https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Urzędnicy zlecili uruchomienie trzech linii aglomeracyjnych. Gdzie jeszcze dojedzie MPK?

Bartosz Dybała
Nowe linie aglomeracyjne. Gdzie jeszcze dojedzie MPK?
Nowe linie aglomeracyjne. Gdzie jeszcze dojedzie MPK? archiwum Polska Press
Kolejne samorządy chcą rozwijać u siebie komunikację zbiorową.

W ostatnich miesiącach krakowscy urzędnicy zlecili uruchomienie trzech nowych linii aglomeracyjnych. Autobusy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zaczęły kursować do Trąbek (274), Grabia (264) oraz Jeziorzan (219). Tymczasem okazuje się, że włodarze kolejnych trzech podkrakowskich gmin są zainteresowani rozwojem komunikacji zbiorowej na ich terenie. Mowa o Kalwarii Zebrzydowskiej, Proszowicach oraz Myślenicach. Rozmowy między tamtejszymi władzami a krakowskimi urzędnikami trwają.

W przypadku pierwszej z gmin chodziłoby o wydłużenie trasy autobusów linii 273 do Przytkowic oraz 263 do Leńcz. Gmina Myślenice jest natomiast zainteresowana wydłużeniem trasy autobusów linii 275 do Głogoczowa. Władze Proszowic chciałyby z kolei, by pod tamtejszy szpital dojeżdżały autobusy zupełnie nowej linii.

- Szpital przyjmuje też pacjentów z sąsiednich gmin. Autobus byłby idealnym rozwiązaniem szczególnie dla tych, którzy nie mają samochodów. Służyłby też tym naszym mieszkańcom, którzy do pracy i szkoły dojeżdżają do Krakowa - tłumaczy potrzebę uruchomienia nowej linii Grzegorz Cichy, burmistrz Proszowic. Chce, by nad pomysłem pochylili się nowo wybrani radni. Jak często jeździłyby autobusy? - Chciałbym, aby było to osiem kursów w dni powszednie i cztery w sobotę, niedziele i święta - zapowiada Cichy. Autobusy kursowałyby również przez teren gmin: Kocmyrzów-Luborzyca oraz Koniusza. Pomysł jest taki, by partycypowały one w kosztach funkcjonowania nowej linii autobusowej.

Z wyliczeń krakowskich urzędników wynika, że w tym konkretnym przypadku rocznie trzeba by płacić ok. 453 tys. zł. Połowę z tej kwoty pokryłby Kraków, a resztę kosztów wzięłyby na siebie władze Proszowic oraz ewentualnie sąsiednich gmin.

- Funkcjonowanie linii aglomeracyjnych to dla Krakowa nie jest duży wydatek. Gmina praktycznie do tego nie dokłada, bo poniesione koszty w dużej mierze pokrywają wpływy z biletów - twierdzi Jacek Mosakowski, autor krakowskiego bloga o komunikacji miejskiej Krabok. Potwierdza, że faktycznie w mijającym roku mieliśmy do czynienia z bardzo dużym zainteresowaniem podkrakowskich gmin komunikacją zbiorową. Zdaniem Mosakowskiego wynika to m.in. z niezadowolenia mieszkańców ofertą prywatnych przewoźników. - Zdarza się tak, że bus w ogóle nie przyjeżdża bądź jedzie zupełnie inną trasą niż ta zaplanowana - twierdzi Mosakowski. Ale jego zdaniem chodzi też o wygodę. Nie tylko podróżowania, ale też samego wsiadania do pojazdu. - Kobiecie z wózkiem łatwiej wsiąść do niskopodłogowego autobusu niż do busa - kwituje Mosakowski.

Uruchamianie nowych linii aglomeracyjnych to również korzyści dla samego Krakowa. „Rozwój komunikacji aglomeracyjnej zmniejsza ilość wjeżdżających do miasta samochodów osobowych z gmin ościennych” - zauważają w odpowiedzi na nasze pytania krakowscy urzędnicy. To z kolei ich zdaniem przyczynia się do poprawy jakości powietrza, bo mniej aut to także mniejsza emisja spalin.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosc
Nareszcie byłoby coś co przypomni że można mieć ale trzeba chcieć.
G
Gosc
Nareszcie byłoby coś co przypomni że można mieć ale trzeba chcieć.
M
Magda
Ty nie musisz jeździć, ale dzieci dojerzdzajace do szkół do Krakowa tego potrzebują!!!!!
m
mówię ja
Dobrze by było jak wspomniał ktoś powyżej, aby przedłużyć tą linie MPK z Łososkowic do Racławic ( Kościuszkowskich )
p
pustak skawiński
Ha ha ha ... Półtorej godziny z Krakowa w megakorku i już Skawina. Zbudujcie se drogi jak chcecie jeździć , a jak nie to przesiadka na samoloty. Linia 273 do Przytkowic jest bardzo potrzebna , Dealerzy z tamtejszej dyskoteki pewnie sie ucieszą..
p
pp
...pokryjesz koszty,zapłacisz...... to będzie więcej kursików........
M
Mariusz
Trudno zeby linia aglomeracyjna kursowala jak miejska co 10-15min. To drogie I nierealne - a Proszowice raczej nie doplaca pelnej kwoty I tak
P
P
8 kursów - WOW!!! czyli godz. 6.00, 6.30, 8.00, 9.00, 10.00, 12.00, 17.00 i 18.00 zakladajac wyjazdy z Proszowic. Normalnie Eldorado
N
Niedowiarek
Obiecanki cacanki, a głupiemu radość...wiemy wszyscy że nic na pstryknięcie palcem nie ma i żeby MPk kursowało to prędzej kaktus na ręce wyrośnie niż te autobusy będą jeździc
K
Krystyna Kwapień
Jeśli istnieje możliwość uruchomienia połączenia aglomeracyjnego na terenie naszej Gminy, proponujemy aby Wójt poczynił również starania o przedłużenie linii MPK z Łososkowic na teren Gminy Koniusza - północna część. Ja proponuję do Dalewic.
m
michałowice
Opłaca się do Niedźwiedzia na kolejkę bo szybciej niż autem do Krakowa....
k
kolejorz
Dlaczego do Myślenic nie może jeździć tak jak do Wieliczki pociąg małopolskich kolei? Dlaczego znowu autobus? Zobaczcie jak się rozwijają Ci co mają kolejkę do centrum !!!!!!!!!!!!!!
k
kmy
Dla linii 275 proponuję "nawrotkę" w Głogoczowie przez Zakopiankę, z przystankiem końcowym obok czerwonej kładki dla pieszych, w okolicy skrzyżowania przy Chłopskim Jadle. To teren należący prawdopodobnie do gminy lub Wód Polskich (blisko przepływa Głogoczówka), więc to tylko kwestia wykonania przez Gminę Myślenice zatoki przystankowej z wiatą i oświetlenia. Druga możliwa lokalizacja to teren naprzeciwko przychodni lekarskiej - tam obecnie stoi znak informacyjny D-15 "przystanek autobusowy", jest wyznaczone przejście dla pieszych. To miejsce leży w centrum Głogoczowa i byłoby lepsze z uwagi na bliskość szkoły, punktów handlowych, usługowych, kościoła, domu kultury, biblioteki. Natomiast już teraz jest tam ciasno i trzeba by było przebudować znaczny odcinek drogi gminnej.
J
Jojo
Hahaha autobus do Proszowic ja nim na pewno nie pojadę hahaha
s
sandrzej
Codziennie rano obserwuję korek na za Zakopiance przy wjeździe do Krakowa.W samochodach przeważnie jest jedna osoba. Gdyby zrobić transport miejski do Myślenic, korek samochodów zmniejszył by się o połowę.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska