Jak wynika z Badania Młodych przeprowadzanego na zlecenie Provident Polska, młodzi chętniej kupują niż oszczędzają. 15-30-latkowie deklarują, że na zakupy przeznaczyliby ok. 75 proc. całej kwoty – za 5 tys. zł kupiliby samochód lub skuter, 2 tys. zł wydaliby na wyjazdy, podobną kwotę przeznaczyliby na „coś fajnego”, a ok. 700 zł zainwestowaliby w edukację.
Oszczędzaj, ale z umiarem
Młodzi respondenci nie myślą tylko i wyłącznie o wydawaniu otrzymanych pieniędzy. Znaczącą część przeznaczyliby na oszczędności na tzw. czarną godzinę. Badani zadeklarowali, że byłoby to ok. 25 proc. z otrzymanych 20 tys. zł. W swoich planach pamiętaliby o najbliższych, wydaliby na nich ok. 10 proc. całej kwoty dodatkowych pieniędzy w portfelu.
- Z badania wynika, że młodzi ludzie w zdecydowanej większości ekstra pieniądze wydaliby na konsumpcję. Niewielkie kwoty przeznaczyliby na edukację. Szkoda, że prawie nikt nie zadeklarował chęci wydania takiej ekstra kasy na sfinansowanie własnej działalności lub chociaż inwestycji w rozwój pasji. Na szczęście 25 procent tej kwoty młodzi przeznaczyliby na oszczędności – tłumaczy Przemysław Kasza ekspert ds. Badań Rynkowych Provident Polska.
No i co z tym hajsem?
Na temat dodatkowych 20 tys. złotych wypowiedzieli się również blogerzy. Tomek Uniszewski ze coztymhajsem.pl wskazuje, że ekstra pieniądze w jego portfelu byłyby tak naprawdę trudne do zadysponowania.
- 20 tys. złotych to z jednej strony za mało, by wrzucić do banku i żyć z odsetek. Z drugiej, za dużo, by pozwolić sobie na nierozsądne wydanie. Odpowiedzi w „Badaniu młodych” nie zaskakują. Wybrałbym to samo - potwierdza Tomek.
Trochę inne pomysły na ekstra pieniądze miałaby blogerka Alexa, która stwierdza, że dodatkowy zastrzyk gotówki będzie dla niej problemem. W idealnym świecie wygranie pieniędzy oznaczałoby wydawanie na przyjemności i zachcianki, ale niestety realizm dnia codziennego czasem każe wybierać to, co dyktuje rozum, a nie serce. Póki wygrana jest jednak tylko w strefie marzeń - nie musimy się martwić tym, na co ją wydamy. A to też w pewnym sensie komfortowa sytuacja – wskazuje Alexa.
Historia pewnego portfela
Firma Provident wspiera projekt blogerski coztymhajsem.pl. Wyłonienie trzech młodych blogerów powierzyła doświadczonym blogerom. Od tamtej pory trójka młodych ludzi, dzieli się w sieci swoimi doświadczeniami finansowymi. Jak żyją, na co wydają, jakie mają sposoby, by starczyło im do pierwszego – to tematy poruszane na blogu.
Karolina Łuczak Kierownik ds. Komunikacji Provident Polska podkreśla, że podejście 15-30 latków do pieniędzy jest inne niż ich rodziców.
- Ma na to wpływ zmiana pokoleniowa, która odbywa się na naszych oczach. Wyniki „Badania młodych” potwierdzają, że dla Millenialsów ważniejsza jest konsumpcja, niż odkładanie pieniędzy na procent. Młodzi chcą wydawać pieniądze i czerpać przyjemność z życia. Zapytani o to, co zrobią z dodatkowymi pieniędzmi, mają problem z jednoznaczną odpowiedzią. Edukacja młodych w zakresie finansowym jest zatem bardzo ważna. Chodzi o to, by wyrobić pewne dobre nawyki finansowe, ale jednocześnie zrobić to w sposób nowoczesny, używając języka i narzędzi, które do młodych przemówią – mówi Karolina Łuczak.
