Zobacz wideo: Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!
To musisz mieć w samochodzie w 2022 roku. Zmiany w przepisach drogowych
Wypadki w krajach Unii Europejskiej są bardzo kosztowne. Według wyliczeń każdego roku wynoszą około 100 mld euro. Właśnie dlatego Parlament Europejski poparł nowe przepisy wprowadzające dziewięć nowych systemów bezpieczeństwa, w które będą wyposażone wszystkie samochody trafiające na drogi Unii Europejskiej.
Szacuje się, że dzięki temu do 2038 r. na europejskich drogach zginie o 25 tys. osób mniej. Tzw. czarne skrzynki w samochodach pozwolą też lepiej poznać przyczyny wypadków na drogach UE.
Polecamy
Przepisy, które wejdą w życie w maju 2022 r., zostały już oficjalnie opublikowane - nie ma od nich odwrotu.
Od maja 2022 r. każdy nowy model samochodu (taki, który wejdzie do sprzedaży w maju 2022 r. lub później), a od 2024 r. każde nowe auto sprzedawane w UE będzie obowiązkowo wyposażane m.in. w:
Inteligentne dostosowanie prędkości. Dzięki radarom i danym z map system będzie znał ograniczenia prędkości obowiązujące na drogach. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system poinformuje go o tym, wprowadzając pedał gazu w wibracje. Wbrew niektórym opiniom, system w żaden sposób nie redukuje prędkości.
Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon. To znormalizowany interfejs ułatwiający montaż alkomatów blokujących zapłon. Chodzi wyłącznie o ułatwienia w zakresie montażu, a nie wyposażanie samochodów w alkomaty.
Monitorowanie senności i uwagi kierowcy. To system analizujący zachowanie kierowcy. Jeśli uzna, że jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerwę.
Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To układ, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca poświęca sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegający kierowcę. Działa podobnie do tego opisanego powyżej.
Awaryjny sygnał stopu. To szybkie pulsowanie świateł stopu informujące kierowców jadących za nami, że rozpoczęliśmy intensywne hamowanie.
COMPONENT {"params":{"is_photo":"1","ids":[21575531,21577379,21548969,21552933]},"component":"selected"}
Wykrywanie obiektów przy cofaniu. To nic innego jak czujniki parkowania z tyłu lub kamera cofania.
Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa możliwość zderzenia, uruchamia układ hamulcowy, aby zmniejszyć prędkość, nie dopuszczając do zderzenia lub ograniczając jego skutki.
System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To układ uniemożliwiający niezamierzoną zmianę pasa ruchu.
Rejestrator danych na temat wypadków, czyli tzw. czarna skrzynka w samochodzie. Zbiera dane na temat jazdy, by ułatwić służbom poznanie przyczyn wypadku.
Wybór akurat tych systemów nie był przypadkowy. UE dokładnie przeanalizowała wypadki pod kątem przyczyn i wybrała układy, które relatywnie niedużym kosztem mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach.
