https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w strefie parkowania opóźnione. Nowe ulice jednokierunkowe

Piotr Tymczak
Fot. Anna Kaczmarz
Są opóźnienia w malowaniu nowego oznakowania w strefie płatnego parkowania. Odpowiedzialna za to firma nie zdążyła zrobić wszystkich prac do konca października. Malowanie nowych linii w strefie ma więc potrwać do 12 grudnia. Wiadomo już natomiast jakie ulice ostatecznie zmienią się w jednokierunkowe i gdzie będzie obowiązywać parkowanie nocne.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiadał, że zmiany w strefie płatnego parkowania zostaną przeprowadzone do końca października. W tym czasie miało zostać wprowadzone nowe oznakowanie strefy, dostosowujące ją do zalecenia wojewody, aby na chodnikach pozostawało przejście dla pieszych o szerokości co najmniej 2 metrów, a w szczególnych przypadkach - przynajmniej 1,5 m. W związku z tymi zmianami w strefie ubędzie ok. 3 tys. miejsc postojowych.

Wcześniej zaplanowany termin zakończenia robót nie został dotrzymany. Prace dotyczące wykonania oznakowania poziomego nadal są prowadzone we wszystkich strefach. Wykonawca robót jako przyczyny opóźnienia wskazał czynniki przez niego niezawinione, m.in. udokumentowaną dużą ilość dni z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (opady dzeszczu).

Wpływ na przebieg prac miał również konserwator zabytków, który wstrzymał prace na części ulic Starego Miasta i Kazimierza – pasy po tej interwencji mogą się w ogóle nie pojawić na brukowanych ulicach zabytkowej części miasta. ZIKiT zaznacza, że brak pasów nie jest podstawą do unikania opłat za parkowanie. ZIKiT wyjaśnia, że orzeczenie sądu wskazuje, iż brak oznakowania poziomego nie oznacza braku informacji o konieczności wniesienie opłaty.

Decyzja konserwatora oraz pogoda wpłynęły więc na to, że do końca października na obszarze Starego Miasta i Kazimierza zakończono więc ok. 10 proc. planowanych prac. Podobny poziom zaawansowania robót jest w Grzegórzkach i na osiedlu Oficerskim.

Kraków dostanie pieniądze na budowę trasy Łagiewnickiej

ZIKiT wyraził zgodę na opóźnienie w pracach, przy czym dla podstrefy Stare Miasto (P1), Kazimierz(P2), w rejonie dworca autobusowego(P3), na Grzegórzkach (P4, P6I, P6II) wyznaczono termin do dnia 12 grudnia (przy rygorze niezwłocznego wykonywania prac), a dla podstref: Stare Podgórze (P5), Zwierzyniec (P6III), Krowodrza (P6IV, P6V, P8), Dębniki (P7) – do dnia 14 listopada (przy tym samym rygorze). W ZIKiT przyznają jednak, że istnieje realne zagrożenie, iż ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne (zima) nie uda się wykonać oznakowania poziomego na części ulic.

Wykonawca prac daje trzyletnią gwarancję na pasy wykonane grubą warstwą (roczną na malowanie cienką). ZIKiT przekonuje, że aby być pewnym jakości prac, wykonawca musi wyczekiwać odpowiednich warunków atmosferycznych. W przeciwnym razie nowe malowania uległyby szybkiej degradacji, lub wręcz mogłyby zostać zerwane z nawierzchni. Aby kontynuowanie prac w kolejnych tygodniach było możliwe, ZIKiT podpisał odpowiednie aneksy do umów z wykonawcą.

W ramach zmian ma powstać strefa ograniczonego ruchu (wjazd i parkowanie dla mieszkańców i osób z identyfikatorami) w centrum Kazimierza - projekt zakłada, że takie zasady obowiązywałyby na placu Nowym i na okolicznych ulicach. ZIKiT wstrzymał natomiast wprowadzanie ograniczania ruchu na obszarze w rejonie ul. Studenckiej. Część ulic zmienia się też w jednokierunkowe, a na niektórych parkować będzie można tylko nocą (na ul. Dietla na prawym pasie w obu kierunkach w godz. od 20 wieczorem do 7 rano).

Ulice jednokierunkowe:
1. Bałuckiego
2. Bobrowskiego
3. Rejtana
4. Krasickiego - częściowo
5. Nadwiślańska
6. Krakusa - częściowo
7. Miodowa
8. Józefa
9. Halicka
10. Joselewicza
11. Św. Wawrzyńca - zmiana kierunku
12. Nullo – od Bobrowskiego w kierunku Grzegórzeckiej
13. Konfederacka - od Bałuskiego do Pułaskiego
14. Żółkiewskiego
15. Chodkiewicza - na odcinku od Prochowej do Grzegórzeckiej
16. Prochowa
17. Wiśliska
18. Krowoderska - częściowo
19. Czysta
20. Felicjanek
21. Zegadłowicza
22. Librowszczyzny
23. Siemiradzkiego
24. Koletek
25. Kasztelańska
26. Salwatorska
27. Syrokomli
28. Fałata

Parkowanie nocne:

1. Piwna
2. Podgórska,
3. Krakowska
4. Dietla
5. Rakowicka
6. Łazarza - od Sołtyka do Grzegórzeckiej
7. Grzegórzecka
8. Karmelicka
9. Kościuszki

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 22

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mieszkaniec
A gdzie u licha mam zostawić swoje auto i przesiąść się na te tramwaje i rowery? Gdzie mieszkaniec centrum ma parkować? Zakładam, że odpowiedź "proszę się wyprowadzić" jest jedyną formą odpowiedzi? Życzę, by ktoś kiedyś wpadł na Ruczaj lub Bieżanów pozamykał parkingi i powiedział, przesiądź się na tramwaj, przecież jest. Ale jeśli nie jeżdżę to gdzie parkować pozostawione auto?
L
Lol
Tylko co sie zmienilo? Ze na kijowskiej byl balagan i 2.5m dla pieszych jest teraz 2m. Na wroclawskiej byl balagan i jest balagan dodatkowo auta z osiedlowych uliczek wyrzucone.
P
Papa
Parkomaty bym zamontowal w bronowicach
P
Papa
Zikit zdewastowal strasznie chodnik na Kijowskiej. Zabrali wiekszosc chodnika pod parkowanie. Stosujac idiotyczna akrajnje 50cm dla slupkow. O ile przy parkowaniu rownoleglym taka skrajnia ma uzasadnienje to przy skosnym kompletnie nie ma. Auta dojezdzaja do samego slupka. Na ulicy zostaje z 1m wolnej przestrzeni. Piesi maja duzo mniej miejsca na chodniku niz wczesniej gdy coprawda auta czasai wystawaly za linie, ale czasami i nie 50cm tylko 20-30cm. Nie zrozumiale kompletnie, w okolicy jest park i nie ma zabudowy, zbudowano zatoki do parkowania rownoleglego i jakos nie mozna wyznaczyc po bozemu parkowania rownoleglego tylko niszczy sie aleje miejska. Na wroclawskiej zadnycg zmian nie wprowadzono. Mialy byc pasy dla rowerow na Kijowskiej i Wroclawskiej i nic nie ma. Mieszanie w strefie montowanie slupkow i zero korzysci. Z odrowaza i friedlina wywalono samochody na wroclawska. Z osiedlowych uliczek po ktorych malo kto chodzi wywala sie samochody na ulice zbiorcze Wroclawska i Kijowska gdzie jest duzy ruch pieszy to jest jakies kompletnie bezmyslne dzialanie.
f
fk
A co będzie z firmami obsługującymi strefę na zlecenie miejskiej spółki parkingowej lub ZIKiT ?

Przecież liczyli na duże zyski a tutaj 3000 miejsc to cała strefa w mniejszym mieście . Trzeba parkomaty demontować i czyje one są ? Urzędnicy kupili i teraz nie wiedza co z nimi zrobić ?

Pewnie radni utworzą następną strefę ,żeby zagospodarować parkomaty .

Patrzmy im wszystkim na ręce , na cichaczem zawierane aneksy do umów , na sposób rozliczeń z gmina , prawdopodobnie % od wpływów a co będzie gdy stawki opłat wzrosną 3 krotnie o co lobbują od dawna z firmami samorządowcy ?
Wynagrodzenie wzrośnie firmom , nie jadł nie pił o 300%???????????????????????????????????

Będzie z czego finansować kampanie wyborczą ?
S
Sergiusz
Zgadzam się całkowicie z polityką Miasta eliminującą samochody ze ścisłego centrum. Komunikacja miejska działa na tyle sprawnie, że jeżdżenie do centrum samochodem jest bezsensowne. A im mniej samochodów tym lepiej będzie działało MPK. Piesi nie powinni się przeciskać pomiędzy samochodami parkującymi na chodniku bo "jaśniepan nie będzie podróżował tramwajem". Co do dni deszczowych, to rzeczywiście było ich bardzo dużo jak na październik. Tyle, że wykonawca powinien był założyć taką możliwość i nie proponować tak krótkiego terminu.
M
Mua
Widziałem urywki sesji nadzwyczajnej. Pan Prezydent odstawił szopkę. Chyba sam się zreflektował i zaczyna spozierać swoim okiem w stronę pionu Pana Tadeusza T. Nie zna się na tym, ale potrafi rozpoznać, gdy ktoś mu daje mortadelę jako najlepszą szyneczkę. Tak jest z ZIKiTem. Szepce do uszka Pana Prezydenta co tylko do głowy wpadnie, a Prezydent łyka jak gęś i robi z siebie niestety pośmiewisko. Dane i tłumaczenia są oderwane od rzeczywistości. I może by tak było, ale Prezydent widzi zagrożenie jakie płynie z ZIKiT. Właśnie przyjmuje 8 czy 9 osób na audytorów, za fajne (jak na urząd) pieniądze. Będą kontrole:) Najwyższa pora, bo wybory już niedługo. Trzeba zrobić pokaz czyszczenia i na takim koniu pojechać do wyborów. Naprawiamy problem, który sami sobie stworzyliśmy. Dziwne by było, by na fali przedstawienia teatralnego przed wyborami ostali się w ZIKiT odpowiedzialni za ten chaos i konflikt mieszkańców. Tak winię ZIKiT, bo zamiast być bezstronnym mediatorem, to w osobach wysoko postawionych mamy osobników, którzy podpalają emocje między poszczególnymi grupami.
J
Jeszcze mieszkanka Krakowa
Zikit i Majchrowski, robi wszystko żeby wyprowadzić mieszkańców z Krakowa. Robią dokładnie to samo co kilka lat temu zrobili w Barcelonie i Wenecji. Mieszkaniec im nie pasuje, to trzeba im życie utrudnić. Zamiast rozwiązać problem kierowcą, rowerzystą i pieszym powstają nowe problemy i koszty. Tuszują swoje zaniedbaniania z lat. Część mieszkańców zgadza się na to żeby władza za nich decydowała. Dają sobie wmówić że zmiany są dla ich dobra. A sami siedzą w samochodach i śmieją się jak ludzie uciekają z miasta.
Idą wybory, jedyna szansa coś zmienić. 15 lat na jednym stanowisku to stanowczo za dużo. Za dużo interesów, kolegów, przekrętów.
b
bis
Z tym tajemniczym wojewodą to można się gdzie spotkać? Ma on jakieś nazwisko, siedzibę? Wychodzi on kiedy popatrzeć na miasto? On jest w ogóle z Krakowa? Bo widać, że władze miasta słuchają go jak ogłupiałe, bez względu na skutki. A może to jest ludzki pan i da się czym przebłagać uciemiężonym mieszczanom.
g
gniewko_syn_ryba
Wyobrażasz sobie jak wszyscy zmotoryzowani mieszkańcy Dietla wychodzą o 6.55 przestawiać swoje auta i co się wtedy będzie działo ?...
M
Mustafa
Tylko BUNT mieszkańców przeciw władzom miasta może nas jeszcze uratować.
d
dm
Nikt z ZIKiT nie poniesie odpowiedzialności ,gdyż w mieście rządzi urzędnicza sitwa
Wszyscy ważniejsi urzędnicy dostali stanowiska nie dlatego ,że tacy mądrzy tylko dlatego ,że zostali przez układ wstawieni

Powstaniu układów i sitwy sprzyjają właśnie tak długo trwające kadencje , to patologiczny układ
l
lek
To po co malują te pasy, skoro … "ZIKiT zaznacza, że brak pasów nie jest podstawą do unikania opłat za parkowanie. ZIKiT wyjaśnia, że orzeczenie sądu wskazuje, iż brak oznakowania poziomego nie oznacza braku informacji o konieczności wniesienie opłaty.".

W Krakowie we wrześniu i październiku mamy okres bezdeszczowy, dlatego też … "Wcześniej zaplanowany termin zakończenia robót nie został dotrzymany. Prace dotyczące wykonania oznakowania poziomego nadal są prowadzone we wszystkich strefach. Wykonawca robót jako przyczyny opóźnienia wskazał czynniki przez niego niezawinione, m.in. udokumentowaną dużą ilość dni z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (opady deszczu).".
P
Piotr
Ani jedno auto jie zostanie odcholowane bo Straż Miejska istnieje teoretycznie, a Policja nie ma takich środków.

Straż sama od siebie nie podejmie interwencji, a nawet jeśli ich wezwiesz o 7.05 to przyjadą o 11-stej i zostawią karteczki z upomnieniem, albo nie będzie ich wogóle.
J
Jozef
Zastanawiam sie nad sensem tych pseudo udogodnien dla mieszkancow. Szczerze jest coraz gorzej. No i te koperty dla inwalidow dlaczego takie wielkie i nieestetyczne?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska