https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Krakowie powstaną nowe buspasy

Arkadiusz Maciejowski
Urzędnicy miejscy chcą, aby buspas na ul. Kamieńskiego, działający wg zasady „1+2”, pozostał na stałe
Urzędnicy miejscy chcą, aby buspas na ul. Kamieńskiego, działający wg zasady „1+2”, pozostał na stałe fot. Anna Kaczmarz
Infrastruktura. Wydzielone pasy dla komunikacji zbiorowej już wiosną mogą pojawić się m.in. na ulicach Wielickiej oraz Pilotów.

Pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu chcą wyznaczyć w tym roku nowe buspasy na kilku krakowskich ulicach. Zyskać mają na tym przede wszystkim pasażerowie miejskich autobusów. Eksperci od transportu twierdzą, że to słuszna droga. Część radnych miejskich ma jednak obawy, że spowodują one jeszcze większe korki, szczególnie na południu Krakowa.

Urzędnicy planują bowiem nie tylko pozostawić na stałe buspas na ul. Kamieńskiego, wyznaczony na czas newralgicznego etapu budowy łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki. Chcą dodatkowo wydłużyć go również na ul. Wielicką, być może aż do skrzyżowania z ul. Teligi. Na tej ostatniej buspasa do tej pory nie było, a autobusy tkwią w korkach. - Pracujemy nad rozwiązaniami, które usprawnią poruszanie się autobusów komunikacji miejskiej właśnie na ulicach Wielickiej i Kamieńskiego - informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT. - Szczegóły będziemy dopiero podawać - dodaje.

Szczegóły mogą dotyczyć m.in. tego, czy buspas na ul. Wielickiej miałby funkcjonować na takich zasadach jak ten na ul. Kamieńskiego, czyli że mogą na niego wjeżdżać też auta, którymi podróżują przynajmniej trzy osoby (tzw. zasada 1+2).

Radny miejski Wojciech Wojtowicz, członek Komisji Infrastruktury w Radzie Miasta Krakowa, obawia się jednak, że dodatkowe buspasy jeszcze bardziej skomplikują i tak już trudną sytuację kierowców na południu Krakowa. Zaznacza, że jeździ codziennie przez ten rejon miasta i widzi, w jak w gigantycznych korkach stoją kierowcy.

- Boję się, że wydłużenie buspasa jeszcze na ul. Wielicką i pozostawienie go na ul. Kamieńskiego sparaliżuje tę trasę, którą codziennie dziesiątki tysięcy osób podróżują z wielkich osiedli (m.in. z Bieżanowa i Prokocimia) do centrum miasta - mówi radny. Jednocześnie zaznacza, że nie jest całkowitym przeciwnikiem buspasów na tych ulicach. Twierdzi jednak, że powinny one funkcjonować tylko w wyznaczonych godzinach, czyli podczas tzw. szczytów komunikacyjnych.

- Oczywiście rozumiem, że wtedy priorytet ma mieć komunikacja zbiorowa, ale buspasy powinny być udostępniane kierowcom poza godzinami szczytu, aby nie było takiej sytuacji jak teraz na ul. Kamieńskiego, gdzie np. około godz. 12 kierowcy tłoczą się na jednym pasie, a drugi - oznaczony jako buspas - stoi praktycznie pusty - mówi Wojciech Wojtowicz. I zapowiada, że dyskusja na ten temat ma się odbyć w lutym, podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Tymczasem urzędnicy miejscy podkreślają, że do podjęcia działań mających usprawnić ruch komunikacji miejskiej obliguje ich przyjęta właśnie przez radnych miejskich tzw. „Polityka transportowa dla miasta Krakowa na lata 2016-2025”. I przekonują, że buspas obowiązujący na ul. Kamieńskiego przynosi zamierzone efekty. - Z naszych obserwacji wynika, że poprawił czasy przejazdu autobusów w godzinach szczytu. Zresztą wszystkie podobne rozwiązania, wprowadzone do tej pory m.in. na ul. Pawiej, ks. Józefa, Brodowicza, przynoszą wymierne efekty dla pasażerów - argumentuje Piotr Hamarnik.

Właśnie dlatego w ZIKiT rozważają również możliwość poszerzenia buspasów na Alejach Trzech Wieszczów oraz wydzielenia osobnego pasa dla autobusów, m.in. na ul. Pilotów, w kierunku ronda Młyńskiego. Pod koniec lutego mają odbyć się w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami i radami dzielnic. - Jeżeli się zdecydujemy na te rozwiązania, to chcielibyśmy wyznaczyć nowe buspasy już wiosną - informuje Piotr Hamarnik.

Specjalista ds. transportu Stanisław Albricht, szef pracowni „Altrans”, popiera plan urzędników. - Biorąc pod uwagę coraz większy ruch w mieście, buspasy są konieczne, by usprawnić transport zbiorowy - zaznacza.

Obecnie w Krakowie wyznaczonych jest około 25 kilometrów buspasów.

[email protected]

Komentarze 38

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał
I na pilotów jest miejsce na 3 pas, i na alejach jest miejsce, i nowohucka spokojnie do mostu od wielickiej da się szerzej i nie będzie żadnych korków. Na czarnowiejskiej wystarczyło dawno temu przerysować na dwa pasy i korki zredukowałyby się albo przestały istnieć.

W ścisłym centrum powinno być albo metro albo tańsza kolej nadziemna. I wszyscy byliby pogodzeni.
P
Piotr 72
Średnio zapełniony autobus przegubowy przewozi ok 100 osób. Taką samą ilość osób przewozi 70 samochodów.
Autobus ma 18 metrów długości, 70 samochodów zajmuje 700 metrów. Widać, że samochody choć zajmują olbrzymią ilość przestrzeni to służą mniejszej liczbie osób, no i do tego trują i powodują smog, w przeciwieństwie do autobusów z normą Euro 6.
M
Mieszkaniec Olszy
Mam nadzieję, że te buspasy powstaną jak najprędzej, a niewyedukowani radni, będący miłośnikami dojazdów samochodem pod sam Magistrat nie będą temu przeciwni.
Na ul. Pilotów należy zlikwidować lewoskręty, bez których można i tak dojechać do tych uliczek np Wieniawskiego i rejonu ul. Widnej, zrobić jeden pas dla samochodów i drugi dla MPK. Obecna organizacja ruchu jest bardzo niebezpieczna, co kilka tygodni są wypadki, w tym też śmiertelne jak w 2016r.
R
Rajmund
Oczywiście nie zapominajmy o zikit i radnych
d
dr
j.w.
...... :/
Tak kierowcy kupmy sobie helikoptery bo wielmożni Krakowianie wożący się MPK to lepsza kategoria - oni nie mogą stać w korkach, reszta użytkowników ruchu się wcale nie spieszy, przecież spóźnić się do pracy godzinę to pikuś. Ech szkoda gadać....
K
Kierowca
A co mają zrobić setki dojeżdżających do pracy z poza Krakowa, parkować w Wieliczce i przesiadać się na komunikację miejską? Przejechać Kamieńskiego po ludzku już po godzinie 6:30 to dramat, a szczególnie szlak mnie trafia jak widzę krakowskich cwaniaków pędzących na pusto prawym pasem, a przed wiaduktem wciskajacych się na lewy - podczas gdy człowiek uczciwy jedzie jak mu przykazali, dość że się stoi w nieskończoność, to jeszcze trzeba takiego na chama wciskającego przepuścić - żenada!
H
Hmm
Nie ma byc korkow, jak przejazd z biezanowa na polnoc to tylko pollanki albo powstancow wielkopolskich,gdzie teraz buduja,na pollanki powinien byc wiadukt i przy np kosiarzy.
D
Danny
MPK musi byc konkurencyjne - szybsze, wygodniejsze itp zrozumcie to. Nikt nie bedzie jeździł mpk bo tak lubi
K
KRAKUS
GRATULUJE POMYSLU,CHOLOPTA BIEZANOWSKO-WIELICZKO-PROKOCIMSKA NIECH STOI W KORKU,A CO CHCE SIE WAM DO MIASTA A PO CO..?RADNYCH POD MAGISTRATEM OGLADAC I CZASEM P.PREZYDENTA??????A CWANIAKI MYKAJA SOBIE W POJEDYNKE PO PAS BUSACH NIKT ICH NIE SPRAWDZA...TAKA JEST ORGANIZACJA RUCHU W MIESCIE A PAN..A...KASE BIERZE ZA BUBLE...WSTYD PANOWIE RADNI PRAC..ZITiK-U
k
krakowiaczek
Najwyższa pora na buspasy !
g
gosc
2 godziny w jedną stronę ? Pomiliło ci się o jakiej 1,5 godziny
Totalna głupota
G
Gość
AUTEM JEZDZISZ ! WSIADZ DO AUTOBUSU! ZOBACZYSZ JAKI SCISK I ILE SIE JEDZIE!
e
es
od 15 do 19 z Bronowic do Huty jedzie sie 2 h ! Autobusy stoja w korkach i sa caly czas spoznione. W druga strone to samo ! Rano z Huty do Bronowic identyczna sytuacja. Tam sa po 3 pasy w jedna strone. Dlaczego nie zrobic buspasa? ???
e
es
wysiadz z auta i wsiadz do autobusu cwaniaczku ! od 15 do 19 z Bronowic do Huty jedzie sie 2 h ! Autobusy stoja w korkach i sa caly czas spoznione. Wdruga strone to samo !
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska