https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Most między Nowym Brzeskiem a Ispiną długo już nie posłuży. Trzeba wybudować nowy. Pytanie: gdzie?

Grzegorz Heród
Trwają prace nad wyborem lokalizacji nowego mostu na Wiśle. Ma on zastąpić bardzo już sfatygowany obiekt między Ispiną, a Nowym Brzeskiem. Mieszkańcom Ispiny zależy, aby nowa przeprawa również znajdowała się w ich miejscowości. Mniejszy entuzjazm panuje po drugiej stronie rzeki.

FLESZ - Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

- My tu z Nowym Brzeskiem jesteśmy bardziej związani niż z Drwiną czy Bochnią. Tam chodzi do szkół nasza młodzież – mówi sołtys Ispiny Tadeusz Śleboda.

- Do Brzeska (jak mówi się w tych stronach na Nowe Brzesko – przyp. red.) jeździmy też, żeby skorzystać z bankomatu czy paczkomatu – dodaje Andrzej Pięta mieszkający w Ispinie radny gminy Drwinia.

Te związki nie powinny dziwić. Wprawdzie wieś należy administracyjnie do gminy Drwinia w powiecie bocheńskim, ale to Nowe Brzesko jest najbliższym miastem. Leży wszak tuż za rzeką. Tę jednak trzeba pokonać. Nic dziwnego, że w Ispinie przeprawa była „od zawsze”. Najpierw promowa, a w czasie wojny Niemcy postawili most. Kiedy w latach 70-tych został on podcięty przez przepływającą barkę, przez kilka tygodni kursował po Wiśle statek „Łoś”, którym młodzież pływała do szkoły. W tym czasie most wyremontowano i przybrał on postać jaką ma do dziś. Jest wąski, z „mijankami”, ale pozwala przedostać się na drugą stronę.

Korzystają z niego miejscowi, ale i przyjezdni z południa, dla których stanowi alternatywną trasę na Kraków, czy handlarze warzyw zaopatrujący się w okolicach Proszowic w towar. Wszak wiadomo, że tamtejsze żyzne gleby rodzą znacznie lepiej, niż niewdzięczne ziemie Pogórza.

Potrzebny nowy most

Obecnie, na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich firma Promost opracowuje koncepcje nowej przeprawy, która zastąpi istniejący most w Ispinie. Ten ma ograniczony tonaż (do 3,5 t), jest wąski i bardzo zniszczony. Jak informują specjaliści z zarządu dróg, za kilka lat most może w ogóle nie nadawać się dla ruchu samochodowego.

Już teraz trzeba na nim przeprowadzać częste, doraźne remonty, na czas których jest on zamykany. Z analiz wynika, że nowa przeprawa nie może znajdować się w tym samym miejscu co obecna. Rozważane są trzy lokalizacje: jedna w Świniarach i dwie w Ispinie. Realizacja wariantu świniarskiego nie wydaje się zbyt prawdopodobna. Jest to koncepcja najdroższa i znajduje się w największej odległości od istniejącego mostu

Mieszkańcy Ispiny zdeterminowani są do walki, aby most powstał u nich. Jeśli zostaną pozbawieni przeprawy, zmieni to całkowicie ich dotychczasowy styl życia. Wyprawa do szkoły, czy na zakupy do Nowego Brzeska stanie się „wyprawą” w pełnym tego słowa znaczeniu

- Bez mostu zostaniemy, za przeproszeniem, w czterech literach – mówi bez ogródek radny Pięta

W wariantach, gdzie most miałby być przeprowadzony z Ispiny, jego drugi koniec znajdowałby się w Hebdowie, lub na Nękanowicach.

- Walczymy przede wszystkim o to, żeby most w ogóle był w Ispinie – mówi sołtys Śleboda. Przyznaje jednak, że wariant nękanowicki jest dla wsi trochę korzystniejszy, bo zapewniłby całej miejscowości dostęp do komunikacji publicznej.

Więcej kontrowersji most budzi po drugiej stronie Wisły. Ostro protestują mieszkańcy Hebdowa. Używają oni dwóch argumentów.
Pierwszym z nich jest znajdujący się w miejscowości zabytkowy klasztor, który ich zdaniem mógłby ucierpieć w wyniku zwiększenie w tej okolicy natężenia ruchu. Ich sprzymierzeńcem jest w tej sprawie Wojewódzki Konserwator Zabytków w Krakowie, który uznał proponowany przebieg za „niedopuszczalny”.

Kolejnym argumentem wysuwanym przez przeciwników tego wariantu jest to, że wprowadza on ruch samochodowy wprost do centrum Nowego Brzeska. A przypomnieć trzeba, że nowa przeprawa nie będzie mieć tak ostrych ograniczeń tonażowych, jak obecna, więc pod oknami mieszkańców, mogą zacząć przejeżdżać ogromne ciężarówki. Burmistrz Nowego Brzeska Krzysztof Madejski, uspokaja wprawdzie, że walczy o budowę obwodnicy miasta, ale na razie nie figuruje ona w żadnych planach budowy dróg. Gra toczy się w tej chwili o ewentualne wpisanie objazdu na listę rezerwową ministerstwa.

Nękanowice (na razie) spokojne

Wariant nękanowicki wydaje się być najkorzystniejszy z kilku powodów. Pozwala ominąć ścisłe centrum Nowego Brzeska, jest najtańszy i oddalony od zabytkowego klasztoru, pozwala lepiej skomunikować Ispinę. Do tej pory nie budził też żywionych protestów. Z drugiej strony droga przez Hebdów to łatwiejszy dojazd do znajdującego się przy klasztorze kompleksu hotelowo-restauracyjnego i brzeskiej strefy przemysłowej, czyli rozwój gospodarczy. Zmienia się też sytuacja, jeśli chodzi o protesty. Na zorganizowanym 28 lutego w Ispinie spotkaniu z projektantami drogi burmistrz Nowego Brzeska poinformował, że mieszkańcy Nękanowic również zaczęli zbierać podpisy przeciwko przebiegowi drogi koło ich domów.

W Ispinie i Hebdowie szepcze się też pokątnie, że Nękanowice nie protestują, bo ich mieszkańcy wierzą w skuteczność działań zakulisowych. To tam mieszka burmistrz Nowego Brzeska, nieruchomość na Nękanowicach ma też pewien prominentny działacz partii rządzącej. Nie brak opinii, że stanowi to wystarczającą ochronę.

Na wybór ostatecznego wariantu lokalizacji przeprawy i fragmentu drogi wpływ będzie mieć opinia środowiskowa, nad którą trwają prace. Do końca tego tygodnia swoje uwagi mogą też zgłaszać wójtowi mieszkańcy gminy Drwinia.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 marca, 14:08, Iala:

Mieszkam w hebdowie i bardzo bym chciala zeby most byl wlasnie w hebdowie

Jeśli to prawda, ale pewnie tego nie zweryfikujemy,

to by jednak wskazywało, że część Hebdowa widzi jednak dobre strony tej lokalizacji i szanse jakie z tego mogą się pojawić.

Chodniki, ścieżki rowerowe, odwodnienie - ale nie na "gębę"!, tylko zapisane "w papierach" z Dyrekcją Dróg i Burmistrzem (bo potem zrobią tylko drogę i most... i "wicie....rozumicie...")

być może pojawi się jakaś komunikacja która będzie dojeżdżała do Hebdowa, a nie tylko do brzeskiego rynku, może komunikacja w kierunku Bochni, Proszowic... (choć w dzisiejszych czasach to raczej ludzie poruszają się swoimi samochodami. Aczkolwiek jak widzimy: najwięcej w busach w kierunku Krakowa jest młodzieży oraz osób starszych. Nie wiem jak to jest w kierunku Proszowic.

PS

ktoś się orientuje? była kiedyś komunikacja w kierunku Bochni? byli chętni do korzystania z niej?

Z
ZL

Szanowny Panie Redaktorze!

akurat mam przed sobą książkę pana Henryka Pomykalskiego "Historia proszowickich ulic" (polecam wszystkim, Panu również, jeśli chce Pan w przyszłości pisać o tym co się dzieje na Ziemi Proszowskiej, a dobrze znać również konteksty historyczne. Książka głównie o Proszowicach, ale też wspomniane są w niej inne miejsca w powiecie)

I co my tam mamy:

"Z chwilą lokacji Proszowice uzyskały szerokie możliwości przestrzennego rozwoju, stały się znaczącym centrum życia gospodarczego i politycznego w Małopolsce. Głównymi czynnikami determinującymi rozwój miasta były:

* w okresie świetności, POŁOŻENIE NA PRZECIĘCIU WAŻNYCH SZLAKÓW KOMUNIKACYJNYCH,

* status miasta królewskiego, będącego zapleczem aprowizacyjnym dla Wawelu,

* posiadanie znacznego obszaru gruntów, w tym wyjątkowo obszernego rynku,

* korzystne warunki rozwoju rzemiosła i handlu,

...."

Tyle historii.

Ale warto na nią patrzeć, analizować ją i wyciągać z niej to co może pomóc i inspirować w przyszłości)

Być może jest jakaś grupka która bardzo chce by Nowe Brzesko było "poza szklakiem" - wygląda, że wyraźnie się Pan w nią wpisuje. Nie wiemy dlaczego, możemy się tylko domyślać.

Natomiast jest znacznie większa ilość mieszkańców która wie, że mimo pewnych niedogodności, by ROZWÓJ MIASTA I GMINY było możliwym potrzebujemy być: na szlaku drogowym, a nie na jego poboczu. Patrząc na plany rozwoju Krakowa, a zwłaszcza jego wschodniej części, możemy i chcemy być zapleczem stolicy Małopolski: czy to zasobami ludzkimi, czy świadcząc usługi przez firmy tu i w okolicy zlokalizowane.

Most w lokalizacji hebdowskiej daje właśnie gwarancje rozwoju, most w lokalizacji nękanowickiej umiejscowia nasze miasto (i gminę) "obok szlaku".

I nawet jeśli ta inwestycja byłaby droższa(?)

(choć do tej pory jakoś były obydwie porównywalne)

no na tym polega inwestycja: INWESTUJĘ, czasem jeśli potrzeba więcej, bo spodziewam się z tego odpowiedniego zysku. Nie jesteśmy gminą którą stać na wydatki nie wskazujące konkretnych i wymiernych celów.

Ciesząc się, że (no tak!), że mogą zyskać gminy sąsiednie: Wawrzeńczyce, Drwinia (i dalsze) nie możemy sobie pozwolić by odpowiednia część "tortu" NIE przypadła gminie i miastu Nowe Brzesko.

Dlatego Panie Burmistrzu: "Make Nowe Brzesko Great Again"! :)

Trzymamy kciuki, wspieramy,

życzymy wytrwałości w pracy - ku wspólnemu dobru!

T
Tyle w w temacie

Po przeczytaniu ostatniego prymitywnego komponentu odnoszę wrażenie, iż boicie się napisać kto mieszka w Nękanowicach. Dla wyjaśnienia mieszka tam Sentor RP oraz Burmistrz NB.

Według mojej opinii osobą, które zamieszkują w tym rejonie było by na rękę powstanie tam mostu. Czemu? A no temu, że nie mieli by przed oknami samochodów ciężarowych i innych tego typu pojazdów (przez dobę przejeżdża tam setki samochodów) Cisza i spokój przed oknami. Ale jak widać Nasi włodarze nie patrzą na czynienie dobrze tylko i wyłącznie sobie, ale patrzą na dobro całości czyli w tym przypadku Gminy- nie rozumiem dlaczego ten spór się nadal toczy.

Gdy ten most nie powstanie Gmina NB -przestanie się rozwijać i zatrzyma się w miejscu o ile się już nie zatrzymała, pozyskanie nowych miejsc pracy - czy nie zależy nam aby mieszkańcy gminy mieli pracę u"siebie" a nie w Krakowie? Tak naprawdę gdyby nie Ci dwaj Panowie to Nowe Brzesko nie miało by nowego Przedszkola- którego budowa zacznie się w tym roku,dofinansowanie na modernizację oczyszczalni ścieków było by mniejsze, nie było by rozbudowy kanalizacji sanitarnej.... można by tu tak wymieniać i wymieniać ale to nie w tym sens. Panowie chylę czoła za Wasz trud i pracę którą wkładacie aby nam mieszkańcom żyło się lepiej.

