Branża twierdzi, że centra handlowe były i są przygotowane do bezpiecznej obsługi klientów.- Przedłużenie restrykcji dla handlu doprowadzi do bankructw wielu firm oraz likwidacji tysięcy miejsc pracy- napisano.
Jak podano, podczas pierwszego lockdownu branża centrów handlowych w Polsce tylko w miesiącach marzec-maj 2020 r. odnotowała spadek obrotów netto o ponad 17,5 mld zł. Jednocześnie zarówno wynajmujący, jak i najemcy przygotowali się do spodziewanej drugiej fali zakażeń. Przeprowadzono szereg inwestycji w środki bezpieczeństwa, prowadzony jest stały monitoring odwiedzalności oraz istnieje możliwość bieżącego ograniczania liczby osób przebywających w obiektach handlowych, a także egzekwowanie zgodnych z regulacjami i rekomendacjami zachowań klientów. Zgromadzone przez PRCH dane wskazują również, że skala zakażeń wśród pracowników centrów handlowych od maja nie przekroczyła 1 promila.
Od przywrócenia działalności centrów handlowych 4 maja br., kolejne tygodniowe wyniki odwiedzalności kształtowały się poniżej poziomów z ubiegłego roku. W październiku br. wraz ze wzrostem zakażeń nastąpiły znaczne spadki odwiedzalności do poziomu 50-60 proc. sprzed pandemii. W najtrudniejszej sytuacji obok rozrywki i gastronomii są branża modowa, usługi oraz fitness.
Badania konsumenckie oraz dane dotyczące obrotów i odwiedzalności wskazują także, że klienci zmienili sposób korzystania z centrów handlowych, odwiedzają galerie rzadziej, ale w bardzo konkretnych celach konsumenckich, szybko realizując swoje potrzeby. Zmienił się też profil klienta galerii handlowych, w czasach pandemii zakupy robią pojedyncze osoby.
Zdaniem przedstawicieli branży otwarcie sklepów na 4 tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia pozwolą polskim rodzinom przygotować się do nich w bezpieczny i spokojny sposób.
– Odwiedzalność na poziomie 70 proc. r/r oznacza, że w centrach nie ma tłumów, zachowywana jest odległość między osobami oraz wymóg 1 osoby na 15 mkw. Jednocześnie daje ona możliwość utrzymania miejsc pracy oraz szansy na choćby częściowe odrobienie strat. Nie wyobrażamy sobie kontynuowania ograniczeń w grudniu, zwłaszcza, że w pełni dochowujemy wszelkich wymogów sanitarnych i zapewniamy stosowanie się na terenie obiektów handlowych do najważniejszej zasady zapobiegania zakażeniom – DDM – dezynfekcji, dystansu społecznego i noszenia maseczek– powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.
- Ograniczenie działalności obiektów handlowych w najważniejszym dla handlu okresie jest dla branży ciosem, który może doprowadzić do bankructw wielu firm, w tym polskich marek, oraz likwidacji tysięcy miejsc pracy. Ostatni kwartał roku jest najważniejszy dla sektora – to czas zakupów dóbr takich jak odzież i obuwie oraz oczywiście zakupów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia – stwierdza Zarząd ZPPHiU
Ograniczenie handlu tylko w samym listopadzie to dla branży strata obrotów w wysokości około 8 mld zł. Wydłużenie lockdownu na grudzień to kolejne nawet 12 miliardów utraconych obrotów. Takiej straty nie udźwignie wiele firm, nie tylko handlowych, ale także usługowych powiązanych z branżą.
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, Polska Rada Centrów Handlowych oraz Związek Pracodawców Polskich Obiektów Handlowych i Partnerów mając na uwadze dramatyczną sytuację branży postulują pełne otwarcie centrów handlowych nie później niż od poniedziałku, 30 listopada br., w warunkach wysokiego reżimu sanitarnego. Przedstawiciele branży proponują także wydłużenie godzin funkcjonowania centrów handlowych, aby jeszcze bardziej rozłożyć w czasie ruch odwiedzających.
Pełna lista otwartych i zamkniętych placówek
Otwarte placówki handlowe
- sklepy spożywcze i hipermarkety,
- drogerie,
- apteki,
- kioski,
- księgarnie,
- sklepy budowalne,
- sklepy zoologiczne,
- salony operatorów telekomunikacyjnych,
- sklepy motoryzacyjne,
- stacje paliw.
Otwarte placówki usługowe
- salony fryzjerskie,
- salony kosmetyczne,
- salony optyczne,
- przychodnie,
- placówki banków,
- placówki pocztowe i firm kurierskich,
- placówki ubezpieczycieli,
- warsztaty,
- myjnie samochodowe,
- ślusarze,
- punkty krawieckie,
- pralnie,
- restauracje i bary szybkiej obsługi – wydawanie posiłków w dostawie i na wynos.
Zamknięte placówki handlowe
- sklepy odzieżowe,
- sklepy obuwnicze,
- sklepy meblarskie i z wyposażeniem wnętrz,
- sklepy jubilerskie i z dodatkami,
- sklepy RTV AGD,
- sklepy sportowe,
- sklepy z grami i zabawkami.
Zamknięte placówki usługowe
- punkty fotograficzne,
- kantory,
- kwiaciarnie,
- biura podróży,
- kina.