https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ponad 60 milionów na nowe ścieżki rowerowe w Krakowie. Zobacz gdzie powstaną!

Arkadiusz Maciejowski
ZIKiT planuje też ścieżkę rowerową od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta - 2 700 mOtwarcie ofert 20 kwietnia br.
ZIKiT planuje też ścieżkę rowerową od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta - 2 700 mOtwarcie ofert 20 kwietnia br. fot. Anna Kaczmarz
66 milionów złotych. Tyle w tym roku miasto ma wydać pieniędzy na budowę nowych ścieżek rowerowych. Wygląda to tak, jakby prezydent Jacek Majchrowski, tuż przed jesiennymi wyborami samorządowymi, chciał nadrobić wieloletnie zaniedbania. W ostatnich latach w Krakowie powstawało bowiem dramatycznie mało nowych dróg dla rowerów.

– Budowa w tym roku prawie 19 kilometrów nowych ścieżek rowerowych w Krakowie to nie przełom, a jedynie sprawny marketing polityczny – ocenia Grzegorz Mazur, aktywista rowerowy, organizator w Krakowie rowerowej masy krytycznej.

W ciągu kilku ostatnich lat mieliśmy w Krakowie kuriozalną sytuację. W 2014 roku w referendum aż 85,2 proc. krakowian odpowiedziało „tak” na pytanie „Czy zdaniem Pani/Pana w Krakowie powinno się budować więcej ścieżek rowerowych?”. W efekcie... po referendum zaczęło powstawać mniej ścieżek niż przed nim. Jak już podawaliśmy – w 2015 r. zbudowano w Krakowie 6,3 km ścieżek (z czego większość to trasy realizowane przy okazji innych inwestycji, czyli np. na estakadzie Lipska – Wielicka), w 2016 r. niewiele ponad 7 kilometrów, a w 2017 niecałe 6 km. Dla porównania np. w 2011 r. powstało w Krakowie 14 kilometrów nowych ścieżek rowerowych, w 2012 r. – 13 km, a w 2013 r. – 8,3 km.

W tym roku, zgodnie z zapowiedziami urzędników z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, powstać ma blisko... 20 kilometrów nowych ścieżek dla cyklistów. W kilku newralgicznych miejscach.

Jedną z najważniejszych, planowanych tras dla cyklistów z pewnością będzie ta wzdłuż ul. M. Konopnickiej do ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej. Łącznie ma mieć ona długość 4 700 metrów i pozwoli rowerzystom w końcu sprawnie przejeżdżać m.in. z rejonu Bieżanowa i Prokocimia do centrum Krakowa. Jej otwarcie zaplanowane jest na październik.

Jak informują urzędnicy z ZIKiT, już rozpoczęła się budowa ścieżki m.in. wzdłuż ul. Nowohuckiej, na odcinkach od ulicy Saskiej do ulicy Koszykarskiej i od mostu na Wiśle do ronda Dywizjonu 308. Inwestycja ma kosztować około 3,4 mln zł. – Po zakończeniu prac – 30 czerwca – ciąg pieszo-rowerowy połączy się z niedawno oddanym odcinkiem ścieżki od ronda Dywizjonu 308 do al. Jana Pawła II, po stronie parku Lotników Polskich.

Dzięki temu jeszcze sprawniej będzie rowerzystom pokonać trasę z Podgórza do Nowej Huty – informują w ZIKiT, którzy przesłali nam długą listę ścieżek, które mają powstać w tym roku. Planują ich budowę również m.in.: wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej – od ul. Bunscha do Trockiego (długość 1 540 m) oraz od ul. Powstańców – wzdłuż ul. Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej (długość 2 200 m). Trasa dla rowerów powstać ma też np. wzdłuż ulic: Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta (dł. 4 km) i wzdłuż al. 29 Listopada, od ul. Żelaznej do Opolskiej (1,4 km).

Grzegorz Mazur zwraca jednak uwagę, że rozmiar tegorocznych inwestycji wynika z wieloletnich opóźnień w realizacji programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), w ramach którego co roku przesuwano realizację bieżących zadań na następne lata. – Wobec zbliżającego się nieubłaganie końca programu konieczne było nadrobienie zaległości, co zbiegło się czasowo z możliwością odtrąbienia sukcesu przed nadchodzącymi wyborami samorządowymi – podkreśla Grzegorz Mazur. Zaznacza, że oczywiście lepiej późno niż wcale, ale opóźnienie nie jest jedynym problemem ambitnego planu urzędników. Przede wszystkim na znaczną część inwestycji nie zostały jeszcze rozstrzygnięte przetargi (na niektóre nawet nie są rozpisane). – Dopiero więc przekonamy się, ile spośród nich zostanie rzeczywiście w tym roku zrealizowanych – wskazuje Mazur.

Obecnie w Krakowie mamy około 100 km wydzielonych dróg dla rowerów.

Lista ścieżek do budowy przygotowana przez ZIKiT:

Jeśli chodzi o budowę nowych ścieżek rowerowych to do realizacji na 2018 rok, są następujące:

  1. wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej od ul. Bunscha do Trockiego w Krakowie - długość 1 540 m
    Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. - ZIT
  2. od ul. Powstańców wzdłuż Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej - długość 2 200 m
    Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. - ZIT
  3. od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniem tunelu łączącego ulice Brogi - Rakowicka do ruchu rowerowego - długość 1 400 m
    Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. (I etap), później od lipca br. (II etap) - ZIT
  4. od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ulic: Armii krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta - długość 4 000 m
    Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. - ZIT
  5. od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ul. M. Konopnickiej do Ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej - długość 4 700 m
    Planowany termin oddania -15 października br. - ZIT
  6. na odcinkach: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta - 2 700 m
    Otwarcie ofert 20 kwietnia br. - ZIT
  7. na odcinku ul. Widłakowej - ul. Tynieckiej - długość 650 m
    Planowany termin oddania 30 listopada br. - Miasto
  8. na odcinku wzdłuż Al. 29 Listopada, od Żelaznej do Opolskiej - długość 1 400 m
    Odebrana została koncepcja, będzie zmiana zakresu rzeczowego zadania- ZIT

Dodatkowo będą budowane ścieżki rowerowe w ramach zadań z Budżetu Obywatelskiego:

  1. Łączymy parki Krakowa - z Dzielnicy I, IV, V i VII do Ojcowa - długość 800 m
    edycja III - 18 kwietnia otwarcie ofert
    edycja IV - tylko PFU, 30 dni od podpisania umowy (do końca maja br.)
  2. przedłużenie ścieżki wzdłuż Al. Solidarności - długość 150 m
    11 kwietnia br. otwarcie ofert

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

F
Fity
Racja. Powinni wprowadzić rejestracje rowerów jak we wszystkich normalnych krajach na całym świecie Samochody robią mniej szkód i ich kierowcy nigdy nie uciekają z miejsca zdarzenia wiec właściwie im niepotrzebne są rejestracje . Jak się czasem czyta niektóre wpisy to ręce opadają...co za idioci tu się wypowiadają
P
Pedalarz
No chyba Ciebie do reszty po...bało. Kontrapasy Ci przeszkadzają bo się niby nie mieszczą na jezdni. No pewnie, skoro hołota w wypasionymi brzuszyskami musi wozić dupę suvami i chodniki zastawione są wszędzie parkującymi samochodami Gdyby było mniej chętnych na rower to paśliby sadło w samochodach przed i za Tobą a Ty stalbyś w jeszcze większych korkach ciołku...
G
Gregoy0000
Wiadomo że przedwyborcze ściemy. Kto w to uwierzy? Budować to Jacek będzie ale Avie2, Avie3, Avie4...
B
Bolo4
Czy naprawdę ludzie nie widzą że taki sam się powtarza model za każdym razem przed wyborami? I że to guzik daje? Jak długo Majchrowski i reszta będą za nasze pieniądze rządzić po swojemu???
G
Gggeg@
Ja się już Jackowi nabrać nie dam, to pewne. Obiecanki przedwyborcze za każdym razem podobne,aż dziw że to ludzie kupują wciąż
g
gość
Wystarczy wprowadzić obowiązek rejestrowania rowerów i pobierać przy okazji opłaty na budowę dróg rowerowych. Wtedy się okaże, że nie ma chętnych do partycypowania w kosztach budowy, więc i ścieżki nie są takie potrzebne. A rejestracja rowerów pomogła by ścigać rowerowych sprawców zdarzeń drogowych. Teraz jak coś wywiną to uciekają z miejsca i szukaj wiatru w polu. Rowery powinny mieć czytelne tablice rejestracyjne, żeby rowerzyści nie myśleli, że są anonimowi i wszystko im wolno.
o
olo
"dramatycznie mało nowych dróg dla rowerów"? Czyżby lobby pedalarzy w natarciu? Przy każdej budowanej czy remontowanej drodze robią ścieżki, np. przy 29 listopada po dwóch stronach. Zawężają jezdnię robiąc kontrapasy rowerowe, często w miejscach, gdzie nie ma na to miejsca. Zwężają chodniki, żeby ścieżki robić. A rowerzyści i tak między autami albo rozganiają pieszych na chodnikach. A ścieżki puste. Kogoś tu do reszty poj....o
t
tym3
Przecież ostatnio było tak samo, mieszkańcy go zobowiązali w referendum do budowy ścieżek i co?
Bajeczki dla ciemnego ludu
D
Deratyzator
Budową i usytuowaniem ścieżek rowerowych w Krakowie powinna zająć się prokuratura. W Krakowie powinno się wymienić całą bandę urzędniczą inżynierii ruchu drogowego jak również odpowiedzialnych za to w ZIKiT-cie. Likwiduje się miejsca parkingowe twierdząc że pas piesze muszę wynosić 2 m, a równocześnie zmniejsza się nawet do jednego metra przejścia piesze kosztem ponad 2 metrowej szerokości ciągów rowerowych. To paranoja czy głupota urzędnicza. W zakorkowanej ul Piastowskiej kosztem pasa ruchu drogowego utworzono ścieżkę rowerową gdy równocześnie obok jest cała wolna przestrzeń do jej utworzenia. Kto jest winny za takie idiotyczne decyzje? W Krakowie takich przykładów można cytować tysiące! To jest tworzenie sztuki dla sztuki ale nie ma to nic wspólnego ze zdrowym rozsądkiem.
A
Abaqus
Droga to calosc infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym i sluzaca ruchowi. Sa to jezdnie, chodniki, SCIEZKI rowerowe, pobocza ale takze elementy odwodnienia, oswietlenia, urzadzenia bezpieczenstwa itp itd. Zajrzyj sobie do rozporzadzenia w sprawie warunkow technicznych jakim powinny odpowiadac drogi publiczne i ich usytuowanie zanim sie wypowiesz!
R
Roman
Nie ma czegoś takiego jak "ścieżka rowerowa". Jest "Droga rowerowa" na której obowiązują przepisy ruchu drogowego. To co jest budowane to zwykłe parcie na szkło ZIKITu aby mógł się pochwalić kolejnymi kilometrami dziadostwa.
T
Tomek
Jaki bedzie przebieg tej sciezki? Bo tam byly jakies kuriozalne pomysly z wrzucaniem sciezkiw chodnik o odbieraniem przestrzeni pieszym.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska