Zaplanowana przebudowa olkuskiego odcinka drogi krajowej 94 ma poprawić bezpieczeństwo, upłynnić ruch i częściowo oddzielić ruch tranzytowy od lokalnego.
Zakres planowanych prac na DK 94 w Olkuszu
Inwestycja obejmie 4,4 km trasy. Zacznie się na wysokości Grodziska (od strony Bolesławia) a zakończy się na wysokości osiedla Słowiki. Kompleksowo zostanie przebudowanych sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. W tej chwili jest to jedna z najniebezpieczniejszych przepraw dla pieszych w mieście.
Zostanie też wzmocniona nawierzchnia drogi, aby mogły nią jeździć ciężarówki z nośnością 11,5 tony na oś.
Największa przebudowa czeka drogę w centrum miasta. Pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską zostanie zbudowany dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa.
- Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe - informuje Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie miał 2 i pół roku.
Prace obejmą też pobocza i chodniki
Wzdłuż DK 94 powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Cały odcinek będzie oświetlony, by lepiej było widać pieszych. - Przebudujemy również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej - dodaje Kacer Michna.
DK 94 to połączenie Małopolski i Śląska
Wg. pomiaru ruchu z 2021 roku, główną drogą przez Olkusz przejeżdża codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc.
Wcześniej Gazeta Krakowska pisała o wydaniu decyzji ZRiD
Z okazji ogłoszenia przetargu do Olkusza przyjechał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki i jednocześnie poseł Jacek Osuch oraz wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka. Był też wojewoda Łukasz Kmita, który jest rodowitym olkuszaninem.
- Modernizacja tej drogi przyniesie mieszkańcom prawdziwy oddech ulgi – mówił Łukasz Kmita.
Minister Adamczyk chwalił się. - Na rządowej Trasie Dotrzymanego Słowa dzisiaj znajduje się Olkusz w woj. małopolskim. Od lat jego mieszkańcy czekają na przebudowę drogi krajowej, która przebiega przez miasto. Ta chwila nadchodzi. Systematycznie podnosimy poziom życia Polaków, a inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową są tego najlepszym dowodem i przykładem — mówił Andrzej Adamczyk.
- O zmiany na drodze krajowej nr 94 w Olkuszu mieszkańcy Małopolski Zachodniej zabiegali od dawna. Wielokrotnie zwracałem uwagę, że wylot i wlot drogi do Olkusza sprzyja przekraczaniu przez kierowców dozwolonej prędkości. Konieczne jest dokonanie przebudowy skrzyżowania i montaż sygnalizacji świetlnej przed przejściem dla pieszych – podkreślał Jacek Osuch.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Jak wypadli uczniowie szkół średnich z powiatu olkuskiego na tegorocznych maturach?
- Grafitti Jam w Olkuszu. Na Słowikach można już podziwiać efekty pracy artystów
- 5,5 mln zł na odnowienie zabytków w powiecie olkuskim
- Galeria handlowa w Olkuszu nabiera kolorów
- Budują most nad torami w Bukownie. Połączy dwie strony miasta
- Erozja nad "Pojezierzem olkuskim". Nad bolesławskim zalewiskiem nie jest bezpiecznie
Około 11,5 miliona złotych na remonty dróg w zachodniej Małopolsce
