https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ogród sensoryczny dla uczniów podstawówki powstał z zaangażowaniem studentów Politechniki Krakowskiej

Małgorzata Mrowiec
Opracowanie:
Ogród sensoryczny
Ogród sensoryczny materiały Politechniki Krakowskiej
Ogród sensoryczny ze strefami: wzroku, słuchu, dotyku smaku i węchu powstał na terenie Szkoły Podstawowej nr 110 w Krakowie. Jest efektem projektu "Nasze Szkolne Ogrody", który połączył szkołę, Politechnikę Krakowską, Urząd Miasta Krakowa oraz InPost Green City. Zrealizowany w procesie partycypacyjnym ogród zapewni uczniom krakowskiej podstawówki codzienny kontakt z przyrodą, pozytywnie wpłynie na klimat i będzie służył poszerzaniu wiedzy przyrodniczej i o ochronie środowiska.

Jak przekazuje Politechnika Krakowska, Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej działające w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu zwróciło się o pomoc do Wydziału Architektury PK. Chodziło o to, by stworzyć przestrzeń przyjazną dla kontaktu z nauką i przyrodą. Ogród ma też pomóc uświadamiać uczniom, w jaki sposób bioróżnorodność wpływa np. na nasze samopoczucie i na klimat.

Przygotowania do projektu rozpoczęły się na początku tego roku. Założenie było takie, by wraz z uczniami, pracownikami szkoły, społecznością lokalną oraz studentami i studentkami PK urządzić w terenie SP nr 110 dostępną przestrzeń na rzecz klimatu. Projekt miał mieć charakter partycypacyjny, a więc umożliwiać wszystkim chętnym udział w jego realizacji. Zdecydowaną większość uczestników stanowiła młodzież szkolna, która miała różne możliwości wyrażenia swojej opinii - przy ogromnej liczbie pomysłów.

- W kwietniu rozpoczęliśmy cykl warsztatów. Na początku prowadziliśmy rodzaj "pogadanek" edukacyjnych, w których pokazywaliśmy uczennicom i uczniom jak można kształtować przestrzeń szkolnego ogrodu, jakie aktywności można w takim ogrodzie podejmować oraz dla kogo jest on przeznaczony. Szczególną uwagę zwracaliśmy na podejście do różnych grup użytkowników, ponieważ przestrzeń szkoły jest otwarta dla społeczności lokalnej poza godzinami jej pracy. Właściwie każdy użytkownik w dowolnym wieku może się tu znaleźć - tłumaczy koordynatorka projektu z ramienia Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, prof. PK. Drugim ważnym założeniem było działanie na rzecz klimatu, a więc uzmysłowienie dzieciom, w jaki sposób ich nawet drobne działania mogą wpłynąć na poprawę klimatu w skali globalnej.

Prof. Haupt oraz 11 studentów kierunku architektura przeprowadzili badanie ankietowe skierowane do uczniów, rodziców, pracowników szkoły i okolicznych mieszkańców. Badanie dotyczyło oczekiwań względem przyszłej przestrzeni ogrodu. Uzyskano około 200 odpowiedzi, z których jasno wynikało, że nadrzędnym celem tego miejsca ma być inkluzywna edukacja klimatyczna.

Następnie uruchomiono wyobraźnię plastyczną dzieci. Dostały one zadanie, aby w formie makiet odpowiedzieć na pytanie: jak powinien wyglądać ogród szkolny. Makiety posłużyły jako punkt wyjścia do stworzenia realnych koncepcji zagospodarowania przestrzeni, wypracowanych przez studentów z Koła Naukowego Projektowania Zrównoważonego, którym opiekują się dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, prof. PK oraz prof. dr hab. inż. arch. Justyna Kobylarczyk.

- Podczas ostatnich warsztatów pokazaliśmy trzy gotowe koncepcje i poprosiliśmy społeczność szkolną, aby zagłosowała na tę koncepcję, która jej najbardziej odpowiada. Zwycięski pomysł został zrealizowany i dziś znajduje się na terenie szkoły - mówi prof. Patrycja Haupt.

Ogród powstał dzięki wsparciu finansowemu InPost Green City. - Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w tym projekcie. Nie był on łatwy, ponieważ łączył wiele stron: samorządową, oświatową, naukową i biznesową. To przykład sytuacji, kiedy "wszystkie ręce na pokładzie" dają świetny efekt. Szczególnie, że w projekcie uczestniczyli dosłownie wszyscy zainteresowani - od najmłodszych, po najstarszych interesariuszy. Dzieci zobaczyły, że ich zdanie się liczy i mają sprawczość - podsumowuje Dagmara Bednarczyk, ekspertka ds. relacji partnerskich i programu InPost Green City.

"Nasze Szkolne Ogrody" nie był pierwszym projektem, jaki Wydział Architektury PK zrealizował razem z Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej. Trzy lata temu jednostki rozpoczęły współpracę przy okazji tworzenia Hubu dostępności - centrum praktycznej nauki dostępności Politechniki Krakowskiej. To inicjatywa, która miała na celu szerzenie świadomości na temat inkluzywnego oraz bezpiecznego dla klimatu projektowania przestrzeni miejskich. W ramach projektu były prowadzone warsztaty i konsultacje m.in. właśnie z osobami z niepełnosprawnościami. Współpraca była na tyle owocna, że władze wydziałowe oraz KCEK postanowiły ją kontynuować w przyszłości.

Jak zmiana czasu wpływa na nasze zdrowie?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska