"Zakup energii elektrycznej stanowi największy koszt spółki. Jeszcze w 2019 roku koszt ten wyniósł ok. 500 mln zł brutto, w 2023 roku prognozowany koszt zakupu energii elektrycznej wyniesie aż 1,5 mld zł brutto, czyli trzy razy więcej.
Najnowsze prognozy spółki wskazują na potencjalny wzrost kosztów operacyjnych w przeliczeniu na pasażera, w roku 2023 względem roku 2022, który może przekroczyć 40%. Zmiana cen biletów nie zrekompensuje więc skutków znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, a jedynie częściowo je złagodzi.
Chcemy także zwrócić uwagę na to, że w 2022 roku ponad 90% wszystkich osób przewiezionych przez PKP Intercity stanowili pasażerowie pociągów kategorii TLK i IC. Około 53,5 mln pasażerów z blisko 59 mln podróżowało więc pociągami kategorii ekonomicznych, w których procentowy wzrost cen jest niższy (wzrost ok. 11,8%) niż w przypadku połączeń kategorii EIC i EIP (wzrost o 17,4% dla kat. EIC oraz o 17,8% dla kat. EIP). Ceną za pojedynczy bilet, którą płaci ponad 90% podróżnych jest więc maksymalnie kilkadziesiąt złotych w zależności od relacji pociągu, np. jadąc pociągiem kategorii ekonomicznej (TLK lub IC) na trasie z Warszawy do Krakowa pasażer do 10 stycznia br. płaci maksymalnie 68 zł, po 11 stycznia br. zaś zapłaci 76 zł" - argumetowała niedawno spółka PKP IC, zapowiadając wprowadzane podwyżki.
Zapowiedź wyższych cen spowodowała jednak niezadowolenie u wielu pasażerów.
"Sposobem na obniżenie ceny biletów w pociągach TLK i IC jest skorzystanie z oferty Taniej z Bliskimi. Dzięki tej skierowanej do rodzin i małych grup ofercie już nawet 2 osoby podróżujące wspólnie mogą zakupić bilety o 30% taniej. Wystarczy tylko zakupić bilet na dzień przed odjazdem pociągu. Cenę promocyjną można dodatkowo obniżyć korzystając z ulg ustawowych, które przysługują studentom czy uczniom. Należy podkreślić, że wprowadzony w maju 2022 r. system dynamicznych cen we wszystkich kategoriach pozwala skutecznie obniżać ceny biletów. Np. w ramach oferty Super Promo jadąc pociągiem kategorii TLK lub IC na trasie z Warszawy do Krakowa w 2. klasie podróżny może kupić bilet już od 19 złotych, dla progu Promo Plus to 31 złotych, dla kolejnych progów Promo 45, Promo 30 i Promo 15 cena wyniesie odpowiednio: 41,80 zł, 53,20 zł i 64,60 zł" - podkreślali w PKP IC.
Sprawdziliśmy więc już po wprowadzeniu podwyżej, o ile faktycznie więcej zapłacą podróżni.
Różnica jesyt widoczna nie tylko przy zakupie biletu w tradycyjnej kasie, ale także przez internet, gdzie zazwyczaj można było kupić bilet taniej. Dla przykładu za bilet z Krakowa do Rzeszowa w dniu wyjazdu przez internet zapłacić trzeba było zazwyczaj około 32 złotych. Dziś... 37.
Przejdź do galerii zdjęć i zobacz, ile trzeba zapłacić za przejazdy na różnych trasach.