Z posiadanych mi informacji obwodnica Nowego Brzeska znajduje się na liście rezerwowych programu rządowego "100 obwodnic małych miast" - więc jest się czym cieszyć i chwalić, na minionej sesji RM NB podjęła uchwałę w sprawie poparcia starań Burmistrza oraz Przewodniczącego RM dotyczących budowy obwodnicy NB.

Więc Pisanie tego typu tekstu mija się z prawdą.

Per saldo życzył bym sobie aby te starania, które wkładają osoby protestujące aby most nie powstał, niech te siły włożą w poparcie Burmistrza w sprawie budowy mostu.

"Ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie siło się nikomu z osobna" -F.D Roosevelt - więc postępujmy jak powiadali uczeni.

MOST= ROZWÓJ

Widzę, że osoby posiadające błędne informacje dotyczące obwodnicy i mostu są nadal aktywne. Radzę dowiedzieć się dokładnie na jakim etapie są a nie rozpowszechniać nie prawdziwe informację w przestrzeni publicznej.

Wiem, że boli was to, iż Nowe Brzesko po wielu latach wegetacji zaczyna się na nowo odradzać , boli was również to że włodarz udowadnia wam, że mimo wszystko się da coś zrobić a nie tylko siedzieć i czekać aż subwencje wpłyną na konto.

Praca którą wykonują Burmistrzowie i Przewodniczący w to żeby powstało coś co przyciągnie nowych inwestorów no NOG jest godna podziwu.

Więc proszę was o to aby zanim napiszecie jakieś brednie zweryfikować informacje i podawać je w rzetelny sposób.

t
tede

Akurat wspomnienie o tzw. handlarzach warzyw powinno jak najbardziej preferować lokalizację hebdowską: otwiera ona 'bezkolizyną' komunikację w kierunku południe-północ, z zupełnym /bezpośrednim) pominięceim Brzeska i jego centrum

r
roman

A w Przemyślu od lat zabierają się do rozebrania starego mostu kolejowego, ale mieszkańcy protestują

http://satyrofotohistorys.home.blog/#post-2075

G
Gość

Jeśli most by powstał w Nekanowicach cały ruch pójdzie przez Nekanowice a handel w rynku i Nowym Brzesku zginie poddaje pod rozwagę liczy się tylko wariant Hebdow

G
Gość
7 marca, 07:52, Gość:

" nie figuruje ona w żadnych planach budowy dróg. Gra toczy się w tej chwili o ewentualne wpisanie objazdu na listę"

I wygląda, że stał się cud w ciągu kilku godzin ;)

W innym artykule, z bieżącej sesji NB, jest jakoś zupełnie inna informacja, że jednak Nowe Brzesko JEST na liście dodatkowej:

(czyli jednak: można się zorientować w sytuacji i napisać prawdę)

"Dzięki rozmowom prowadzonym m. in. w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem senatora Włodzimierza Bernackiego (mieszkańca Nowego Brzeska), obejście zostało wpisane na rządową listę obwodnic małych miast, które „mogą powstać”.

Słaby artykuł, nie oparty na faktach: co to za dziennikarstwo???

7 marca, 07:53, Gość:

https://dziennikpolski24.pl/nowe-brzesko-jest-szansa-na-budowe-obwodnicy/ar/c4-14837830

od razu dodam:

proszę się nie czepiać: „mogą powstać”

Most w NB jest bodajże też na takim etapie: może powstać

G
Gość
7 marca, 07:52, Gość:

" nie figuruje ona w żadnych planach budowy dróg. Gra toczy się w tej chwili o ewentualne wpisanie objazdu na listę"

I wygląda, że stał się cud w ciągu kilku godzin ;)

W innym artykule, z bieżącej sesji NB, jest jakoś zupełnie inna informacja, że jednak Nowe Brzesko JEST na liście dodatkowej:

(czyli jednak: można się zorientować w sytuacji i napisać prawdę)

"Dzięki rozmowom prowadzonym m. in. w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem senatora Włodzimierza Bernackiego (mieszkańca Nowego Brzeska), obejście zostało wpisane na rządową listę obwodnic małych miast, które „mogą powstać”.

Słaby artykuł, nie oparty na faktach: co to za dziennikarstwo???

https://dziennikpolski24.pl/nowe-brzesko-jest-szansa-na-budowe-obwodnicy/ar/c4-14837830

G
Gość

" nie figuruje ona w żadnych planach budowy dróg. Gra toczy się w tej chwili o ewentualne wpisanie objazdu na listę"

I wygląda, że stał się cud w ciągu kilku godzin ;)

W innym artykule, z bieżącej sesji NB, jest jakoś zupełnie inna informacja, że jednak Nowe Brzesko JEST na liście dodatkowej:

(czyli jednak: można się zorientować w sytuacji i napisać prawdę)

"Dzięki rozmowom prowadzonym m. in. w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem senatora Włodzimierza Bernackiego (mieszkańca Nowego Brzeska), obejście zostało wpisane na rządową listę obwodnic małych miast, które „mogą powstać”.

Słaby artykuł, nie oparty na faktach: co to za dziennikarstwo???

b
basia
6 marca, 19:02, Gość:

Most i obwodnica będzie strefa ruszy miasto się rozwinie dzięki Panu Senatorowi Bernackiemu i Burmistrzowie Panu Madejski emu tyle lat czekaliśmy na to Gratulacje

6 marca, 19:47, Gość:

No prawie jak w "Misiu" :)

"Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu. Niech żyje nam! To śpiewałem ja – Jarząbek. "

Ale popieram: jeśli wieją pomyślne wiatry i jest szansa na most i jego przedłużenie w obwodnicę - choćby kawałek, są miasta które od kawałka zaczynały i mają już całe (i nie są to niestety Proszowice) - to WARTO NAPRAWDĘ powalczyć.

Są głosy że obwodnica była dawno planowana, i jej nie wybudowali, i nie wybudują.

No to może teraz, i może jednak wybudują!

A jeśli nie teraz - gdy władza o to się stara - to kiedy?

po mojemu to jest jedyna w swoim rodzaju szansa. Może zostanie wykorzystana, a może będzie "cisza i spokój"

miał nik badać szpital

G
Gość

Artykuł napisany nieprofesjonalnie i stronniczo (jakby był pisany na zamówienie). Brak elementarnej wiedzy na temat historii mostu z artykułu jednoznacznie wynika iż do dzisaj jezdzimy po moście zbudowanym przez Niemców w czasie 2wś - wielka bzdura.

A
AS
6 marca, 21:51, Mieszkaniec:

Panie Redaktorze,

Zawarte w artykule informacje sa w 90% nieprawdziwe. Pisząc artykuł w sprawie ktora juz od ponad roku wzbudza wiele kontrowersji w lokalnej spolecznosci sugerowalbym lepsze zaznajomienie sie ze sprawą. Z tego co uslyszalem na spotkaniu w Nowym Brzesku ktore odbyło sie w ubieglym roku, zarówno strona Hebdowska jak rowniez Nekanowicka złożyły protesty oraz zglosily obawy co do lokalizacji. Artykul bardzo stronniczy i nie obiektywny. Wyprowadzę Pana rowniez z bledu ze wariant preferowany zostal wybrany juz kilka lat temu, nie przez obecną władzę a miejsce zamieszkania obecnego Burmistrza nie mialo wplywu na podjeciw tej decyzji. Ponadto z tego co mi wiadomo Małopolski Konserwator Zabytków nie wyrazil negatywnej opinii a jedynie zasugerowal ze zarowno lokalizacja w Hebdowie jak i rowniez w Nekanowicach nie sa weglug tego organu wariantami preferowanymi, przykladowo w Nekanowicach liczne stanowiska archeologiczne, obszary Natura 2000.

6 marca, 22:42, Gość:

"Ponad rok temu" i "z tego co mi wiadomo", to w tym wypadku klucz. Na spotkaniu tydzień temu mówiono coś zupełnie innego.

klucz" ;) w jakim znaczeniu interpretować?

tydzień temu mówiono coś zupełnie innego: czyli?

Proszę się podzielić odkrywczymi rzeczami

G
Gość
6 marca, 21:51, Mieszkaniec:

Panie Redaktorze,

Zawarte w artykule informacje sa w 90% nieprawdziwe. Pisząc artykuł w sprawie ktora juz od ponad roku wzbudza wiele kontrowersji w lokalnej spolecznosci sugerowalbym lepsze zaznajomienie sie ze sprawą. Z tego co uslyszalem na spotkaniu w Nowym Brzesku ktore odbyło sie w ubieglym roku, zarówno strona Hebdowska jak rowniez Nekanowicka złożyły protesty oraz zglosily obawy co do lokalizacji. Artykul bardzo stronniczy i nie obiektywny. Wyprowadzę Pana rowniez z bledu ze wariant preferowany zostal wybrany juz kilka lat temu, nie przez obecną władzę a miejsce zamieszkania obecnego Burmistrza nie mialo wplywu na podjeciw tej decyzji. Ponadto z tego co mi wiadomo Małopolski Konserwator Zabytków nie wyrazil negatywnej opinii a jedynie zasugerowal ze zarowno lokalizacja w Hebdowie jak i rowniez w Nekanowicach nie sa weglug tego organu wariantami preferowanymi, przykladowo w Nekanowicach liczne stanowiska archeologiczne, obszary Natura 2000.

"Ponad rok temu" i "z tego co mi wiadomo", to w tym wypadku klucz. Na spotkaniu tydzień temu mówiono coś zupełnie innego.

M
Mieszkaniec

Panie Redaktorze,

Zawarte w artykule informacje sa w 90% nieprawdziwe. Pisząc artykuł w sprawie ktora juz od ponad roku wzbudza wiele kontrowersji w lokalnej spolecznosci sugerowalbym lepsze zaznajomienie sie ze sprawą. Z tego co uslyszalem na spotkaniu w Nowym Brzesku ktore odbyło sie w ubieglym roku, zarówno strona Hebdowska jak rowniez Nekanowicka złożyły protesty oraz zglosily obawy co do lokalizacji. Artykul bardzo stronniczy i nie obiektywny. Wyprowadzę Pana rowniez z bledu ze wariant preferowany zostal wybrany juz kilka lat temu, nie przez obecną władzę a miejsce zamieszkania obecnego Burmistrza nie mialo wplywu na podjeciw tej decyzji. Ponadto z tego co mi wiadomo Małopolski Konserwator Zabytków nie wyrazil negatywnej opinii a jedynie zasugerowal ze zarowno lokalizacja w Hebdowie jak i rowniez w Nekanowicach nie sa weglug tego organu wariantami preferowanymi, przykladowo w Nekanowicach liczne stanowiska archeologiczne, obszary Natura 2000.

G
Gość
6 marca, 19:02, Gość:

Most i obwodnica będzie strefa ruszy miasto się rozwinie dzięki Panu Senatorowi Bernackiemu i Burmistrzowie Panu Madejski emu tyle lat czekaliśmy na to Gratulacje

No prawie jak w "Misiu" :)

"Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu. Niech żyje nam! To śpiewałem ja – Jarząbek. "

Ale popieram: jeśli wieją pomyślne wiatry i jest szansa na most i jego przedłużenie w obwodnicę - choćby kawałek, są miasta które od kawałka zaczynały i mają już całe (i nie są to niestety Proszowice) - to WARTO NAPRAWDĘ powalczyć.

Są głosy że obwodnica była dawno planowana, i jej nie wybudowali, i nie wybudują.

No to może teraz, i może jednak wybudują!

A jeśli nie teraz - gdy władza o to się stara - to kiedy?

po mojemu to jest jedyna w swoim rodzaju szansa. Może zostanie wykorzystana, a może będzie "cisza i spokój"

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska