Sascha Goetzel, obecnie jeden z najbardziej cenionych austriackich dyrygentów, to uosobienie tytułowego „Wiedeńczyka”. Pasją do muzyki zaraził go ojciec, członek Orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Sam Sascha początkowo zgłębiał tajniki gry na skrzypcach – porzucił jednak dobrze zapowiadającą się karierę wiolinistyczną na rzecz dyrygentury. Jak się później okazało – całkiem słusznie. Pierwsze, znaczące sukcesy zaczął odnosić w rodzinnym mieście współpracując z Wiedeńską Orkiestrą Kameralną. Wkrótce o znakomitym młodym dyrygencie usłyszał cały świat, a Goetzel trafił pod mentorskie skrzydła takich sław jak Zubin Mehta, Riccardo Muti i Seiji Ozawa.
Ceniony w dyrygenturze symfonicznej artysta zaczął realizować się w również produkcjach operowych, m.in. w słynnej Operze Wiedeńskiej. Jednak największy sukces Saschy Goetzla był jeszcze przed nim, a przyczynkiem do niego okazało się powołanie dyrygenta na stanowisko dyrektora artystycznego Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası (BIPO) w 2009 roku. Goetzel umiejętnie wykorzystał świeżość młodego zespołu oraz najlepsze europejskie tradycje muzyczne tworząc zupełnie nową jakość. Jego zaangażowanie i konsekwencja w realizacji nowatorskiej wizji rozwoju zespołu sprawiły, że BIPO dołączyła do elitarnego grona najlepszych światowych orkiestr, a jej nagrania okazały się jednymi z największych klasycznych hitów wydawniczych ostatnich lat.
W Krakowie Sascha Goetzel, wraz z Sinfoniettą Cracovią, zmierzy się z utworami Schönberga i Mahlera, a także prawdziwym arcydziełem – słynną VIII symfonią Franciszka Schuberta, popularnie zwaną „Niedokończoną”. Ta dość myląca nazwa wcale nie odnosi się do niekompletności utworu, a jedynie jego „nieklasycznej”, dwuczęściowej budowy. Wedle popularnej anegdoty sam Johannes Brahms uparcie nazywał dzieło „Symfonią skończoną”, a zapytany kiedyś czy nie miał na myśli jednak „Niedokończonej” miał odrzec: „Jeżeli wszystkie dzieła byłyby tak skończone jak to, wierzcie mi – żylibyśmy w prawdziwym raju muzycznym.”.
Serdecznie zapraszamy!
WIEDEŃCZYCY Z SINFONIETTĄ: SASCHA GOETZEL
27 LUTEGO 2016 / SOBOTA / GODZ. 19.00
ICE KRAKÓW CONGRESS CENTRE, SALA TEATRALNA
KRAKÓW, UL. MARII KONOPNICKIEJ 17
WYKONAWCY:
SASCHA GOETZEL – dyrygent
SINFONIETTA CRACOVIA
PROGRAM:
A. Schönberg – Verklaerte Nacht
G. Mahler – Blumine
F. Schubert – VIII symfonia h-moll Niedokończona
BILETY:
Ticketpro.pl, Eventim.pl i InfoKraków
35 PLN – normalny zł, 25 PLN – ulgowy
www.sinfonietta.pl
www.facebook.com/SinfoniettaCracovia
www.twitter.com/sinfocracovia
Sinfonietta Cracovia
Początki dziejów Sinfonietty Cracovii wiążą się ściśle z powstaniem poprzedzającego jej istnienie zespołu Młodzi Kameraliści Krakowscy w roku 1990. Wysokie umiejętności, zaangażowanie muzyków i świeżość interpretacji zwróciły nań uwagę, było jednak jasne, że dalszy rozwój zespołu możliwy jest tylko w warunkach stabilnej egzystencji.
Przy życzliwym wsparciu Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich wszczęto starania o nadanie zespołowi statusu orkiestry miejskiej, co też nastąpiło w 1994 roku. Od tej chwili datuje się jego działalność pod nową nazwą: Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.
Ta unikalna w skali kraju inicjatywa szybko okazała się „strzałem w dziesiątkę”: orkiestra od początku swej działalności zyskała sobie pochlebne recenzje publiczności i krytyków. Muzycy znakomicie odnajdywali się zarówno w kanonie dzieł orkiestrowych – czy to kameralnych, czy też przeznaczonych na znacznie większą obsadę – jak i we wszelkiego rodzaju niekonwencjonalnych projektach artystycznych.
Ten profil, uwzględniający szerokie spectrum działalności (od koncertów muzyki klasycznej po występy na festiwalu Unsound), jest wyznacznikiem stylu zespołu do dnia dzisiejszego.
Przez 20 lat oblicze orkiestry kształtował znakomity skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara. Pod jego kierunkiem i z jego udziałem jako koncertmistrza i solisty Sinfonietta Cracovia wypracowała swój indywidualny styl, osiągnęła szereg sukcesów i dokonała wielu nagrań. Nie do przecenienia była też rola Adama Balasa, skrzypka, a w latach 1997-2010 menedżera Orkiestry. Był on inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych i miał znaczący wpływ na wykreowanie wizerunku zespołu otwartego na różnorodne nurty muzyczne. O randze Orkiestry świadczy również fakt, że w latach 2001-2009 jej dyrygentem gościnnym był wybitny amerykański dyrygent John Axelrod. Pod jego kierunkiem, wraz z chórem Camerata Silesia, zespół wziął udział w realizacji programu BBC: Holocaust; A Music Memorial Film from Auschwitz, dokonując na terenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau nagrania fragmentów Requiem W.A. Mozarta oraz III Symfonii H.M. Góreckiego. Program ten otrzymał International Emmy Award w roku 2005.
W lipcu 2014 roku kolejny rozdział w historii zespołu zaczął pisać Jurek Dybał. Nowy dyrektor krakowskiej Sinfonietty to zarazem wybitny dyrygent, animator życia kulturalnego jak i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.
Pod nową dyrekcją Sinfonietta Cracovia rozpoczęła obchody jubileuszu 20-lecia działalności występem podczas II edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego poziom 320.
Sinfonietta Cracovia może poszczycić się współpracą z takimi mistrzami batuty, jak Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Christoph Eschenbach, Lorin Maazel, Valery Gergiev czy Ludwig Wicki oraz z tak wybitnymi solistami, jak Maxim Vengerov, Boris Pergamenshikov, Rudolf Buchbinder, Mischa Maisky, Pieter Wispelwey, Ilya Gringolts, Kaja Danczowska, Irena Grafenauer, Barry Douglas, Tabea Zimmermann, Grigori Zhyslin, Konstanty Kulka, François Leleux, Isabelle Moretti, Janusz Olejniczak, Piotr Pławner czy Radovan Vlatković.
Orkiestra uczestniczyła w renomowanych festiwalach: Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival international de Colmar, Białe Noce w Sankt Petersburgu, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Sacrum Profanum, Misteria Paschalia, a jej kunszt oklaskiwały tysiące melomanów m.in. w Konserwatorium Muzycznym i Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu, Filharmonii i sali Konzerthaus w Berlinie, Herkulessaal w Monachium, sali Casino w Bazylei i Tonhalle w Zurichu, Teatrze Mogador w Paryżu i Palais des Festivals w Cannes, Auditorio Nacional w Madrycie, w teatrach w Brescii, Neapolu i Parmie oraz Filharmonii w Stambule.
Ważny obszar działalności Sinfonietty Cracovii stanowi realizacja nagrań płytowych oraz muzyki filmowej. Zespół brał udział w produkcjach telewizyjnych BBC Classical Music Television, francuskiej TV Arte oraz Telewizji Polskiej, może też poszczycić się nagraniami do filmów i seriali wyreżyserowanych m.in. przez Agnieszkę Holland, Janusza Zaorskiego, Jana Komasę czy Jana Kidawę-Błońskiego. Wśród najnowszych realizacji znajduje się m.in. ścieżka dźwiękowa do filmu Miasto 44. Orkiestra wielokrotnie występowała też na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Znakomite wykonania Sinfonietty Cracovii zarejestrowano na płytach wydanych przez prestiżowe wytwórnie – Arion, Channel Classics, DUX i CD Accord. Wśród ostatnich nagrań na szczególną uwagę zasługuje m.in. płyta z koncertami fortepianowymi Beethovena w wykonaniu wielkiego pianisty Rudolfa Buchbindera, któremu Sinfonietta towarzyszyła podczas VI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.