
Ariana Grande „Sweetener”, Universal, 2018
Tak jak kiedyś Britney Spears i Christina Aguilera zamieniły się z dziecięcych gwiazdek w piosenkarki dla dorosłych, tak teraz dzieje się to z Arianą Grandę. Dowodem tego jest najnowszy album wokalistki, na którym znalazło się aż piętnaście efektownych piosenek. Efektownych – bo choć Ariana serwuje nowoczesny pop, to nie brak w jej utworach pomysłowych odwołań do R&B i hip-hopu. Część tego materiału wyprodukował Pharrell Williams i rzeczywiście słychać tu dotyk jego ręki. W efekcie „Sweetener” otwiera młodej wokalistce drogę na popowy Olimp. Czy będzie ona w stanie wykonać ten krok – dowiemy się, kiedy na rynek trafi jej kolejna płyta.

Swans „Soundtracks For The Blind”, PIAS, 2018
W połowie lat 90. modnym nurtem stał się post-rock. Polegał on na eksperymentowaniu z łączeniem „żywych” brzmień z nowoczesną elektroniką. Możliwościami, jakie stwarzała ta formuła, zainteresował się również lider słynnej grupy Swans – Michaela Gira. W efekcie powstał niezwykły album. „Soundtracks For The Blind” zgodnie ze swym tytułem jest ścieżką dźwiękową do nieistniejącego filmu, na którą składają się wokalne loopy, przetworzone głosy, elektroniczne preparacje i rockowe brzmienia. To dwie płyty w jednym zestawie – a nie ma na nich ani chwili nudy czy wtórności. Ambient łączy się tu z muzyką dronów i „żywą” ekspresją w wyjątkowo oryginalny sposób. Ceniony serwis All Music uznał „Soundtracks For The Blind” za najlepszy album w dorobku Swans.

Soulwax „Essential”, PIAS, 2018
„Kiedy w maju 2017 roku zostaliśmy poproszeni przez BBC o zrobienie naszego epizodu w serii „Essential Mix”, zamknęliśmy się na dwa tygodnie w studiu i zamiast miksować utwory już istniejące, nagraliśmy nowy materiał, który koncentrował się wokół słowa „Essential” – tak opowiadają o powstaniu swej nowej płyty bracia David i Stephen Dewaele. Pomysł okazał się przedni: kolekcja energetycznych nagrań Soulwax, podana w formie didżejskiego miksu. Dzięki temu duet mógł zaprezentować na krążku w pełni swe taneczne oblicze: to efektowny tech-house, w którym jest miejsce zarówno na pozytywną energię, jak i dobrą melodię.

Tom Grennan „Lighting Matches”, Sony, 2018
Od momentu, kiedy Ed Sheeran odniósł wielki sukces na całym świecie (dwa wyprzedane Stadiony Narodowe u nas), wytwórnie płytowe raz za razem wynajdują kolejnego chłopaka z gitarą. Sony stawia w tym sezonie na Toma Grennana. Premiera jego debiutanckiej płyty była jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych w 2018 roku na Wyspach Brytyjskich. I nie jest to żadna przesada – młody wokalista przekonał do siebie swych rodaków singlami „Royal Highness", „Sober” i „Found What I’ve Been Looking For”. W Polsce jeszcze angielski songwriter nie jest gwiazdą – ale jeśli ktoś lubi klasyczne w formie piosenki o lekko „bondowskiej” melodyce, powinien sięgnąć po tę płytę.