Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od redukcji etatów do wzmocnienia autorytetu firmy

Materiały prasowe
Decyzja o restrukturyzacji firmy zapadła. Niestety wiąże się to z redukcją etatów. Pozostaje więc wręczyć wypowiedzenia i podziękować za współpracę. W najlepszym wypadku może zorganizować spotkanie z doradcą zawodowym i zamknąć temat. A przecież można inaczej – z korzyścią dla pracowników, bez negatywnych emocji w zespole i z zachowaniem dobre-go wizerunku firmy.

Rodzime (anty)przykłady

Zwalnianie pracowników to trudna sztuka, a praktyka wdrażania jej w życie niestety często pozostawia wiele do życzenia. Za przykład może służyć historia średniej firmy z województwa małopolskiego zatrudniającej blisko 180 osób. W wyniku likwidacji oddziału stanęła ona przed koniecznością zredukowania 37 etatów. Już na etapie decyzyjnym zabrakło tam dokładnej analizy kompetencji pracowników, przez co do zwolnienia wskazano zarówno tych doświadczonych i zaufanych, jak i świeżą kadrę.

Nic dziwnego, że nastroje wśród zwalnianych pracowników były mieszane, zaś w gronie pozostających na pokładzie firmy szerzył się niepokój i negatywne nastawienie do pracodawcy. W efekcie ich wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania z dnia na dzień spadały. Co prawda firma zapewniła odchodzącym z zespołu usługi doradcy zawodowego, ale tylko na 1 h tygodniowo, kierując się ograniczeniami budżetowymi.

Pobieżna i ogólna tematyka tych spotkań nie była dla pracowników zadowalająca. A do tego związki zawodowe skutecznie utrudniały przeprowadzenie zwolnień, co wymagało mocnego zaangażowania wielu osób po stronie firmy.

Odpowiedzialna restrukturyzacja
Sytuację przedstawioną powyżej można było znacznie złagodzić, a nawet zapobiec jej, gdyby zarząd przyjął strategię zwolnień i komunikacji. Restrukturyzacja w parze z outplacementem – programem wsparcia dla zwalnianych pracowników – niesie bowiem wiele obopólnych korzyści.

Przedsiębiorstwo otaczające pracowników wsparciem w poszukiwaniu nowego zatrudnienia i oferujące profesjonalne doradztwo zawodowe, utwierdza ich w przekonaniu, że zmiana to nowa szansa, a nie wyrok, zaś pozostającej w jej strukturach kadrze daje wyraźny sygnał, że choć ich koledzy muszą opuścić dawne szeregi, pracodawca zabezpiecza interesy swojej załogi. Zapewnia im to poczucie bezpieczeństwa i nie odbiera motywacji do pracy.

Dzięki takim działaniom firma tworzy swój wizerunek odpowiedzialnego i świadomie podchodzącego do zmian przedsiębiorstwa. Nie ma wówczas obaw o czarny PR, sądowe batalie z rozżalonymi pracownikami, spadek wydajności zespołu, negatywne opinie mediów i utrudnienia ze strony związków zawodowych. Odpowiednio przygotowani menadżerowie wiedzą, jak przeprowadzać zwolnienia – jak informować o zmianie, co oferować zwolnionym, w jaki sposób łagodzić napięcia oraz jak panować nad własnymi emocjami. Natomiast osoby opuszczające firmę zachowują w pamięci pozytywny obraz pracodawcy, który nie odprawił ich z pustymi rękami, ale z nowymi propozycjami z centrum ofert pracy oraz indywidualnym planem działania.

Pod okiem specjalistów
Przedsiębiorstwo nie musi podejmować się tego wyzwania w pojedynkę. Know-how odnośnie outplacementu może dostarczyć mu specjalizująca się w tym zakresie firma zewnętrzna. Takie rozwiązanie pozwala poznać dobre praktyki z innych zakładów pracy, sprawdzone podejścia do informowania o zmianie oraz inicjatywy doceniane przez pracowników.

- Dzięki umiejętnemu zaplanowaniu i przeprowadzeniu kampanii informacyjnej wewnątrz firmy oraz odpowiedniemu przekazaniu informacji na rynek pracy można minimalizować negatywne skutki zwolnień – podkreśla kierownik projektu Zarządzaj Zmianą, realizowanego przez PM Doradztwo Gospodarcze.

Puntem wyjścia tego projektu jest doradztwo dla firm oparte na analizie dokumentacji, indywidualnych wywiadach z kadrą zarządzającą oraz badaniach focusowych wśród pracowników. Celem jest diagnoza potrzeb, oczekiwań i możliwości przedsiębiorstwa. W rezultacie firma otrzymuje gotowy i dostosowany indywidualnie do niej program out-placement (oczywiście po uprzednich konsultacjach z jej przedstawicielami).

Jest on swoistym źródłem wiedzy i narzędzi pomocnych przy organizowaniu kampanii informacyjnej inside i outside, metod pracy menadżerów przeprowadzających zwolnienia oraz zakresu pomocy dla pracowników.

- W naszym projekcie zakładamy bowiem działania kompleksowe dla firmy, a pracownikom dostarczamy doradztwo nakierowane na znalezienie pracy lub przekwalifikowanie pod kątem zmiany stanowiska – dodaje Alicja Foryś.

Z opcją dofinansowania
Przeciwnicy tego rozwiązania argumentują, że outplacement jest kosztowny i zbędny. Jednak z bilansu zysków i strat wynika, że zainwestowane w niego środki procentują długofalowymi korzyściami dla przedsiębiorstwa. Atrakcyjność outplacementu tym bardziej podnosi fakt, że wciąż można skorzystać z programów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednym z nich i już kolejnym na koncie organizatora jest projekt Zarządzaj Zmianą. Jego adresatem są średnie i duże przedsiębiorstwa z województwa małopolskiego lub posiadające tam swoje struktury. Do października 2014 roku swoje zgłoszenia mogą składać firmy, które przechodzą restrukturyzację i są zmuszone zredukować etaty bądź przekwalifikować pracowników. O zakwalifikowaniu się do 5-tki uczestników zadecyduje kolejność nadesłania formularzy zgłoszeniowych. Z kolei termin rozpoczęcia doradztwa PDMG ustali indywidualnie.



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Od redukcji etatów do wzmocnienia autorytetu firmy - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska