https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Górkę Narodową. Projekt jest już gotowy. Budowa w tym roku

Arkadiusz Maciejowski
Fot: Adam Wojnar/Polska Press
"Właśnie zakończyły się prace związane z opracowaniem projektu budowlanego linii tramwajowej KST etap III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ulicy Opolskiej.

Wykonawca rozpoczął działania związane z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). Rozpoczęcie prac związanych z budową tego zadania planowane jest w czwartym kwartale 2018 r." - informują urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

To jedna z najważniejszych miejskich inwestycji. Połączy ona północną część Krakowa z centrum. W jej ramach zostanie wybudowane torowisko o długości około 5,5 km oraz 5 km jezdnia. Projekt zakłada oprócz budowy linii tramwajowej także rozbudowy ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Dodatkowo w ramach robót wybudowany zostanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Tak dawniej podróżowało się po Krakowie [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

W ramach prac ujęta została również budowa nowych obiektów: tunelu w ciągu ul. Opolskiej, estakady nad potokiem Sudoł, kładki dla pieszych na wysokości ul. Szopkarzy i W. Danka, mostów na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka, wiaduktu pod linią kolejową z przeznaczeniem dla tramwajów, rowerzystów i pieszych.

W ramach inwestycji powstaną trzy parkingi typu park&ride, przy pętli na Górce Narodowej (300 miejsc) i dwa mniejsze na około 100 samochodów (jeden na wysokości pętli Krowodrza Górka, drugi w rejonie ul. Szopkarzy przy ul. H. Pachońskiego).

Zakończenie prac planowane jest na czwarty kwartał 2020 r. Całkowity koszt to około 380 mln zł.

Obecnie opracowany został projekt budowlany dla tej inwestycji. Został on przygotowany za zlecenie wykonawcy (Konsorcjum firm, lider - Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., partner - Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o.) przez biura projektowe: AUTOSTRADA II z Katowic (lider), MP-MOSTY Sp. z o.o. z Krakowa, ARCADIS Sp. z o.o. z Warszawy). Nad projektem czuwał 72 osobowy zespół.

- Prace projektowe uwzględniły prośby mieszkańców, np. na skrzyżowaniu ulic Białoprądnickiej i Pachońskiego mieszkańcy zwrócili uwagę, aby przy projektowaniu maksymalnie odsunąć się od istniejącej zabudowy, takie rozwiązanie zastosowano. Zmodyfikowany został także zjazd na ul Bociana. Przy okazji prac zostanie on poszerzony, aby pojazdy ciężarowe mogły się po nim poruszać – dodaje Łukasz Musioł z Biura Projektowego AUTOSTRADA II.

Budowa KST etap III jest kluczową inwestycją dla mieszkańców tej części miasta. Została zaprojektowana z uwzględnieniem rosnących potrzeb transportowych Krakowa. Projekt jest tak przystosowany, aby można było realizować 520 kursów na dobę – powiedział Andrzej Mikołajewski, Dyrektor Naczelny Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Siewna
... będzie zmiana planu, nie na Pachońskiego, a wzdłuż ul. Opolskiej do skrzyżowania z 29.lis. i w kierunku Warszawy.
M
Mieszkaniec gorki
Polacy jak to co Polacy uwielbiają narzekać. I bardzo dobrze , że w końcu się tu coś dzieje ! Przecież infrastruktura na górce jest masakryczna. Pora aby miasto w końcu zaczęło ingerować w północ Krakowa.
B
Banan
Będą odwołania? BĘDĄ! To zapomnijcie o 4 kwartale tego roku :D Ale brzmi ładnie, co nie?
O
O
Niebywałe !
m
mp
Czy wszystko koniecznie musi być zagospodarowane? Zabetonowane?
m
m
Początki były ładne, głównie dlatego, że na wzgórzu było zielono, przychodziły sarny, kwitły kwiaty. Odkąd pojawiły się tam bloki komunalne, osiedla zaczęło się degradować - zrobiło się nieco niebezpiecznie i mieszkanie w tym miejscu powoli stawało się coraz trudniejsze.Tu mamy doskonały przykład, jak w Krakowie wygląda planowanie....
g
gość
To się zwolnij !!!!!!!!!!!!!!
m
mieszkanka GN
Przesunięto termin przebudowy 29 listopada na początek 2019r. Budowa linii szybkiego tramwaju przypuszczalny termin listopad 2018r. Obecnie wyburzono 2 domki przy ul. K.Kołłątajowskiej i trwa budowa 3 bloków. Jak my wszyscy mieszkańcy przy wzmożonym ruchu samochodów ciężarowych i jednoczesnych ograniczeniach związanych z planowanymi pracami mamy przetrwać. Już teraz są korki, a potem? Wyjechać w stronę 29 Listopada - zonk, w stronę ul. Siewnej - zonk. Na południu nasyp kolejowy, a na północy pola. 15 lat temu było tu cudnie :) cichutko, mały autobusik się turlał wszyscy się znali i człowiek oddychał i cieszył z przeprowadzki z centrum.
B
Burmistrz Nowej Huty
gdzie jest ta linia przez ul.Bohomolca?Pan pre-zydent jest juz tak pewny sukcesu ze nie mowi o niej ani slowa?
j
ja
To samo było 4 lata temu przed wyborami i nic z tego nie wyszło. Za cztery lata znów obiecają linię tramwajową na północ Krakowa i wezmą pieniądze za projektowanie od nowa tego samego?
G
Gość
Lepiej, by tramwaje jeździły w Krakowie rzadziej a autobusy z przyzwoitą częstotliwością a nie raz na pół godziny. Niech nie budują tramwaju do Mistrzejowic przez Meissnera i Młyńską, gdyż on zagraża istnieniu wielu ważnych linii autobusowych a za "podniesienie ręki? na chociaż jedną linię autobusową życzyłbym urzędnikowi, który podejmie taką decyzję, by go na pasach rozjechał autobus.
M
Mieszkaniec gorki
Masakra to jest teraz.. w końcu miasto zainwestuje w ta część Krakowa.. a te piękne zielone pola może byłyby piękne gdyby zostały zagospodarowane. Na razie są to tylko pola , po których ciężko nawet spacerować.
a
asdf
W zyciu jej ZIKIT nie wyda. To ze projekt gotowy to nic nie znaczy. Zadnego tramwaju nie bedzie, zadnej przebudowy alei 20 listopada nie bedzie. Pokoi bedzie rzadzic wladca Ruczaju, Płaszowa i Przewozu.
A
AbandonAllHope
Pan Mikołajewski powiedział: "500 kursów na dobę"...ale nie powiedział że w jedną stronę.
Więc pewnie w te i wewte. A zatem w te co około 5 min i 35 sekund i wewte co około 5 minut i 35 sekund zakładając, że przez całą dobę będą jeździć jednakowo intensywnie.
V
Voytec
A co z tramwajem do Bronowic Wielkich przez Azory? Temat jakoś niepokojąco ucichł od zeszłego roku...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska