Wrapping to dziedzina, która w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie poza autami i łodziami oklejane są także statki powietrzne. Jednym z takich niecodziennych przedsięwzięć wrappingu w lotnictwie było oklejenie samolotu akrobacyjnego w barwy sponsora Red Bull.
Związek doskonały
Rozpoznawalność marki Red Bull na całym świecie wynika nie tylko brakuje z powodu efektownych kampanii reklamowych, ale także (a może głównie) z zaangażowania w nietuzinkowe i spektakularne wydarzenia. Marka od lat nierozerwalnie kojarzona jest ze sportami ekstremalnymi. Ilekroć myślimy o jakiejś nowatorskiej dyscyplinie sportowej, to nasuwa nam się myśl, że sponsorem lub inicjatorem imprezy jest ten znany producent napojów energetycznych. To efekt zaplanowanej w najdrobniejszych szczegółach strategii marketingowej. Do świadomości konsumenta ma dotrzeć komunikat, że wszystkie te wyczyny nie byłyby możliwe, gdyby nie ten cudowny eliksir. Jeśli podejmujesz się trudnego zadania – dodaj sobie skrzydeł – jak głosi slogan reklamowy marki. Związanie się z lotnictwem wyścigowym i akrobacyjnym było tylko kwestią czasu. Która marka lepiej pasuje do podniebnych wyścigów i akrobacji jak nie Red Bull. To związek doskonały, nie tylko z uwagi na przesłanie reklamowe.
Lotnictwo akrobacyjne
Red Bull Air Race World Championship to międzynarodowe zawody rozgrywane do 2003 roku. Ich twórcą i sponsorem tytularnym jest marka Red Bull. Istota zawodów jest bardzo prosta, aczkolwiek bardzo efektowna. Każdy zawodnik musi jak najszybciej pokonać pewną wyznaczoną trasę samolotem, na drodze której musi pokonać kilka bramek i wykonać kilka ewolucji. W wyścigu stratuje 10 zespołów. Jednym z pilotów w międzynarodowej stawce jest Łukasz Czepiela, który w tej ekstralidze ściga się od 2014 roku. Przygotowaniem samolotu tego pilota do zawodów od strony wizualnej, na zlecenie marki red Bull, zajęła się firma Artgraf.
Wyzwanie
Dla Artgraf oklejenie samolotu było kolejnym wyzwaniem (po różnego rodzaju autach i łodziach), z którym firma musiała (czytaj: chciała) się zmierzyć. Realizacja tego projektu zmotywowała nas do bliższego zapoznania się nie tylko ze specyfiką tych zawodów, ale także z branżą lotniczą. Naszą uwagę skupiliśmy przede wszystkim na budowie samolotu Edge 540, którego mieliśmy okleić w barwy Red Bull.
Projekt musiał być wypadkową wytycznych firmy Red Bull i upodobań pilota, od którego przecież zależy zawsze rezultat w zawodach. Firma przy realizacji tego zlecenia wykorzystała zdobyte już doświadczenie przy okazji innych nietypowych projektów i bogaty park maszynowy, bez którego całe przedsięwzięcie nie mogłoby się skończyć sukcesem. Używane folie muszą posiadać odpowiednie certyfikaty. Wystarczy tylko wspomnieć, że samolot podczas akrobacji poddawany jest przeciążeniom wynoszącym 10G i folia musi sprostać temu zadaniu. Sama praca przebiegła dość sprawnie, po oklejeniu kadłuba bazowym kolorem Dark Blue RB, naklejono grafiki wykonane techniką lateksową.