https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zmienią ulice w centrum Krakowa. Czas na odważne kroki

Piotr Ogórek
Wizualizacja ulicy Krakowskiej po przebudowie
Wizualizacja ulicy Krakowskiej po przebudowie Fot. Altrans
Szersze chodniki, zatoki postojowe, prędkość tylko 30 km/h. Tak ma wyglądać przebudowana ul. Krakowska. A w przyszłości większości ulic w centrum.

Od 21 do 25 listopada trwały konsultacje z mieszkańcami w sprawie przebudowy ul. Krakowskiej. Remont ma być w 2018 roku. Do końca br. wykonawca, firma Altrans, przygotuje jego koncepcję w oparciu o uwagi mieszkańców. Projekt ma być gotowy do wakacji 2017. Koszt prac koncepcyjno-projektowych to ok. 590 tys. zł.

Wczoraj urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu oraz Stanisław Albricht z Altrans przedstawili podczas Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa wstępne założenia przebudowy. Posiedzenie zaczął jednak wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji.

- Na lata 2017-2021 mamy bardzo bogaty program modernizacji torowisk w centrum miasta. Przebudowanych będzie w sumie sześć ulic: Basztowa, Krakowska, Starowiślna, Zwierzyniecka, Kościuszki i Królewska oraz rondo Kocmyrzowskie - mówił wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.

Na powyższe zadania miasto dostanie dofinansowanie unijne. Przebudowa Krakowskiej zakłada poszerzenie chodników i stworzenie zatok parkingowych. Liczba miejsc postojowych - ok. 40, ma pozostać niezmieniona. Na pewnych odcinkach samochody będą poruszać się po torowisku. Przebudowane ma być także skrzyżowanie ulic Dietla, Krakowskiej i Stradom. Zakłada się zmianę organizacji ruchu. Z dwóch ostatnich ulic będzie można skręcić tylko w prawo, w Dietla. W ramach inwestycji wyremontowany będzie też most Piłsudskiego. Po przebudowie dopuszczalna prędkość wyniesie 30 km/h.

- To przede wszystkim przebudowa torowiska, żeby było sprawne, szybkie i ciche. Teraz przejeżdżające tramwaje powodują hałas o sile ponad 75 decybeli. Po remoncie będzie niższy o ok. 7 dB - zaznaczył Albricht.

Na konsultacjach mieszkańcy dopytywali się o zieleń. - Założyliśmy, że pojawią się donice, takie jak na Grodzkiej i Rajskiej. Były głosy, żeby sadzić drzewa. Jeśli będzie taka możliwość, to zrobimy to. Pamiętajmy jednak, że poniżej jest sporo różnej infrastruktury - zaznaczył Albricht.

Po uwagach mieszkańców pojawi się także obniżony krawężnik dla rowerzystów od strony ul. Miodowej. Radni dopytywali, czy kolejne przebudowy ulic w centrum również będą przebiegały pod kątem ograniczania ruchu aut. Albricht przyznał, że tak.

Koszt remontu szacuje się na ok. 30 mln zł, z czego wkład miasta to ok. 12 mln.

Świąteczna ciężarówka Coca-Coli zaparkowała w Krakowie [ZDJĘ...

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
sdf
Chyba nigdy nie jechałeś tamtędy tramwajem przed utworzeniem separatorów.
G
Gość
I znowu kolejna ulica zostanie odebrana ludziom.
K
Kamil Pałasz
youtu.be/HLF-AvKgZ4M
d
dr
powinni mieć prawo wypowiadać się ludzie, którzy tu żyją przynajmniej od 5 pokoleń. A nie prezydencik z Sosnowca i cała klika wieśniaków KRA, KWI, KBC, KBR, KGR, KMY, KMI, KWA, KPR itd.
d
dr
j.w.
d
dr
Jadąc od R.Matecznego w kierunku Korony przez wasz chory pomysł z separatorami utworzono miejsca parkingowe na ulicy (mniej więcej od nr 79). W związku z tym samochody muszą jechać torowiskiem aż do skrzyżowania z ul. Śliską. Jak jest korek to ta wasza blaszana XIX wieczna łupa też stoi w korku. Przed chorym pomysłem z separatorami tramwaj nie tkwił w tym korku. Jeżeli dalej myślicie, że ZIKiT to zrobił dla usprawnienia płynności tramwajów a nie w celu zapełnienia do tej pory nierentownego parkingu za Koroną to naprawdę macie niezły odlot. P.S. Parking na Koronie regularnie ma zasób 150-160 wolnych miejsc z 180-kilku dostępnych. Brawo za bezsensowną inwestycje za kilkanaście milionów złotych.
s
smok wawelski
skansen chcesz chlopie zrobic z Krakowskiej ulicy??? przeciez to absurd to moze do Prokocimia zrobmy deptak. Co tam Prokocim. do Wieliczki zrobmy promenade. Co bedziemy sie ograniczac.
P
POye....
ścieżkami rowerowymi, trasą dla deskorolkarzy i jednym pasem dla samochodów z prędkością na 20 km/h.
t
tramwajarz
Nie podoba mi się wpuszczanie samochodów na torowisko bo znacznie to wydłuży przejazd tramwajem. Te udało się dopiero przyspieszyć wyraźnie na Kalwaryjskiej to w zamian utworzy się nowy zator na Krakowskiej i Starowiślnej.
Odnoszę wrażenie, że jest to celowy ruch pracowni Albrichta, który teraz stwierdzi, ze skoro ludzie nie chcą stać tramwajem w korku to należy zbudować metro (które nota bene rozwiąże problem który on i jego pracownia sztucznie stworzyli).
T
TT
A Karmelicka?... też miała byc katastrofa a jest super z takim rozwiązaniem
m
mat
nareszcie, całe centrum wolne od aut
o
olo
A za jakiś czas, ło ku..a, ale korki, ciasno wszędzie, nie da się jechać. I do tego hałasujące tramwaje. Czy decydenci cierpią na krótkowzroczność? Na początek trzeba zrobić miejsce do pozostawienia samochodów, może być na obrzeżach miasta. Nie poskutkuje "wypychanie "samochodów z centrum, jak nie ma ich gdzie upchnąć. Kierowców trzeba zmotywować do przesiadki na komunikację publiczną, na razie ceny biletów są takie, że to się nie opłaca. ZIKIT się tłumaczy, że takie są koszty, ale nikt nie patrzy jakie są koszty zanieczyszczeń, zdrowia mieszkańców itd. A poza tym, jeden tramwaj się zepsuje, reszta stoi. Ekologiczne autobusy są bardziej funkcjonalne. I bardziej ciche.
:)
Tak - ale wyobraź sobie że takim sie staje - wraz ze Stradom - przedłuża Grodzką do Wisły, Kazimierza i Podgórza.. to wygląda super - taka ogromna promenada turystyczna - z ograniczonym ruchem samochodowym - dla mnie bomba. Kiedyś myślałem bardziej o Starowiślnej w ten sposób, ale Krakowska chyba bardziej pasuje :)
b
bastylia
centrum tak-czyli rynek, droga królewska -zgoda ze powinno być dla pieszych. ale ul. Krakowska to już nie jest pieszy deptak
K
Krak
Centrum powinno byc głównie dla pieszych. Należy jeszcze wyciągnąć z centru urzędy. Okolice Rynku, to nie jest dla nich miejsce. Ale ogólnie ruch w bardzo dobrym kierunku. Oby tak dalej.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska