https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zbliża się wielka kumulacja remontów krakowskich torowisk

Arkadiusz Maciejowski
Przez dwa tygodnie tramwaje nie będą mogły wjeżdżać na rondo Mogilskie od strony ul. Lubicz. Duże zmiany w rozkładach jazdy zostaną wprowadzone już w najbliższą sobotę 9 marca
Przez dwa tygodnie tramwaje nie będą mogły wjeżdżać na rondo Mogilskie od strony ul. Lubicz. Duże zmiany w rozkładach jazdy zostaną wprowadzone już w najbliższą sobotę 9 marca Andrzej Banas / Gazeta Krakowska/ Dziennik Polski/ Polska Press
Już w najbliższą sobotę rozpocznie się seria modernizacji krakowskich torowisk, co spowoduje wielkie zmiany w ruchu. Do 22 marca będą trwały prace na rondzie Mogilskim. Dzień później rozpocznie się z kolei przebudowa ul. Krakowskiej. Jednocześnie urzędnicy planują... ruszyć z remontem w Łagiewnikach, a cały czas rozkopana jest trasa tramwajowa do Bronowic. Dojdzie do kumulacji utrudnień.

Remont na rondzie Mogilskim ma kosztować około pół miliona złotych. Przez dwa tygodnie wymieniane będą szyny przy wyjeździe z dolnego poziomu ronda w kierunku ulicy Lubicz.

W związku z tym robotami - jak informują urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa - „zostanie wyłączony ruch tramwajowy na ul. Lubicz, na odcinku od ul. Rakowickiej do ronda Mogilskiego”.

Dla pasażerów MPK oznacza to bardzo duże zmiany w rozkładach jazdy. Przede wszystkim przestaną kursować tramwaje numer 5, 17 i 19.

Tramwaje nr 10 z Pleszowa pojadą trasą objazdową m.in. przez al. Powstania Warszawskiego, ul. Grzegórzecką, Starowiślną, Limanowskiego i Kalwaryjską do Łagiewnik.

Tak wyglądało torowisko na ulicy Królewskiej, zanim zaczął się jego remont

Lista wstydu. Najbardziej zniszczone krakowskie torowiska. S...

„Czternastka”, jadąc z Mistrzejowic, nie będzie skręcała na rondzie Grzegórzeckim w kierunku ronda Mogilskiego, tylko pojedzie m.in. ulicą Grzegórzecką, Starowiślną, Westerplatte, Basztową i Dunajewskiego do Cichego Kącika. Z kolei tramwaje numer 52 na rondzie Mogilskim skręcą w al. Powstania Warszawskiego i m.in. przez ul. Dietla pojadą w kierunku pętli „Czerwone Maki”.

Zmienionymi trasami pojadą również oblegane przez pasażerów tramwaje nr 73 i 78.

Kursować będą m.in. przez tunel pod Dworcem Głównym, ul. Kamienną i Długą (szczegóły na gazetakrakowska.pl).

Na czas remontu pojawią się dwie nowe linie tramwajowe - 77 (pojedzie z pętli Czerwone Maki do Cmentarza Rakowickiego) i 79 (Wzgórza Krzesławickie - Borek Fałęcki).

Na tę inwestycję czekają kierowcy najbardziej

Budowa zakopianki. Na tę drogę czekają wszyscy [NOWE ZDJĘCIA]

- Remont na rondzie Mogilskim był planowany od dawna. Chcemy wykonać go teraz, przed rozpoczęciem prac na ulicy Krakowskiej, by nie doszło do kumulacji utrudnień. Gdyby te dwie inwestycje były prowadzone jednocześnie, wtedy wiele tramwajów musiałoby zostać skierowanych na trasę objazdową przez skrzyżowanie ul. Dietla i Starowiśnej. Mogłoby ono tego nie wytrzymać i tworzyłyby się tam wielkie zatory- tłumaczy Michał Pyclik z biura prasowego ZDMK.

Do wspomnianej „kumulacji utrudnień” i tak jednak dojdzie. Dzień po tym, jak zakończą się roboty na rondzie Mogilskim, ruszyć ma wielka przebudowa ul. Krakowskiej (koszt to 94 mln zł).

W jej trakcie wymienione na nowe zostanie m.in. torowisko, poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Po zakończeniu prac tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu.

Roboty trwać mają przez dziesięć miesięcy, a przez osiem miesięcy tramwaje nie będą mogły przejeżdżać ulicą Krakowską.

Część z nich przestanie kursować (prawdopodobnie linie 6 i 17), a część zostanie skierowana na trasy objazdowe m.in. przez ul. Starowiśną.

Gdyby jednak tego było mało w tym samym czasie, w którym mają ruszyć roboty na ul. Krakowskiej, urzędnicy chcą przeprowadzić modernizację torowiska w Łagiewnikach.

Na skrzyżowaniu ul. Brożka z ul. Zakopiańską mają zostać wymienione na nowe - znajdujące już w bardzo złym stanie technicznym - zwrotnice.

Roboty w Łagiewnikach potrwają zapewne około dwóch tygodni. W tym czasie również w tej części miasta wprowadzone zostaną znaczne zmiany w rozkładach jazdy MPK.

- Konkretna data rozpoczęcia wymiany zwrotnic jest jeszcze ustalana, ale wstępnie zakładamy, że może to być 23 marca - informuje Michał Pyclik z ZDMK.

I właśnie ta data budzi największe kontrowersje. I pytania, dlaczego prace w Łagiewnikach nie zostały wykonane chociażby w ostatnich tygodniach, by nie kumulować ich z tymi na ul. Krakowskiej.

- Były plany, by wykonać ten remont w innym okresie. Zostały już pewien czas temu zamówione wspomniane zwrotnice, ale okazało się, że trzeba bardzo długo czekać na ich dostawę. I to zablokowało możliwość przeprowadzenia tych robót we wcześniejszym terminie - argumentują w ZDMK.

A trzeba pamiętać, że w czasie, w którym skumulują się prace na ul. Krakowskiej i w Łagiewnikach, wciąż prowadzona będzie też przebudowa ul. Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Tramwaje na odcinku od Teatru Bagatela do Bronowic nie będą kursowały jeszcze przez około pięć miesięcy.

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakuska
Nie ma logiki i spójności w tych planach.Przecież Krakowska była dopiero co remontowana! Partactwo i niegospodarność. Pozbyć się ludzi, którzy o tym decydują bo mają na uwadze własne interesy a nie mieszkańców. A gdzie są nasi radni, którzy powinni kontrolować pracę urzędów? Wszystko rozłazi się, przeciąga w czasie i nie ma żadnej reakcji naszych władz. Dziwię się, że jest tak mało nacisków i komentarzy mieszkańców. A dlaczego nie kierować zastępczego taboru do np.Krowodrzy Górki? Myślenie ma przyszłość.
N
NOWOHUCIANIN
Nowa Huta to sroce z pod ogona wypadła?
Z
ZochazKrakowa
A pasażerom w Krakowie wmawia się, że komunikacja świetnie funkcjonuje! Nie dość, ze pół miasta jest wiecznie w jakimś remoncie to ciągle dochodzą nowe ograniczenia w kursowaniu tramwajów. I jeszcze do tego wszystkiego chcą dowalić ludziom gigantycznymi podwyżkami cen biletów! A niby z jakiej racji, skoro jedna strona kiepsko wywiązuje się z umowy? Ja płacę za miesięczny uczciwie, a co oferuje druga strona?
W
Wojtek
Czy pan Majchrowski widzial stan torow na al . Solidarnosci oraz od pl centralnego do kopca wandy? Tramwaje jezdza doslownie 10 km /h , szyny w blocie powyginane na wszystkie strony . Jeszcze pare miesiecy i zamiast starych zlomiastych tramwajow zikit bedzie musial poslac tam czolgi do wozenia ludzi bo nic innego nie przejedzie . Zrownowazony rozwoj tak to panie Majchrowski mowisz? To sprawa do Europejskiego Trybunalu Praw Czlowieka - wykluczenie komunikacyjne a nie zrownowazony rozwoj !
A
Andrzej66
_bardzo proszę o pomoc

pomagam.pl/andrzejkulis
B
Bolesław
Tak są marnotrawione pieniądze, pół miliona za kilkanaście metrów, gdzie pewnie po roku już będzie trzeba naprawiać, poza tym nie można pracować w nocy żeby było szybciej?
j
jonasz
A ja się pytam co z remontem torowiska przy ul.Karmelickiej ? /miało być już dawno po przetargu , w cieniu remontu Królewskiej itd , tu mi kaktus wyrośnie jak tramwaje pojadą Królewską na koniec lipca jak zikit obiecywał , może w noc listopadową pojadą...
O
O
Ani jednego remontu torowiska tramwajowego w Nowej Hucie. Chociaż stan kilku z nich jest katastrofalny !
Zagraża zdrowiu i życiu pasażerów oraz szkodzi mieniu - pojazdom szynowym !
A państwo radni ze starszej części Nowej Huty gdzie jesteście ?!
Nie widzicie Krakowa dwóch prędkości w traktowaniu przez krakowski magistrat. Tematem powinien zainteresować się Pan wojewoda, ewentualnie prokurator.
B
Burmistrz Nowej Huty
a dla Huty nie ma zadnych srodkow chociazby na naprawy awaryjne.Gdzie radni z tej dzielnicy w tej sprawie?Boja sie wyleciec z magistratu na zbity pysk?
E
Edi
Podobno w połowie przyszłego roku połowa ulicy Sławkowskiej zostanie w połowie oddana do użytku pieszych. Brawo Koalicja Obywatelska.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska