Remont wiaduktu kolejowego nad ul. Mogilską, weekendowe utrudnienia
Trwają prace związane z odnową konstrukcji wiaduktu kolejowego nad ul. Mogilską. Za remont odpowiedzialna jest spółka PKP PLK. W najbliższy weekend czekają utrudnienia dla kierowców poruszających się w kierunku ronda Mogilskiego.
Zmiany w ruchu drogowym:
Od godz. 7.00 w sobotę, 21 września, do godz. 12.00 w niedzielę, 22 września, zamknięty będzie przejazd pod wiaduktem kolejowym na jezdni w kierunku ronda Mogilskiego.
Objazdy zostaną wytyczone: ul. Lema, al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego i ul. Mogilską.
Trwa też remont wiaduktu nad Dekerta na Zabłociu

Dojazd do posesji przy ul. Mogilskiej 78–112 będzie możliwy poprzez zawrotkę na wysokości posesji przy ul. Mogilskiej 97 (odwrócenie kierunku ruchu).
Ruch pieszy i rowerowy po stronie ul. Łaszkiewicza zostanie poprowadzony specjalnie wykonanym obejściem przy istniejącym chodniku.
Zmiany w komunikacji miejskiej:
W nocy z 21 na 22 września nie będzie kursować linia tramwajowa nr 64. W zamian zostanie uruchomiona linia autobusowa nr 664, która będzie kursować w kierunku pętli „Os. Piastów” po stałej trasie, a w kierunku pętli „Bronowice Małe” po trasie zmienionej: „Os. Piastów” – ... – al. Jana Pawła II, ul. Lema, al. Pokoju, ul. Cystersów, ul. Mogilska, rondo Mogilskie – ... – „Bronowice Małe”. Na zmienionym odcinku trasy linia nie będzie obsługiwać żadnych przystanków.
Fragment ulicy Mogilskiej (jezdnia w kierunku ronda Mogilskiego) będzie zamykany w weekendy: 21–22 września, 12–13 października i 26–27 października.
Jak informuje odpowiedzialna za remont spółka PKP PLK, roboty potrwają do końca listopada.
Korekty rozkładów jazdy linii autobusowych
106, 120, 131, 132, 139, 141, 181, 182, 278, 420 i 425 – od 21 września, zmienią się rozkłady jazdy tych linii autobusowych.
Zmiany rozkładów linii autobusowych:
- nr 106 („Łagiewniki”– „Skotniki Szkoła”) – zmiana godziny odjazdu w soboty i święta z pętli „Łagiewniki” z godz. 22.58 na 23.08
- nr 120 („Nowy Kleparz”– „Bronowice Małe”) – zmiana godziny odjazdu w dni powszednie z pętli „Nowy Kleparz” z godz. 7.12 na 6.57
- nr 131 („Pleszów”– „Chałupki”) – zmiana rozkładu jazdy w dni powszednie
- nr 132 („Dworzec Główny Zachód”– „Kombinat”) – zmiana rozkładu jazdy w dni powszednie
- nr 139 („Kombinat”– „Przybyszewskiego”) – zmiana rozkładu jazdy w dni powszednie
- nr 141 („Pleszów”– „Przylasek Rusiecki”) – zmiana godzin odjazdów w dni powszednie:
- z pętli „Pleszów” z godz. 6.02 na 5.50 i z 6.57 na 6.48
- z pętli „Przylasek Rusiecki” z godz. 6.14 na 6.02 i z 7.11 na 7.00
- nr 181 („Pleszów”– „Kujawy”) – zmiana rozkładu jazdy w dni powszednie
- nr 182 („Dworzec Główny Wschód”– „Os. Na Stoku”) – zmiana godziny odjazdu w dni powszednie z pętli „Dworzec Główny Wschód” z godz. 5.36 na 5.26
- nr 278 („Bronowice Małe”– „Młynka Pętla”) – zmiana rozkładu jazdy we wszystkie dni tygodnie w związku z przywróceniem obsługi przystanków „Zabierzów Młyn” i „Bolechowice Zielona”
- nr 420 („Nowy Kleparz”– „Tonie”) – zmiana godziny odjazdu w dni powszednie z pętli „Nowy Kleparz” z godz. 6.57 na 7.09
- nr 425 („Mały Płaszów P+R”– „Złocień”) – zmiana godziny odjazdu w dni powszednie z pętli „Złocień” z godz. 5.35 na 5.32.
Rusza konserwacja lin nośnych kładki nad ulicą Opolską
Od poniedziałku, 23 września, planowane jest rozpoczęcie prac konserwacyjnych lin nośnych kładki nad ulicą Opolską. Ekipy serwisowe nie przewidują zmian w organizacji ruchu drogowego i pieszego.
Prace będą prowadzone metodą alpinistyczną i będą obejmować oczyszczenie lin, a następnie ich smarowanie. Roboty potrwają do piątku, 27 września, przy czym ich realizacja jest uzależniona od warunków pogodowych.
Koparki na ul. Skotnica, trwa budowa kanalizacji
Trwa budowa sieci kanalizacji sanitarnej na ulicy Skotnica w Toniach. Prace prowadzone są etapowo, a na odcinku objętym robotami obowiązuje całkowite zamknięcie ulicy.
Zakończenie prac zaplanowano na drugą połowę października.
Przebudowa przejścia dla pieszych na ul. Na Błonie
Trwają prace przygotowawcze do budowy wyniesionego przejścia dla Pieszych na ul. Na Błonie w rejonie ul. Filtrowej. Podczas robót na jezdni pojazdy będą poruszać się po utwardzonym terenie, a piesi zostaną skierowani na sąsiednie przejście.
Zadanie jest realizowanego w ramach projektu z siódmej edycji budżetu obywatelskiego pt. „Dolina Rudawy dla pieszych i rowerzystów”.
Prace potrwają do grudnia br.
Remont w Pielgrzymowicach, zmiana trasy linii nr 260
W poniedziałek, 23 września, na półtora miesiąca zostanie zamknięta ulica Centralna we wsi Pielgrzymowice. W związku z rozbudową drogi linia aglomeracyjna nr 260 zostanie skierowana na trasę zastępczą do pętli „Zagórzyce Dworskie Remiza”.

Zmiana trasy linii nr 260:
Autobusy na trasie z pętli „Prądnik Czerwony” będą dojeżdżać do pętli „Zagórzyce Dworskie Remiza”.
Natomiast w kierunku Krakowa pojadą trasą: „Zagórzyce Dworskie Remiza” – ... – przystanek „Sieborowice”, Sieborowice: ul. Zakrzeńskiego, ul. Sosnowiec, Pielgrzymowice: ul. Wierzbowa, ul. Centralna, Więcławice Stare: ul. Wysyłek, ul. św. Jakuba, przystanek „Więcławice Stare Centrum” – ... – „Prądnik Czerwony”.
Tramwaj do Mistrzejowic – przebudowa sieci ciepłowniczych zakończona
Zakończyła się przebudowa sieci ciepłowniczych w ramach realizacji nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Wszystkie prace zakończyły się przed rozpoczęciem sezonu grzewczego, aby uniknąć uciążliwości dla mieszkańców.
Firma Gülermak, odpowiedzialna za realizację inwestycji, zakończyła prace przy przebudowie sieci ciepłowniczej na odcinku od al. Jana Pawła II do ronda Młyńskiego oraz komór ciepłowniczych przy ul. Bohomolca i Jancarza. Od początku budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic ekipy zmodernizowały lub przebudowały ponad 2500 metrów podziemnej infrastruktury ciepłowniczej.
Prace związane z przebudową sieci ciepłowniczej były prowadzone etapami. Ze względu na zastosowaną technologię zgrzewania rur, każda sekcja musiała zostać w pełni wygrzana przed zasypaniem wykopu. W przypadku ul. Meissnera konieczne było zgrzanie dwóch segmentów rur o łącznej długości około 200 metrów.
Najmniejsze zastosowane rury zastosowane w projekcie miały raptem 150 mm średnicy, z kolei średnica największych liczyła 1000 mm. Rury te zostały umieszczone pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi, parkingami oraz pasami zieleni. Taki układ nie tylko ułatwia dostęp do instalacji podczas napraw, ale także pozwala na minimalizowanie zakłóceń w ruchu drogowym przy pracach konserwacyjnych. W przypadku naprawy nie wymaga to naruszania nawierzchni jezdni, co minimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym.
– Dużym wyzwaniem było przeprowadzenie rur przez poprzeczne przejścia głównych ulic. Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu, stworzyliśmy tymczasowe przejazdy, które zapewniły płynność komunikacyjną i umożliwiły kontynuację prac – wskazuje Paweł Kos, kierownik robót sanitarnych w firmie Gülermak.
Przebudowa sieci ciepłowniczej była niezbędna ze względu na kolizje z budowanymi ścianami szczelinowymi na początku ul. Meissnera oraz przy rondzie Młyńskim, a także z uwagi na pokrywanie się jej z planowaną trasą linii tramwajowej. Dodatkowo, modernizacja była konieczna, aby dostosować sieci podziemne do obowiązujących standardów technicznych i zapewnić mieszkańcom dostęp do bezpiecznej i trwałej infrastruktury.
Roboty były prowadzone poza sezonem grzewczym, co pozwoliło na uniknięcie przerw w dostawie ciepła i ciepłej wody użytkowej. Dzięki współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej prace i odbiory przeszły sprawnie i pomyślnie.
