https://gazetakrakowska.pl
reklama

Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 3 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski

Materiał informacyjny Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski zaprasza na IX Małopolską Konferencję Samorządową z udziałem Wicepremiera dr. Władysława Kosiniak-Kamysza.

Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 3 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski.
Budowa łącznicy kolejowej na Żabińcu oraz dodatkowych 4 km torów z Krakowa Głównego do Batowic.

Sala Obrad Rady Stołecznego Królewskiego
Miasta Krakowa
Pl. Wszystkich Św. 3-4
7 kwietnia 2025 r.
w godz. 11.00 – 13.00

Otwarcie i prowadzenie
Kazimierz Barczyk - Przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski

Wystąpienia
dr Władysław Kosiniak-Kamysz - Wicepremier, Minister Obrony Narodowej
Piotr Malepszak - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury
dr Krzysztof Jan Klęczar - Wojewoda Małopolski
dr Aleksander Miszalski - Prezydent Krakowa
Łukasz Smółka - Marszałek Województwa Małopolskiego
Marcin Mochocki - Członek Zarządu, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji PKP PLK
Mateusz Wanat - Dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK

Od roku 2010 Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski dla wspierania budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej zorganizowało już 8 konferencji z udziałem ministrów, władz samorządowych oraz ekspertów m.in. z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej, PKP PLK.

Tegoroczna Konferencja będzie znakomitą okazją do omówienia dalszych planów Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK, Województwa Małopolskiego, Miasta Krakowa oraz samorządów Małopolski w zakresie rozbudowy infrastruktury kolejowej i towarzyszącej.

Pod koniec 2013 roku na wniosek przewodniczącego SGiPM Kazimierza Barczyka (wówczas przewodniczącego Sejmiku Województwa Małopolskiego) Marszałek Województwa Małopolskiego wpisał do Kontraktu Terytorialnego budowę za 1 miliard złotych dodatkowej pary torów o długości 16 km - od Dworca Głównego przez Płaszów, Bieżanów, Rudzice.

Dzięki tej inwestycji możliwy jest rozwój i udrożnienie przez miasto przepustowości trzech linii SKA (obciążonej wcześniej w 98%). Ten wielki projekt przyczynił się do rozwoju Metropolii Krakowskiej oraz Małopolski poprawiając jakość życia mieszkańców. Kolejnym etapem i wyzwaniem na najbliższą dekadę jest zwielokrotnienie liczby pasażerów SKA z obecnych 20 milionów przewożonych przez Koleje Małopolskie - jak w regionach wokół Londynu, Brukseli, co umożliwi na skalę masową przejazdy w komfortowych warunkach, unikając długich korków na drogach.

Dalszy rozwój ekologicznej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Małopolski z ok. 500 km torów jest priorytetem dla prawie 3,5 miliona mieszkańców regionu. Teraz konieczna jestbudowa 3 dodatkowych linii SKA do następnych subregionówi infrastruktury – nowych przystanków, peronów, chodników, dróg dojazdowych, wielu parkingów P&R oraz systematyczne kupowanie kolejnych nowoczesnych pociągów, aby kursowały docelowo co 15 minut.

Musimy efektywnie wykorzystać 120 km torów na terenie Krakowa, składających się na dwie odrębne obwodnice wokół starej części Krakowa i Nowej Huty - tzw. Kolejowy Ring Krakowski. Aby to było możliwe konieczna jest pilna budowa jedynie ok. 700 metrów torów łącznicy kolejowej do obu obwodnic na Żabińcu (w rejonie al. 29 Listopada), co pozwoli na domknięcie ringu kolejowego.

Co bardzo ważne Rada Miasta Krakowa uchwaliła jedyny możliwy, racjonalny plan miejscowy dla Żabińca, który uwzględnia absolutnie konieczną rezerwę terenu pod budowę nowej łącznicy kolejowej, korzystnej dla miliona mieszkańców Krakowa, milionów turystów, a także mieszkańców Małopolski. Uchwale Rady Miasta sprzeciwia się deweloper Angel, który chce zabudować pas tego terenu, grożąc w mediach Prezydentowi Miasta dochodzeniem w sądzie kwoty odszkodowania w wysokości nawet 250 mln zł.

W przyszłości dla pełnej funkcjonalności systemu 6 linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce konieczna jest jeszcze budowa 4 km dodatkowej pary torów od Krakowa Głównego do Batowic.

Jako samorządowcy jesteśmy bardzo zadowoleni z realizacji w Małopolsce największych w Polsce inwestycji kolejowych aż za 12 mld zł, na czele z aktualną, ogromną budową ok. 50 km nowych linii kolejowych m.in. na trasie Podłęże-Piekiełko.Inwestycje te prawie dwukrotnie skrócą przejazd z Krakowa do Nowego Sącza do 1 godziny, a do Zakopanego do 1,5 godziny. Ważne dla rozwoju regionu jest również przywrócenie nowym szlakiem połączenia kolejowego z Krakowa do Niepołomic oraz podjęcie prac nad projektemnowej linii kolejowej Kraków-Myślenice.

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski wystąpiło z apelem do Wicepremiera Władysława Kosiniak-Kamysza o zapewnienie finansowania przez Ministra Infrastruktury pilnej budowy około 700-metrowej łącznicy przez PKP PLK dla rozwoju SKA w Krakowie i Małopolsce (kosztem zaledwie ok. 200 mln zł). Obalenie przez dewelopera uchwały Rady Miasta Krakowa i niewybudowanie łącznicy będzie historycznym zaniedbaniem i błędem szkodzącym dobru publicznemu.

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska