Łącząc Europę”. Ponad 3 miliardy trafić mają do Małopolski. Za te pieniądze zrealizowanych zostanie kilka ogromnych inwestycji. Część z nich... powinna być jednak zakończona już kilka lat temu.

Chodzi m.in. o modernizację torów z Krakowa do Katowic. Inwestycja ta rozpoczęła się w roku 2011, ale szybo zaczęły pojawiać się problemy. Najpierw konieczne były zmiany w projekcie, potem wyszło na jaw, że ogromne kłopoty finansowe ma Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury odpowiadające za znaczną część trasy. Ponad trzy lata temu wstrzymane zostały wszystkie prace, a około miliard złotych dotacji z poprzedniej perspektywy unijnej (na lata 2007-13) trafił na zupełnie inne remonty.

Teraz w PKP PLK, niezrażeni poprzednimi niepowodzeniami, chwalą się, że na tę inwestycję, wartą ok. 2 mld złotych, po raz kolejny zdobyli dotację. Wynosić ma ona ponad półtora miliarda. Oprócz nowych torów, na których pociągi będą rozpędzać się do 160 km/godz., zbudowany zostanie również nowy przystanek dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w krakowskich Bronowicach. - Wszystkie prace powinny zakończyć się w roku 2020 - zaznacza Adam Kołodziejczyk, zastępca dyrektora projektu PKP PLK. Do tego czasu pociągi wciąż na pokonanie tej 77-kilometrowej trasy z Krakowa do Katowic potrzebować będą ok. dwóch godzin.

Ponad miliard złotych dotacji z CEF trafi również na jedną z największych i najdroższych w historii inwestycji kolejowych w Krakowie, której łączny koszt może wynieść ok. 1,7 mld zł. Chodzi o dobudowę dwóch dodatkowych torów między Dworcem Głównym PKP a Płaszowem oraz jednego toru między Płaszowem a Bieżanowem. Służyć mają one głównie pociągom SKA, dla których zbudowane zostaną też dwa kolejne przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Kolejarze z PKP PLK są właśnie na etapie wyboru wykonawcy. - Planujemy, że umowę z wybraną firmą podpiszemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2017 roku - informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Prawdopodobnie roboty budowlane ruszą więc w połowie przyszłego roku i już wtedy mogą pojawić się poważne utrudnienia dla pasażerów, włącznie z całkowitym wyłączeniem na kilka tygodni ruchu pociągów między stacją w Płaszowie a Dworcem Głównym w Krakowie. - Szczegóły będą jednak znane po wyłonieniu wykonawcy - zaznacza Łukasz Kwapień, zastępca dyrektora projektuPKP PLK. Cała inwestycja zakończyć ma się w 2020 roku.

- Pamiętajmy, że w Małopolsce już prowadzone są także inne duże inwestycje, m.in. budowa łącznicy Zabłocie-Krzemionki i modernizacja torów z Krakowa do Rzeszowa. Dzięki nim nie tylko skróci się czas podróży, ale również poprawi komfort i bezpieczeństwo - deklaruje Włodzimierz Żmuda, członek zarządu spółki PKP PLK.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

y
yeti
dwustuletnie od lat buduje sie tunele metra pod miastami tylko w kraku oczywiscie bylby problem. najwyzsza pora zeby mentalnie i technicznie Krakow wszedl w XX wiek. bo o XXI tylko mozna tu pomarzyc. zacofanie dwustuletnie
W
Wars i sawa
PRLowski hotel cracovia wojewodzki konserwator wpisal do rejestru zabytkow bo projektowal go jego mentor i nauczyciel. a pozwala na zniszczenie muru przy ul. blich z 1863 roku!!! mur pamietajacy czasy Powstania Styczniowego zostanie zburzony!
P
Paweł
Przepraszam, za mój wcześniejszy komentarz. Faktycznie w tym artykule nie jest precyzyjnie napisane dlaczego będzie budowany przystanek Kraków -Złocień. Interesuje się tym tematem, dlatego dla mnie informacja o budowie Krakowa-Złocienia jest równoznaczna z budową od nowa linii kolejowej od Podłęża do Krakowa Głównego. Raz jeszcze przepraszam.
C
Cris
Jak kiedy wtedy kiedy ruszy modernizacja całego odcinka do podłęża. Mają być nowe przystanki Kokotów i Węgrzce Wielkie teraz były tylko odnowione na ŚDM. Dodatkowo ekrany akustyczne.
g
gość
Krakus wie - obcy nie. Tu się szanujemy.
Z
Z.
Kiedy?
Z
Zainteresowany
Najbliższe miejsce o którym mowa to nowa stacja Kraków-Złocień, nie ma ani jednej wzmianki o tym wiadukcie. Remont linii do Rzeszowa nie obejmuje tego miejsca.
J
J-23
Potwierdzam, że wiadukt zostanie przebudowany (wiadomość z pierwszej ręki)
D
Dan
Jest stacja kolejowa Batowice, "rzut beretem" od Piastów, lub "osiedla Piastów"
G
Gość
Aj wej co to ma do rzeczy?
P
Paweł
Przecież w tym artykule jest właśnie mowa o modernizacji linii E30, z Krakowa Głównego do Podłęża. W ramach modernizacji tego odcinka, która jak mówi powyższy artykuł rozpocznie sie w przyszłym roku, wiadukt w Kokotowie zostanie zbudowany od nowa. Przecież to wszystko jest napisane w powyższym artykule
a
a
Masz pewność że pozostanie stary wiadukt??
r
rex
Tak jest taniej niż w ziemi
i
inzynier
Koszty wybudowania takiego tunelu dla pociągów, w centrum Krakowa, są niebotyczne. Ryzyko niepowodzenia duże (kwestie techniczne i administracyjne)
r
rex
Pretensje do Majchra że nie ma lobbują na budowę przystanków we właściwym miejscu. Przyszłoroczny budżet pokazuje że nic nie będzie budowane tylko remonty. Rozpierducha dopiero przed wyborami prezydenckimi
Aby pokazać że coś się robi.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska